|
کدخبر: 169363

آخرین مهلت جلوگیری از قطع یارانه خانوارها

ثبت اطلاعات ملکی در سامانه ملی اسکان و املاک کشور برای تمام متقاضیان و سرپرستان خانوار از امروز امکان پذیر شد. ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است.

راه و مسکن آخرین مهلت جلوگیری از قطع یارانه خانوارها

دیروز ۹ اسفند ماه، فرصت ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور بر اساس کد ملی پایان یافت و از امروز ۱۰ اردیبهشت، تمام متقاضیان و سرپرستان خانوار می‌توانند بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی خود برای درج اطلاعات مذکور به سامانه ملی اسکان و املاک کشور amlak.mrud.ir مراجعه کنند.

در مرحله اول زمان بندی( ۱۹فروردین ۱۴۰۰ تا ۹ اردیبهشت) که تا دیروز ادامه داشت مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرست خانوار، تعیین شد و از امروز ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ نیز تمامی دارندگان کدهای ملی (بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی خود) می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه ملی املاک و اسکان کشور مراجعه کنند.

برای ورود به سامانه ملی املاک و اسکان کشور لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.

مهم‌ترین هدف از اجرای طرح ثبت املاک خانوارهای مالک و مستاجر در سامانه املاک و اسکان، اخذ مالیات از خانه‌های خالی عنوان می‌شود اما به گفته مسئولان یکی دیگر از اهداف این کار شناسایی محل اسکان خانوارهای شهری و روستایی است.

بر اساس تکلیف مقرر در اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی‌ماه ۱۳۹۹، "کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند تا اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت‌مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند. جهت مشاهده متن کامل قانون اینجا را کلیک کنید.

مالیات به چه خانه‌هایی تعلق می‌گیرد

بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (قانون مالیات بر خانه‌های خالی)، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

همچنین بر اساس توضیحات مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، بدین معنی خانه‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها اگر خانه خالی از سکنه باشند مشمول مالیات نیست.

هر خانوار بر اساس قانون می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که مشمول مالیات نیست، مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد مشمول مالیات خواهد شد و اگر واحدهای بیشتری داشته باشند اما خالی نباشند مشمول مالیات نخواهد شد.

کسانی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند کد یکتایی مبنی بر آدرس الکترونیک خانوار از سامانه دریافت می‌کنند و همه خدمات دولتی که زین پس دریافت خواهند کرد مبتنی بر این کد یکتایی صادره است.

هر خانواری که نسبت به درج اطلاعات نادرست اقدام کند یا اطلاعات خود را در سامانه درج نکند، علاوه بر آنکه کد یکتا را دریافت نمی‌کند از خدمات دولتی نمی‌تواند استفاده کند، بر این اساس این خانوارها مشمول دو برابر جرایم مالیاتی خواهند شد.

در قانون برای شخصیت‌های حقوقی اعم از شرکت‌ها و سایر شخصیت‌های حقوقی که دارای واحدهای مسکونی هستند جرایم مالیاتی دو برابر اشخاص حقیقی لحاظ شده است.

قطع شدن کمک های یارانه ای و معیشتی

طبق ماده ۷ از تبصره ۸ ماده ۵۴ مکرر قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم، پس از پایان مهلت خوداظهاری، دستگاه های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند.

همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارایه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر کنند.

وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق شمارشگر (کنتور) هایی که ساکنان آنها در سامانه املاک و اسکان کشور، خوداظهاری نکرده‌اند را با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.

کلیه دستگاه های اجرایی و خدمات رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را با روشی که توسط کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی سازمان ثبت احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب و متخلف به مراجع انتظامی مربوطه معرفی می شود. تبادل اطلاعات موضوع این ماده بین دستگاههای اجرایی، رایگان می باشد.

ثبت اطلاعات اشخاص به‌عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی‌کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاههای اجرائی یا محاکم قضائی نیست. مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن یا عدم امکان انتقال به دلیل رأی قضائی از جمله انحصار وراثت، هیأت حل اختلاف موضوع ماده (۲۴۴) این قانون است. در این موارد، نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان کشور را در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی ارائه کند.

منبع: همشهری آنلاین
  • کورش بزرگ ارسالی در

    میخواستین اب وبرق مجانی کنید که

  • ناشناس ارسالی در

    اول که این امر بر خلاف قاعده قطعیه ی شرع ی و قانونی ( الناس مسلطون علی اموالهم ) می باشد
    دوم که مالیات بر در آمد ت علق می گیرد و خانه ی خالی مالیاتی ندارد چون در آمدی ندارد ..

    به جای این اسمون به زمین بافتن و بر خلاف شرع ، و به حرام جیب مردم را زدن ، بهتره به فک ر اصلاح خودتون باشید که زمان برایتان رو به اتمام هست و ظالم نیز باید پاسخگو باشد ...

    و از طرفی یارانه و ... . حق شرعی و اموال قطعی هر فرد ایرانی ست ، کدام احمق ظالمی به شما اجازه داده اموا ل مردم ، رو گروگان پولچرانی خودتون کنید ..
    یارانه هدیه و ... نیست بلکه امو ال بیت الماله که متاسفانه بخش اعظمش گروگ ان شماست ...

    همه ی این سه م ورد امور شرعی قطعی ست که شما به حرام بر مردم ، قانون ساخته اید ...

  • مسعود ارسالی در

    دلتون درد میکنه فحش درست کنید هر دفعه بر ا این بی وجودها.

  • رسول ارسالی در

    اینا میخوان این چندرغاز یارانه رو قطع کنن هر روز یه چیزیو بهونه میکنن بابا همینجوری ک شب خوابیدیم صبح بیدار شدیم بنزین شد 3تومن این یارانه رو هم قطع کنین تا دیگه هیچ بهونه ای براتون نمونه، بعدش فکر کنم دیگه چیزی واسه قطع کردن نباشه شروع کنن ب جریمه کردن سرپرستای خانوار... تو این نداری تو این کرونا و بدبختی هر ساعت یه خبر میدن

  • ناشناس ارسالی در

    من ثبت نمی کنم شما اگه می تونی یارانه ام را قطع کن
    بسه یمن و سوریه و... از مردم مالیات می گیرید به اونا مید ید. ظلم نکن طاغوت

  • رضا ارسالی در

    فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستین. ایا طی این چندین سال قدمی برای پیشرفت مملکت برداشتین. فقط جیب مردم را بزنید بدین فر زندانتان ببرن امریکا خرج عیاشی کنن.خدایا این ظلم را قبول نکن. خدا ازسر تقصیرانتا ن نگذرد. الهی امین

  • ناشناس ارسالی در

    حرف زور نزن
    قرار بود آب و برق را م فت کنی
    حالا دست توی جیب مردم کردی
    نکنه بچه‌ها تون توی خارج پول نیاز دارن

ارسال نظر