|
کدخبر: 138366 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با استاد دانشگاه مطرح شد:

طرحی برای کاهش چشمگیر قیمت مسکن

امروزه اگر بهای تمام شده در ساخت مسکن ملاک قیمت گذاری شود با اطمینان می شود گفت که در حدود ۴۰ الی ۸۰ درصد قیمت مسکن رو به کاهش می رود، البته در این میان مافیای مسکن آنقدر تاثیر گذار است که توانسته برنامه های خود را پیش ببرد.

راه و مسکن طرحی برای کاهش چشمگیر قیمت مسکن

ما در حال حاضر در بخش مسکن دچار بحران هستیم و قطعا در آینده نیز با همین روند جاری این مشکلات ادامه دار خواهد شد. در همین راستا جمع کثیری از اقتصاددانان طرحی را ارائه دادند به عنوان« قانونی کردن بهای تمام شده مسکن در پایان کار» که امیدوارند این طرح توسط مجلس یازدهم  تصویب و عملی شود. به همین علت با مجید گودرزی استاد دانشگاه  و تنظیم کننده این طرح به گفتگو نشستیم و چگونگی این طرح را بررسی کردیم که در ادامه می توانید این گزارش  را بخوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

گودرزی-مجید

مجید گودرزی استاد دانشگاه درباره این طرح به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در این طرح ملاک قیمت گذاری هزینه ساخت است که بر اساس اعلام رسمی سازمان نظام مهندسی کشور اکنون هزینه ساخت هر متر آپارتمان بین ۱/۶تا ۳/۲ میلیون تومان است.  هرساله این نهاد موظف به پیش بینی و اعلام رسمی آن بر اساس شاخص های اقتصادی از جمله نرخ تورم خواهد بود. با توجه به میانگین ۵۰ درصدی مشارکت در ساخت، در این طرح ۵۰ درصد قیمت نهایی مربوط به هزینه ساخت و ۵۰ درصد باقی مانده مربوط به هزینه زمین در نظر گرفته شده  است.

وی بیان کرد: سود سازنده بر اساس دوره ساخت از زمان صدور پروانه ساخت تا صدور پایان کار محاسبه و بر اساس میانگین نرخ سود بانکی بعلاوه درصد صرف ریسک و مشوق ساخت محاسبه شده است.

میانگین زمان ساخت توسط سازمان نظام مهندسی هر ساله اعلام و در صورت تخطی از زمان مجاز مشمول جریمه و کسر سود میشود. 

چگونگی درج آگهی فروش در این طرح

گودرزی در ادامه افزود: هزینه مجوزها هر سال بصورت رسمی توسط شهرداری ها و سایر سازمانها صادر کننده پروانه های ساخت و انشعابات اعلام می شود و به هزینه کل واحد احداثی اضافه و بر متراژ آن تقسیم تا هزینه هر متر مربع آپارتمان احداث شده بدست آید. درج بهای تمام شده در پایان کار الزام قانونی و در صورت اختلاف خریدار و فروشنده کارشناس رسمی دادگستری تعیین کننده بهای تمام شده خواهد بود.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره چگونگی درج آگهی فروش در این طرح گفت:  درج آگهی های فروش ملک با درج شماره پلاک و شماره سند مقدور خواهد بود و قیمت اعلام شده مالک، ملاک محاسبه مالیات خواهد بود. قیمت درج شده در آگهی مصداق خود اظهاری است تا از درج آگهی های کاذب و موج رسانه ایی برای ایجاد تورم و سونامی در قیمت مسکن جلوگیری شود. ملاک محاسبه قیمت اجاره قیمت ملک ضربدر درصد میانگین سود بانکی خواهد بود که توسط بانک مرکزی هرساله اعلام عمومی میشود بعلاوه هزینه استهلاک بصورت مستقیم.  بر اساس این طرح کسانی که نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی را رعایت نکنند، دعاوی آنها از طرف قوه قضاییه رسیدگی نخواهد شد.

وی ادامه داد:  افزایش سالیانه مبلغ اجاره بها بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی خواهد بود، که می بایست در افزایش حقوق سالیانه کارگران و کارمندان دولت جبران شود.ضمن اینکه هزینه های جابجایی برعهده فسخ کننده قرارداد ، چه موجر باشد و چه مستاجر است.

ملاک ارزش گذاری ودیعه مستأجران

گودرزی در پایان اظهار کرد:  ملاک ارزش گذاری ودیعه مستأجران بر اساس قرض الحسنه منسوخ و بر اساس توافق طرفین ملاک نرخ یکی از ارزهای معتبر و یا طلا خواهد بود . چرا که بر اساس برابری نرخ طلا از تیر سال ۹۹ تا آبان همین سال ۴۳ درصد ارزش و قدرت خرید ودیعه مستأجران از بین رفته است. در مقابل جهش قیمتی حدود ۳۳ درصدی قیمت مسکن باعث شکاف حدود ۷۶ درصدی شده است که باعث فقر و فلاکت هر چه بیشتر مستأجران می شود. در این طرح مستأجران مسئول جبران ارزش پول ملی نیستند و لوازم و تجهیزات مورد اجاره دارای ارزش اسقاط میشوند و مستأجری که تنها یک یا چند هفته از آن تجهیز استفاده کرده است مسئول جبران تمام استهلاک انباشته سالهای گذشته نیست و فقط به اندازه ایی که در اختیار ایشان بوده است مسئول جبران خسارت است. 

  • ناشناس ارسالی در

    فعلا که تولید خود رو دست خود تونه درست کنید اصلاح قیمت مسکن پیش کش

  • ناشناس ارسالی در

    در مجموع طرح خوبیه و نکته برجسته طرح بحث ودیعه ماجراست که باید به این شکل باشه ،
    به نظرم سکه ودیعه مناسبیه

  • حسین خلیلی ارسالی در

    بخاطر وجود مافیای قدرتمندی که در بخش املاک هست هیچ موقع این طرحها اجرایی نمیشه . چندتا از مالکان عمده در خود مجلس هستن . یادم هست که روزنامه نوشته بود که یک نماینده سه هزار واحد فقط در شهرری داره . بنظرتون همچین اشخاصی با پول خرج کردن میزارن این طرحها عملیاتی بشه

  • سلطانی ارسالی در

    من نظرم اینکه مسولین مربطه باید در هر کا ری با قدرت برخورد کنه مگر میشه نرخه اجار ه در اکثر نقاط نزدیک هم باشه اینها قیم ت نیست نه اجاره بها ونه قیمت مسکن قشر مت وسط یا ضعیف چیکار کنه باید یک ملاکی باشد نه هرکی به هرکی

  • حسین ارسالی در

    هزینه ساخت ۱.۶ تا ۳.۲ !؟
    واقعا ایش ان استادند؟

    • ناشناس ارسالی در

      این آمار رسمی سازمان نظام مهندسی است و ر سمی تربت آمار در بخش ساختمان است.
      بله ایشان مدرس مدیریت مالی دولتی هستند.

  • ناشناس ارسالی در

    بابا برید خودتون جمع کنید که هر چی میکشیم از همین مجلسو مجلسیانه فقط مردم بیچاره کردید من الان ۳ ساله میخوام خونه بخرم ولی ۱۰۰ برابر شده حتی با پوله ۳ سال پیشمم نمیتونم خونه رهن کنم خدا بچه هاتونو لعنت کنه

  • ناشناس ارسالی در

    ببخشید مگه سازنده دیوانه است سرمایه و وقتش را صرف کنه و بعدش گرفتار کارشناس دادگستری و .... بشه اصلا دست از تولید میکشه انوقت کی ضرر می کنه ؟ ایا خریدار ضرر نمیکنه ؟؟؟ کسی که کار و تولید میکنه باید سود هم ببره این از اصول اولیه است.

  • ناشناس ارسالی در

    از زمانیکه بانک و و سپاه بر ح ساز و خونه ساز شدند..وبرجهها ساختند روی دستشان باد کرد ...هرگز نمی گذارند قیمت پایین بیاید .‌سرمایه های مردم را در این راه به باد دادند..جبران هم نمی توانند بکنند...چطور می گذارند که قیمت پایین بیاید .....البته صاحب اول و آخر این خانه ها بااین قیمته ا خودشان و دلالانشان است.مردم چیزی که نم ی ارزد نمی خرند...خانه بیش از متری یک می لیون نمی ارزد..

  • علی کرمانشاه ارسالی در

    تمام بدبختی کشور زیر سر دولت است منبع فو لاد و سیمان و آهن و سنگ و فلزات کاربردی در صنعت ساختمان تماما ملی هستند و متعلق به تمام مردم است ولی این دولت تمام منابع خدادادی ملت را صادر میکند و در داخل کشو ر از قیمت جهانی گرانتر به مردم می‌فروشد واجازه نمی‌دهند احدی آهن و مصالح ساختمان ی و فولاد و آلمنیوم و مس و تجهیزات ساختم انی وارد کنند که مبادا قیمت آنها باعث پا یین آمدن قیمت تولیدات بنجل وغیراستاندارد داخلی شوند مواد اولیه کولید را خام ف وش ی میکنند و توان تولید استاندارد را ندارن دبخاطر هزینه‌های سنگین تولیدات غیراستاند ارد و نهایتا بصورت سنگ آهن و شمش فولاد و دیگرفلزات صنعتی همینطور صادرمیکنندومردم بیچاره بابت یک شاخه آهن سایز۲۰ الی ۲۴ ب اید بیش از ۲۰میلیون تومان پرداخت کنندحال ا بفرمائید کجای این قیمت‌ها برای مصرف دا خلی و مسکن ملی است پس حق مردم از درآمدمل ی کجا میرود که همراه نفت وگاز و پتروشیمی ‌ها خام فروش صادر میشوند وتماما به جیب د ولت و عده‌ای رانتخوار و خصولتی وابسته به اقوام وبستگان مسئولین نفوذی در دولت میر ود که کمتراز ۴٪جمعیت مرفع کشور را تشکیل میدهندو ۹۶٪ملت ایران محروم هستند از حق م لی خود و تولیدات داخلی را با پرداخت مالی ات‌های گوناگون و قیمت چندبرابر جهانی بای د بخرندواز هرگونه واردات کالاهای استاندا رد و ارزانتر جهانی به دلایل واهی رانتی م حروم هستند که سودهای هنگفت سلطان‌های آهن و شکر و سکه و قیر و سوخت و فولاد و مایح تاج مصرفی مردم در بدنه رانتداران وابسته دولتی و آقازاده‌های فاسد تامین شود هم من ابع داخلی را خام‌فروشی وغارت میکنند و هم مافیای انحصار واردات را در اختیار دارند و شیره جان مردم را می‌مگند.این کجایش عد الت و مساوات و حمایت از ملت باشرف ایران است عملکرد دولت فقط موازی با دشمنان اجنب ی است و تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد زجر و فقر و تنگدستی مردم است که زیر چر خ گرانی دستوری دولت بی‌کفایت در حال خرد شدن است و باعث خسته و ناامیدی مردم وکشان دن آنها به خیابانها میشود و یا بی‌تفاوت از انقلاب ناامید و به حاشیه میروند واین روش سم مهلکی است برای ریزش پایگاه مردمی نظام و طمع اجنبی و نفوذی‌های داخلی وهمسو با دشمنان انقلاب برای براندازی بدون خون ریزی با فقر و بی‌عدالتی و تورم و احتکار و گرانی و بی‌اهمیتی دولت در نظارت و کنتر ل قیمتها و برخورد با مفصدین اقتصادی و ام نیتی و اجتمایی که همه چیز را بحال خود ره ا کرده وهرکس در کشور با هرقیمتی کالاهای داخلی را می‌فروشند و همدست دشمنان اجنبز شده‌اندومردم دیگر توان وضعیت موجودرا ندا رند و دولت هم قطعا راضی است چون هیج اقدا م ونظارت و برخوردی ندارد و فقط تماشاچی ا ست و گران کننده خدمات دولتی با قیمت دلار و پرداخت دستمزد و حقوق با ریال بی‌ارزش و ترور شده که هر روز حال ریال وخیم‌تر و در حال احتزار است وارزش دلار و سکه بالات ر میرود ومانع بزرگی مثل دولت وبانک مرکزی سر راه آن که اجازه نمیدهندپایین بیاید د رصورتی که در سراسرجهان در حال ریزش ارزش دلار و طلای جهانی هستندولی در ایران دلار وسکه با حمایت دولت درحال افزایش قیمت ول ی نبود خریدار که البته بانکهای منتخب دول تی فقط فروشنده هستند و خرید در قیمت خود ندارند.این دولت میخواهد ملت را حمایت و ن جات دهد ظاهرا".

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها