|
کدخبر: 153934

خانه طی ۳ ماه گذشته چقدر ارزان شده است؟

قلی خسروی گفت: در یک هفته اخیر با وجود اقدامات برخی مسئولان و فعالان حوزه ساخت‌وساز برای بالا نگه داشتن قیمت، روند نزولی نرخ‌ها ادامه داشته است.

راه و مسکن خانه طی ۳ ماه گذشته چقدر ارزان شده است؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: تناقض آمار رسمی در حوزه نرخ مسکن نشان می‌دهد که خبری از افزایش قیمت‌ها نیست.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در ماه‌های گذشته نرخ مسکن در تهران پس از افت حدود ۱۵ درصد در ماه‌های گذشته دوباره حدود ۷ درصد کاهش یافته است، گفت: در یک هفته اخیر با وجود اقدامات برخی مسئولان و فعالان حوزه ساخت‌وساز برای بالا نگه داشتن قیمت، روند نزولی نرخ‌ها ادامه داشته است.

کاهش حدود ۲۵ درصدی نرخ مسکن از ۳ ماه گذشته

خسروی اظهار کرد: طبق گزارش‌های مشاوران املاک از نقاط مختلف شهر تهران در یک هفته اخیر نرخ مسکن در تهران ۶ تا ۷ درصد کاهش یافته است که این موضوع طبق اطلاعاتی است که از کف بازار به ما می‌رسد. قبل‌تر هم از نیمه آبان ماه شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ‌ها بوده‌ایم.

او با بیان اینکه مراکز دولتی ارائه آمار اعلام کردند که نرخ‌ها ۸.۲ درصد بالا رفته است، افزود: بانک مرکزی افزایش ماهانه ۱.۸ درصد و مرکز آمار رشد ۸.۲ درصد را اعلام کرده و همین تناقض نشان می‌دهد که خبری از افزایش قیمت‌ها نیست.

خسروی تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته می‌گویم با وجود مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت، بازار مسکن در مسیر افت قرار گرفته و بسیاری از مالکان اقدام به فروش و ارائه تخفیف کرده‌اند.

این مقام مسئول با انتقاد از جوسازی بعضی سازندگان برای القای چشم‌انداز افزایشی در بازار مسکن گفت: نمی‌دانم هدف فعالان حوزه ساخت‌وساز برای ایجاد جو روانی در بازار مسکن چیست؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه سیمان یکی از کم اثرترین مولفه‌ها در نرخ تمام شده است، افزود: همه در جریان هستیم که بخش اصلی در تعیین نرخ مسکن زمین است؛ بنابراین سایر مولفه‌های دیگر مثل دستمزد، عوارض شهرداری، نظام مهندسی و مصالح ساختمانی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

رشد نرخ سیمان ارتباطی به گرانی مسکن ندارد

خسروی با بیان اینکه ۸۵ درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: چرا باید تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی، این بازار را با نرخ ارز تراز کنند؟ سازندگان هم به محض اینکه نرخ یکی از مصالح بالا می‌رود، چندین درصد روی نرخ پیشنهادی می‌گذارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور توضیح داد: به عنوان مثال نرخ فولاد ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر این نسبت را در نرخ تمام شده مسکن حساب کنیم شاید کمتر از یک صدم درصد باشد، اما بعضی سازندگان با استفاده از جو روانی تلاش می‌کنند نرخ خانه را ۵ درصد گران کنند.

او در پایان گفت: با اقدامات صورت گرفته و افزایش نیافتن قدرت خرید متقاضیان و همچنین شرایط فعلی بازار، اجازه ایجاد التهاب به سوداگران را نمی‌دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر