|
کدخبر: 120950

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

افزایش ۲.۲ برابری جا به ‌جایی بار در جاده های کشور

وزیر راه و شهرسازی از جابه‌جایی ۲۲ میلیون تن بار در شهریورماه امسال در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: تا پایان مردادماه امسال میزان جابه‌جایی بار از بنادر در حوزه ریلی ۲.۲ برابر بیشتر از همین بازه زمانی در سال گذشته شده و مسلما به هدف گذاری صورت گرفته که ساخت و بهره‌برداری ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان جدید ریلی است، می‌رسیم.

راه و مسکن افزایش ۲.۲ برابری جا به ‌جایی بار در جاده های کشور

محمد اسلامی در مراسم پنجمین مرحله‌ی بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال «جهش تولید» اظهار کرد: امسال عمدا ساخت و بهره‌برداری از ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان ریلی را هدف گذاری کردیم و مطمئن هستیم با وجود بهره‌برداری از ۳۲۹ دستگاه ناوگان جدید ریلی در پنج ماهه امسال به این هدف خواهیم رسید چرا که در ۱۲ ماهه پارسال به ۷۰۰ دستگاه ساخته شده است و این نشان از جهش و رشد در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با رفع مشکلات و موانع ناخواسته در حوزه‌هایی مانند فولاد و بانکی که به زودی برطرف می‌شود در ماه‌های آینده شاهد تحویل تعداد بیشتر ناوگان ریلی باشیم و در پایان امسال بتوانیم ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان ریلی جدید به خطوط راه‌آهن وارد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که سفارش بیش از ۸۰۰۰ دستگاه ناوگان جدید امیدوار کننده است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که علی‌رغم مزاحمت‌های روزمره دشمنان چرخ اقتصاد کشور می‌چرخد و با وجود آنکه آنها می‌گویند اقتصاد ایران خوابیده و فلج شده است باید گفت که از اول شهریورماه تا روز گذشته بیش از ۲۲ میلیون تن بار با بارنامه رسمی در جاده‌های کشور جابه‌جا شده است و این نشان‌دهنده چیزی جز اقتصاد فعال نیست، چرا که نه تنها نشانه‌ای از رکود ندارد بلکه رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

اسلامی ادامه داد: سهم ریل از بار براساس آمار و اطلاعات به دست آمده از بنادر نسبت به سال گذشته ۲.۲ برابر رشد در پنج ماهه امسال داشته است و هر قدر راه‌آهن بیشتر خود را به مراکز بار و لجستیک متصل کند مزیت بیشتری برای صاحبان بار داشته و می‌تواند سهم ریل را در حوزه باری افزایش دهد.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته و تا قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور سهم ریل در حوزه مسافری نسبت به سال ۱۳۹۷، شش درصد رشد یافت و اگر به کرونا بر نمی‌خوردیم قطعا سهم ریلی در حوزه باری و مسافری در سال جاری نیز افزایش نیز می‌یافت، اما ما معتقد هستیم که تا پایان امسال سهم ریل از بار تا حدود ۱۵ درصد افزایش می‌یابد کما این‌که پارسال تا قبل از شیوع ویروس کرونا به حدود ۱۳ درصد رسیده بود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: صنعت ریلی امروز وابستگی‌هایش به صورت مستمر کاهش می‌یابد و خودکفایی‌اش بیشتر می‌شود و ایران نه تنها به عنوان بهره‌بردار بلکه به عنوان صاحب فناوری و صنعت در حوزه ریلی شناخته می‌شود و به سمتی می‌رود که بتواند فراتر از جغرافیای خود بازار پیدا کند و تاکنون گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است.

آخرین وضعیت پروازهای ترکیه

اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی و پروازهای ترکیه اظهار کرد: ترکیش ایرلاین هنوز برای انجام پروازهای ایران – ترکیه اعلام آمادگی نکرده است اما در حال حاضر ایران‌ایر به ۹ مقصد اروپایی پرواز می‌شود و سهم جابه‌جایی این شرکت افزایش یافته است، بنابراین اگر مردم با شرکت‌های هواپیمای داخلی سفر کنند زودتر به مقصد می‌رسند.

پرداخت ۴۰۰۰ وام ودیعه مسکن به مستاجران

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی وام ودیعه مسکن و مالیات خانه‌های خالی اینگونه توضیح داد که پرونده‌های اعطای وام ودیعه مسکن به مستاجران تشکیل شده و تاکنون حدود ۴۰۰۰ نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند و همچنان اعطای این تسهیلات ادامه دارد. درباره‌ دریافت مالیات از خانه‌های خالی هم با مجلس شورای اسلامی در تعامل هستیم تا به گونه‌ای این قانون اجرایی شود که بازدارندگی لازم را داشته باشد و به زودی فهرست صاحبان خانه‌های خالی برای اخذ مالیات را به سازمان امور مالیاتی می‌دهیم.

وی با اشاره به تامین منابع مالی برای افزایش تولیدات ناوگان جدید از آبان‌ماه امسال گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خط ریلی داشتیم و تاکنون آن را به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر رسانده‌ایم و در پایان دولت دوازدهم ۱۶ هزار کیلومتر خط ریلی خواهیم داشت.

اسلامی با اشاره به این‌که تامین منابع مالی خط ریلی رشت – آستارا از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد، ادامه داد: گرچه راه‌آهن برای برداشتن سقف ظرفیت مسافرگیری در واگن‌ها به استاد ملی کرونا درخواست داده است، اما تبادل هوا در کابین هواپیما با واگن‌های مسافری متفاوت بوده و هوای داخل کابین هواپیما از طریق سیستم تهویه تغییر کرده و هوای جدید توزیع می‌شود، اما پروتکل‌های بهداشتی قطار با هواپیما تفاوت دارد که البته ستاد ملی کرونا در این زمینه تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها