|
کدخبر: 165395 شاپور پشابادی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

ماه سرنوشت ساز برای بازار مسکن

مهدی سلطان محمدی اظهار داشت: «یکی از عواملی که باعث افزایش قابل‌توجه قیمت دارایی‌های فردی شد انتظارات تورمی بالایی بود که در سال گذشته شکل گرفت».

راه و مسکن ماه سرنوشت ساز برای بازار مسکن

بازار مسکن اخیرا رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و خریداران و فروشندگان را در یک بلاتکلیفی بزرگ قرار داشته است. برای بررسی بیشتر این موضوع با یک اقتصاددان و کارشناس مسکن به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

مهدی سلطانی محمدی گفت: «در حال حاضر برای تحلیل بازار مسکن  در سال ۱۴۰۰ بسیار زود است چون تعطیلات نوروز را داشتیم؛ الان هم مشاوران مسکن به خاطر شرایط کرونا تعطیل شده‌اند. حتی در اردیبهشت ماه هم به دشواری می‌توان بازار را پیش‌بینی کرد. قاعدتا باید تا خرداد صبر کنیم؛ البته در حال حاضر می‌توان گفت که در چند ماه گذشته به دلیل ابهاماتی که در بازار وجود داشت معاملات مسکن مقداری کم شده است و فروشندگان و خریداران در معاملات تردید می‌کنند. آمارها حاکی از آن است که معاملات تقریبا نصف شده است».

افزایش قابل توجه ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: «یکی از عواملی که باعث افزایش قابل‌توجه قیمت دارایی‌های فردی شد انتظارات تورمی بالایی بود که در سال گذشته شکل گرفت. یعنی آن انتظارات تورمی با نرخ پایین بهره بانک‌ها ترکیب شد. به عبارت دیگر خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که بهتر است موجودی‌ها و پس‌اندازهای خود را به سمت دارایی‌های سرمایه‌ای ببرند تا بتوانند از خودشان در مقابل تورم محافظت کنند. بنابراین قیمت همه دارایی‌های سرمایه‌ای افزایش قابل‌توجهی یافت».

مهدی-سلطان-محمدی

افزایش اندک معاملات

این اقتصاددان در ادامه اظهار داشت: «تقریبا از نیمه‌ سال گذشته وضعیت مقداری تغییر کرد؛ به این معنا که خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که حبابی در بازار دارایی‌های سرمایه‌ای شکل‌گرفته است. در بازار بورس هم شاهد سقوط ۵۰ درصدی بودیم اما بازار مسکن سقوطی نداشت. حتی در برخی ماه‌ها مقداری افزایش یافت. البته رشد نیمه دوم سال ۹۹ در مقایسه با ماه‌های قبل کمتر بود. انتظار ما این است که در ماه‌های آینده افزایش یا کاهش قابل‌توجهی داشته باشیم. بازار مسکن هم با روندی پرنوسان جلو خواهد رفت. اگر مقدار تورم کنترل شود بازار مسکن هم کنترل می‌شود. البته نظر خیلی از تحلیل گران این است که با توجه به واقعیت‌های بودجه‌ای و شرایطی که در بازار حکم‌فرماست سال آینده هم باز تورم داریم. این تورم بازار مسکن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن را نداریم».

تاثیر ناچیز وام مسکن بر قدرت خرید مردم

وام ساخت و ساز مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ آیا این افزایش قیمت تاثیری روی بازار خواهد گذاشت؟ سلطان محمدی در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «یکی از مشکلات کشور در طول چند سال گذشته کاهش سرمایه در همه بخش‌ها بوده است و ما این موضوع و تاثیرات آن را در بازار مسکن هم تجربه کردیم. علی‌رغم افزایش قیمتی که بازار مسکن در طول ۳ سال گذشته داشت شاهد بودیم که میزان ساخت‌و‌ساز و سرمایه‌گذاری در آن حد که انتظار می‌رفت افزایش نیافت».

تاثیر ناچیز در تهران

وی افزود: «هرچه سرمایه‌گذاری بیشترشود میزان تولید هم بیشتر می‌شود. قیمت مسکن باعث شده بود وام موجود درصد بسیار کمی از منابع لازم برای تهیه مسکن را تامین کند. لازم است در رابطه با این موضوع  و مقدار وام تغییری اندیشیده شود و میزان اعتبارات افزایش پیدا کند. البته بانک‌ها هم مشکلات خودشان را دارند. بانک مرکزی و سیاست‌گذاران خیلی سعی کردند تا  تورم تأثیر زیادی در این بخش نداشته باشد. در چنین وضعیتی افزایش محدود وام‌ با توجه به افزایش قیمت مسکن در شهر تهران تعیین‌کننده نخواهد بود، البته در شهرستان‌ها و حواشی تهران وضعیت فرق می‌کند و روی قدرت خرید مردم تاثیر اندکی خواهد گذاشت».

ارسال نظر