|
کدخبر: 133764

سقوط قیمت مسکن بالاخره اتفاق می‌افتد؟

همزمان با کاهش قیمت ارز نرخ پیشنهادی آپارتمان‌هایی که با قیمت‌های نامتعارف به بازار عرضه شده بود طی روزهای اخیر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و سایت های فروش ملک با افزایش عرضه مواجه شده‌اند.

اولین واکنش بازار مسکن به کاهش نرخ ارز، اتفاقات سیاسی اخیر، چشم انداز رشد درآمدهای ارزی و کاهش انتظارات تورمی، افت قیمت‌های پیشنهادی فروش ملک در  روزهای اخیر بوده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بعضی مالکان که در ماه‌های گذشته به دلیل نبود تصویر روشن از آینده اقتصاد کلان از فروش آپارتمان امتناع می‌کردند  در روزهای اخیر وارد بازار شده اند. در این بین شاهد افت با احتیاط قیمت‌ها در فایل هایی هستیم که بالاتر از حد متعارف به فروش گذاشته شده بود.

تحلیل فعالان بازار ملک این است که در صورت سقوط قیمت دلار نرخ مسکن هم پایین می آید.   البته کارشناسان معتقدند سقوط قیمت مسکن به این زودی اتفاق نمی‌افتد و این بازار نسبت به هیجانات کوتاه مدت واکنش فوری نشان نمی دهد.

با این حال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته است ریزش نرخ ارز و طلا به طور طبیعی کالاها و خدمات از جمله مسکن را متاثر می‌کند.   او در عین حال ضمن اشاره به چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن بیان کرده اگرچه قیمت ها با رشد ارز و طلا افزایش می یابد اما هنگامی که با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه هستیم بازگشت قیمت ها به راحتی ممکن نیست.

از طرف دیگر مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن هشدار به احتکار کنندگان مسکن بیان کرده است: همزمان با کاهش قیمت را در بازارهای موازی شاهد سقوط چشمگیر قیمت مسکن هستیم.

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن  نیز می‌گوید: انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند در کوتاه مدت به کاهش نرخ ارز، خودرو و کالاهای وارداتی منجر شود اما کاهش قیمت خانه در شرایط طولانی مدت ثبات بازار مسکن اتفاق می‌افتد.

به گفته سلطان محمدی، مسکن در کوتاه مدت کمترین تاثیر را از تحولات سیاسی اخیر می گیرد؛ زیرا چسبندگی قیمت در بخش مسکن، بالاتر از دیگر بازارها است و نمی توان برای دوره چند هفته ای انتظار افت قیمتها را داشت. بعید است که نرخها پایین بیاید اما روند افزایش قیمت کند می شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر