|
کدخبر: 118734

آمار واردات کشور طی ۷ سال گذشته + جزئیات

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، در تشریح روند صادرات در ۷سال اخیر گفت: برآورد کلی از آمارهای موجود در خصوص صادرات کشور و مقایسه سال ۱۳۹۲ با سال ۱۳۹۸ بیانگر رشد ۴۳ درصدی در وزن صادرات طی این ۷ سال است.

تجارت آمار واردات کشور طی ۷ سال گذشته + جزئیات

عباس خالقی‌تبار بیان کرد: بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، در سال ۱۳۹۲ صادرات محصولات ساخت کشورمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اش، یک درصد رشد ارزشی و ۱۸ درصد رشد وزنی داشت و در همین دوره، واردات کشورمان کاهش وزنی ۱۵ درصدی و کاهش ارزشی ۷ درصدی را تجربه کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳ در نتیجه تلاش‌های صادرکنندگان و حمایت‌های همه جانبه سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی صادرات غیر نفتی از یک سو و ثبات اوضاع اقتصادی و سیاسی از سوی دیگر سبب شد تا صادرات کشور به رقم بی‌سابقه ۵۰ میلیارد دلار برسد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۱ درصدی ارزش و ۷ درصدی در وزن برآورد شد.

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری با اشاره به روند کاهشی صادرات در سال ۹۴، یک سال پیش از اجرای برجام، بیان داشت: علیرغم کاهش‌های سال ۹۴، در سال ۱۳۹۵، پس از مذاکرات نفس‌گیر، برجام به اجرا درآمد و با تسهیل روابط ‌بانکی و گسترش روابط تجاری ایران با دنیا، صادرات تولیدات غیر نفتی کشور از لحاظ ارزش ۴ درصد رشد و از لحاظ وزنی ۳۸ درصد رشد را تجربه کرد.

خالقی‌تبار با اشاره به تداوم روند افزایشی صادرات در سال ۹۶ گفت: طی مدت مذکور ارزش و وزن کالاهای صادراتی ایران به ترتیب ۷ درصد و ۲ درصد رشد داشت و بخش عمده واردات نیز کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه خطوط تولید بوده است.

وی در خصوص روند صادرات کشور در سال ۱۳۹۷ گفت: در این سال آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا و به تبع آن ناممکن بودن ایجاد روابط بانکی و عدم اجرای مفاد برجام توسط کشورهای ۱+۵ از یک سو و اصلاح نرخ پایه صادراتی، از سوی دیگر، صادرات کشور را با کاهش ۵درصدی در ارزش و ۱۱ درصدی در وزن مواجه کرد و در کنار آن نیز واردات ۲۱ درصد کاهش ارزشی و ۱۷ درصد کاهش وزنی را رقم زد.

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری با تأکید بر اینکه علیرغم تنگ‌تر شدن حلقه تحریم، همچنان بر تعهد خود جهت توسعه صادرات غیر نفتی ایستاده‌ایم افزود: هرچند طی سال ۹۸ صادرات کشور با کاهش ۷ درصدی روبرو بود اما افزایش ۱۴ درصدی در وزن و صادرات ۱۳۴ میلیون تن کالا به بازارهای هدف، که این میزان در ۴۰ اخیر بی‌سابقه بوده، نشان از پایمردی صادرکنندگان و سخت‌کوشی سازمان توسعه تجارت ایران است.

در سال جاری نیز در ادامه مشکلات ناشی از تحریم ها و اضافه شدن مشکلات ناشی از بیماری کرونا و بسته شدن مرزهای کشور شاهد کاهش صادرات بوده ایم و این در حالی ست که در تاثیر اپیدمی فوق، درسطح جهانی کاملا مشهود بوده به طوری که کشورهای پیشرو از لحاظ اقتصادی نیز به طور میانگین شاهد ۲۰ درصد کاهش در صادرات خود بوده اند.

همچنین در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ انفجار خط لوله انتقال گاز به ترکیه باعث قطع صدور این کالا و کاهش حدود ۲ میلیارد دلاری صادرات به این کشور شده است.

خالقی‌تبار با تأکید بر اینکه اصلاح نرخ‌های پایه صادراتی در گمرک جمهوری اسلامی از اواسط سال ۱۳۹۷ باعث کمتر نشان دادن ارزش صادرات شده است، بیان کرد: در برآورد کلی از آمارهای موجود در خصوص صادرات کشور، مقایسه سال ۱۳۹۲ با سال ۱۳۹۸ بیانگر رشد ۴۳ درصدی در وزن صادرات است.

وی خاطر نشان ساخت: بررسی مقایسه‌ای سال آمارهای واردات سال ۱۳۹۲ با ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که واردات کشور در دولت تدبیر و امید کاهش ۱۲ درصدی داشته و بر این اساس، واردات از کالاهای مصرفی به واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای تغیر جهت محسوسی داشته است.

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری در پایان گفت: حضور در زنجیره ارزش تولید جهانی، مدیریت هوشمندانه واردات و همچنین تکمیل حلقه‌های مفقوده زنجیره تامین تا صادرات، می‌تواند تولیدات صادراتی کشور را بیش از پیش توسعه دهد که این مهم توجه سیاست گذاران حوزه صنعت را می طلبد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر