|
کدخبر: 159721

فروش تمام صندلی‌های اتوبوس در شرایط کرونایی

در حالی مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا فقط باید بلیت صندلی‌های کنار پنجره اتوبوس فروخته شود که برخی شرکت‌ها با ترفندی تمام ظرفیت صندلی‌های خود را به فروش می‌رسانند، آنهم در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا.

راه و مسکن فروش تمام صندلی‌های اتوبوس در شرایط کرونایی

اوایل ماه جاری (۹ اسفند ۹۹ ) داریوش باقرجوان مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان‌ راهداری در گفت‌وگویی با اعلام این‌که امسال فقط بلیت اتوبوس صندلی‌های کنار پنجره فروخته می‌شود، افزود: مسافران می‌توانند تخلف در فاصله‌گذاری را با تلفن ۱۴۱، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ و شماره‌هایی که در اتوبوس‌هاست، اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: هر مسافری که مشاهده کرد صندلی کناریش فروخته شده است، به سرعت اعتراض کند و علاوه بر آن از طریق روش‌های اطلاع‌رسانی شکایت خود را به سازمان راهداری اطلاع دهد.اطلاع‌رسانی به موقع مسافران موجب جلوگیری از تخلف در لحظه سفر خواهد شد.

اما آیا واقعا در صورت بروز این اتفاق، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با شرکت‌های حمل‌ونقل اتوبوسرانی برخوردهای لازم را انجام می‌دهد؟

خانم باغستان یکی از افرادی است که بنا به توصیه مسئولان دولتی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا دوشنبه گذشته ۱۸ اسفند ۹۹ برای انجام یک سفر ضروری از اصفهان به تهران از اتوبوس استفاده کرد. سفری که در آن نه تنها پروتکل‌های ابلاغی از ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت نشد، بلکه پیگیری‌های بعدی برای برخورد با این تخلف نیز به گفته وی فعلا به جایی نرسیده است.

وی می‌گوید: ۱۵ اسفندماه امسال یعنی جمعه هفته قبل برای روز ۱۸ اسفند بلیط اتوبوس شرکت همسفر را خریداری کردم. زمانیکه که وارد اتوبوس شدم در کمال تعجب شخص دیگری روی صندلی بنده نشسته بود که اتفاقأ بلیت وی نیز هم شماره صندلی من بود!

وی ادامه داد: به این مسئله اعتراض کردم که شرکت همسفر تاکید کرد طرح فاصله‌گذاری لغو شده و باید مسافران کنار یکدیگر بنشینند.

وی با یادآوری این‌که این موضوع را به اطلاع معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی رساندم، افزود: با پیگیری‌‌های فراوان متوجه شدم که شرکت اتوبوسرانی، برای این‌که ۱۰۰ درصد صندلی اتوبوس را به فروش برساند از کد ملی ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۹ استفاده می‌کند.

باغستان در این‌باره توضیح داد: در اتوبوسی که بنده بلیت صندلی آنرا خریداری کرده بودم باید ۱۶ نفر صندلی به فروش می‌رسد، اما شرکت اتوبوسرانی تمام ۲۵ صندلی موجود را با استفاده از کد ملی که وجود خارجی ندارد به فروش رسانده است.

وی یادآور شد: متاسفانه در زمان فروش بلیت اتوبوس برخلاف ادعای مسئولان مربوطه هیچ احراز هویتی انجام نمی‌شود و بلیت یک صندلی به اسم چند نفر صادر می‌شود. بنده شخصا دیدم بلیت مسافرانی که به اسم خانواده کنار هم نشسته بودندبه اسم یک نفر صادر شده و هیچ مشخصاتی از شخص کناری در بلیت نبود! در واقع چنانچه اتفاقی برای شخصی که هیچ هویتی ندارد بیفتد، کسی پاسخگو نیست و در صورت فوت نیز نیمه هیچ تعهدی ندارد.

وی بیان کرد: از روز دوشنبه تا امروز پیگیر‌های فراوانی برای جلوگیری از بروز این اتفاق انجام داده‌ام اما متاسفانه فعلا به جایی نرسیده است. با پیگیری معاون وزیر راه و شهرسازی مدیر شرکت مسافربری نیز با بنده تماس گرفت اما حرف‌های بی‌ربطی را مطرح کرد.

وی با ارائه بلیت خود و مسافری که هر دو یک صندلی را خریداری کرده بودند، گفت: از وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و نهادهای نظارتی خواهش می‌کنم با توجه به خطر کرونا به خصوص نوع انگلیسی آن با شرکت‌های مسافربری متخلف برخورد کرده و با آنها مماشات نکنند.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وظیفه نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری را بر عهده دارد. داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر که در ابتدای گزارش به نقل‌ قول وی اشاره شد توضیحاتی را درباره چگونگی فروش بلیت اتوبوس در ایام کرونایی ارائه کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزود: سازمان راهداری شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا را به شرکت‌ها ابلاغ کرده‌ است. فقط و فقط وظیفه ما اجراست، یعنی ستاد ملی مبارزه با کرونا بخشنامه‌‌ها و دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کند و سازمان راهداری، ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های حمل‌ونقل، رانندگان و تمام عوامل ذی‌ربط موظف به اجرا هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که در بحث فروش بلیت اتوبوس، شرکت‌های حمل‌ونقل چه مواردی را باید رعایت کنند، تصریح کرد: بر اساس بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها فاصله‌گذاری باید در ناوگان مسافری اتوبوس رعایت شود. قاعده که ابلاغ شده می‌گوید فقط باید بلیت صندلی‌های کنار پنجره فروخته شود. این کار یک اما و یک شرط دارد؛ اگر کسی با خانواده باشد می‌تواند صندلی کناری را خریداری کند، چون افرادی که در یک خانواده هستند مشکلی ندارد در زمان سفر نیز کنار یکدیگر در اتوبوس بنشینند. البته به شرط لحاظ کردن استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت اتوبوس.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: اتوبوس‌ها دوتا پنجره دارد؛ یکی سمت چپ و دیگری سمت راست. فقط بلیت این صندلی‌ها باید فروخته شود و مردم می‌توانند از آن استفاه کنند.

باقرجوان در پاسخ به این پرسش که در صورت بروز یک تخلف، مسافران چگونه باید آنرا پیگیری کنند، گفت: مسافران عزیز باید به ما کمک کنند، همکاران ما در پایانه‌های مسافری مستقر هستند، همکارانی هم در گلوگاه‌ها مستقر شده و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند. از سوی دیگر پلیس نیز کمک می‌کند اما اینها کافی نیست.

با توجه به این‌که اجرای بخشنامه‌های ستاد ملی کرونا قابل چشم‌پوشی، تسامح و تعارف نیست حتما باید به ریز اجرا شود. برای اجرای جزییات دقیق این بخشنامه‌ها در سطح کشور نیاز داریم علاوه بر همکاران سازمان راهداری، پلیس مسافر محترمی که مشکلی را در هر زمینه‌ای می‌بیند، آنرا به ما اطلاع دهد.

وی اضافه کرد: چنانچه مسافران مشکلی در زمینه ارائه بسته‌های بهداشتی، خرید بلیت از سیستم‌های الکترونیکی، ضدعفونی اتوبوس‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی است. فاصله‌گذاری اجتماعی هم به‌ این گونه است که شاید مسافری در اتوبوس ببیند در صندلی جلویی دو نفر کنار هم نشسته‌اند، اگر خانواده باشند که مشکلی نیست. اما اگر این‌گونه نباشد بلافاصله با کارت‌هایی که در اتوبوس‌ها تعبیه شده، مسافران موضوع را اطلاع دهند.

وی ادامه داد: از راننده و مالک محترم خواهش می‌کنیم موضوع رعایت پروتکل‌های مقابله با شیوع کرونا را رعایت کنند. یا این کار را انجام می‌دهند یا خیر. اگر تذکر لسانی ما فایده‌ای نداشت نشان می‌دهد راننده یا مالک محترم اصرار بر تخلف دارد. بلافاصله مسافران با شماره‌های درج شده شرکت مسافربری، شماره پاسخگوی مدیرمسئول شرکت یا پلیس تماس بگیرند. همچنین مسافران می‌توانند با شماره همکاران سازمان راهداری تماس بگیرند. یا در نهایت اگر اینها هم نشد با سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱ و تلفن گویای ۱۴۱ تماس بگیرند.

مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: همکاران ما آماده هستند که شکایات مسافران را بشنوند و آنرا پیگیری کنند. این مسئله بسیار مهم است که در لحظه خطا این مشکل حل شود، وگرنه مسافر محترم به مقصد برسد و بعد اطلاع‌رسانی کند سفر چارچوب‌های لازم را از دست داده است.

باقرجوان تاکید کرد: به صورت جدی و بدون تعارف اعلام می‌کنیم شرکت‌های محترم حمل‌ونقل دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را بایستی رعایت کنند که اکثرا (بالای ۹۸ درصد) پروتکل‌های کرونا را رعایت می‌کنند. در زمان حاضر متوسط هر اتوبوس ۳۲ صندلی برای ناوگان کل کشور است که در این صورت ضریب اشغال صندلی ۱۳ نفر است و همواره پایین‌تر از تعدادی است که می‌توانند کنار پنجره بلیت دریافت کنند.

ممکن است برخی سرویس‌ها با ۴ یا ۵ نفر سفر را انجام دهند و سرویسی هم وجود داشته باشد با توجه به زیاد بودن مسافر علاقمنده باشد ظرفیت صندلی خود را تکمیل کند. این تعداد کم است اما یک مورد هم تخلف قابل قبول نیست. از این رو از شرکت‌های حمل‌ونقل، مالکان اتوبوس و رانندگان خواهش می‌کنیم عقب‌افتادگی درآمدی خود را در این ایام جبران نکنند.

وی تاکید کرد: بحث سلامت عمومی به هیچ وجه قابل مقایسه با مسائل مادی نیست. این سه گروه باید با دقت پروتکل‌های مقابله با کرونا را رعایت کنند. توصیه و تاکید جدی دارم به همکارانم در استان‌ها که خیلی دقیق باید عملکرد شرکت‌ها را مخصوصا در ایام پایانی سال کنترل کنند. از پلیس و مسافران عزیز می‌خواهیم در این مهم سازمان راهداری را یاری کنند. در نهایت هم مسافران یک مطلب را مد نظر قرار داشته باشند؛ ظرفیت‌های موجود نسبت به سال‌های قبل نصف شده است بنابراین سفرها فقط ضروری و اجتناب ناپذیر باشد.

وی با تاکید براین‌که ظرفیت‌ها را برای سفرهای ضروری آماده‌ کرده‌ایم تا اگر مسافری احساس می‌کند سفر درمانی و واجب دارد بتواند از این ظرفیت استفاده کنند، گفت: اینچنین نیست که ما مختصات سفرهای ایام پایانی و آغاز در سال‌های قبل مرونا را داشته باشیم، تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها را به صورت ایمن از نظر تردد و هم کنترل منحوس کرونا در اختیار افراد نیازمند به سفر ضروری قرار دهیم. از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچ برنامه‌ای برای ترویج یا سرویس‌دهی به سفرهای جمعی و خیل جمعیت ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مسافری در زمان سوار شدن به اتوبوس شکایتی را مطرح می‌کند رسیدگی به این شکایت چقدر زمان می‌برد، اظهار کرد: بحث تخلف شرکت مسافربری در کمیسیون ماده ۱۲ و تخلف راننده در کمیسیون ماده ۱۱ و تخلف مالک وسیله نقلیه در کمیسیون ماده ۱۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کمیسیون‌ها تشخیص می‌دهند که راننده، مالک و شرکت در کدام کمیسیو‌ها بیایند. از سوی دیگر قطعا برای موارد اضطراری کمیسیون‌ها ویژه تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: سایر موارد نیز در کمیسیون‌های عادی طی زمان مقرر رسیدگی قرار می‌گیرد. اما اگر موردی که سلامتی مردم را به خطر انداخته باشد در کمیسیون‌های ویژه بلافاصله و در نخستین فرصت ممکن بررسی و اعمال قانون خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در واکنش به این موضوع که یعنی الان سازمان راهداری پیگیر شکایت خانم باغستان است، اظهار کرد: فکر می‌کنم دوشنبه گذشته بود که معاون وزیر راه و شهرسازی پیامی را برای بنده ارسال کرد و بلافاصله با این خانم تماس گرفتم. بعد ازآن هم استان مربوطه یعنی اصفهان را در جریان موضوع قرار دادم و همکاران در حال رسیدگی هستند. این سفر تمام شده و شرایط اضطراری از بین رفته است و حتما باید کمیسیون تشکیل شود. رئیس اداره مسافر استان اصفهان در حال تشکیل پرونده هستند و از خانم باغستان خواهش کرده‌ایم یک شکوائیه کتبی هم ارسال کنند.

باقرجوان گفت: مالک و راننده به کمیسیون مربوطه می‌روند و حتما با آنها برخورد لازم صورت می‌گیرد. در این سفر راننده اصرار داشته فردی کنار این خانم بنشیند که بر اساس نقل قول خانم باغستان راننده کم احترامی‌ها را به وی کرده است. بررسی‌های سازمان راهداری هم نشان می‌دهد که این بحث‌ها صحیح بوده و بر اساس آن کارها رسیدگی می‌شود.

وی یادآور شد: اصرار مالک و راننده برای تخطی از پروتکل‌های مقابله با شیوع کرونا بوده و حتی به خانم باغستان هم می‌گویند اگر نتوانیم کسی را سوار کنیم در طول مسیر این کار را انجام خواهیم داد! قطعا با تخلفات این چنینی برخورد خواهیم کرد و تعارفی نداریم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر