|
کدخبر: 115112

افزایش ۸۰ درصدی قیمت مسکن در مشهد

بازار مبتنی بر عرضه و تقاضاست و آنچه سرمایه را در بازار مسکن ماندگار می‌کند تناسب بین این دو بخش است، اما در نتیجه شیوع کرونا و تاثیر آن بر کاهش ساخت‌وساز‌ها و همچنین افزایش قیمتها، بهای تمام شده مسکن برهم خورده است.

راه و مسکن افزایش ۸۰ درصدی قیمت مسکن در مشهد

امسال ساخت‌وساز و معاملات مسکن در مشهد شروع خوبی نداشت و باعث بروز رفتار‌های جدید دست‌اندرکاران این بازار شد به طوری که روال معمول یا عادات سابق در این بخش را برهم زد.

سود بالای بازار بورس

علی مرادزاده رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: در ماه‌های گذشته و از امسال رغبت موجر‌ها به سمت رهن دادن مسکن و رغبت مستاجران به سمت دادن اجاره سوق یافته و دلیل اصلی این تغییر رفتار سود بالای بازار بورس است.

او افزود: موجران در تلاش هستند با گرفتن پول رهن خانه آن را در بورس گذاشته و سود بیشتری به‌دست آورند، در مقابل مستاجران نیز تلاش می‌کنند به جای دادن رهن، پول خود را در بورس گذاشته و سود حاصل از آن را به عنوان اجاره مسکن به صاحب خانه پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد ادامه داد: براساس آمار اعلام شده، سود سرمایه‌گذاری در بازار بورس امسال۱۷۰ درصد شده در حالی که سود در بازار مسکن حداکثر ۳۶ درصد است لذا سرمایه‌ها از بازار مسکن به سمت بازار بورس گرایش پیدا کرده است.

افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی نرخ مسکن در مشهد

مرادزاده بیان کرد: ارزیابی دقیقی از تاثیر افزایش نرخ مصالح ساختمانی بر نرخ تمام شده مسکن در مشهد انجام نگرفته است، اما شواهد نشان می‌دهد که طی چهار ماهه نخست امسال نرخ مسکن در این شهر نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته است.

او تصریح کرد: در این مدت معاملات مسکن در مورد واحد‌های بیش از یک میلیارد تومان در مشهد کاهش زیادی داشته، اما معاملات در مورد واحد‌های کمتر از یک میلیارد تومان با مساحت بین ۵۰ تا ۹۰ مترمربعی خواهان زیادی دارد که البته تعداد این واحد‌ها در برابر تقاضای بالای آن کم است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد تاکید کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم و قیمتها، نرخ اجاره و رهن مسکن نیز در مشهد طی چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش نرخ سیمان و آهن دربازار

قیمت مصالح ساختمانی نیز براساس آنچه مسئولان اعلام می‌کنند از ابتدای امسال روند افزایشی پیدا کرده و این مولفه به شدت در نرخ تمام شده مسکن و کاهش قدرت خرید مردم اثرگذار است.

براساس مقایسه نرخ چند کالا از گروه مصالح ساختمانی بین مدت زمان ۱۱ مرداد ماه با ۱۱ تیرماه امسال که توسط معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی انجام گرفت عمده قیمت‌ها به ویژه سیمان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

با وجود افزایش نرخ مصالح ساختمانی، غلامرضا سلطانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، فروش این کالا را مناسب می‌داند و گفت: اکنون فصل فعالیت‌های ساختمانی است و کسانی که ساختمان نیمه کاره دارند چاره‌ای جز خرید مصالح و تکمیل آن نداشته و خرید خود را انجام می‌دهند.

او افزود: روند افزایشی نرخ مصالح ساختمانی از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شد که افزایش نرخ سیمان در بین آنها محسوس بود با این حال، چون سیمان یکی از مصالح پایه در ساختمان‌سازی است افرادی که ساخت‌وساز دارند نمی‌توانند سیمان خریداری نکنند.

افزایش عوارض پروانه ساخت توسط شهرداری مشهد

نعمت الله ظریف دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی افزایش نرخ مصالح ساختمانی را بی‌تاثیر در نرخ تمام شده مسکن ندانست و گفت: با این حال پروژه‌های ساختمان‌سازی که در حال اجرا بوده، متوقف نشده و رکودی در ساخت‌وساز‌ها نیست.

او افزود: امسال دو مولفه افزایش نرخ مصالح ساختمانی و افزایش عوارض پروانه ساخت از سوی شهرداری مشهد بر نرخ تمام شده مسکن در این کلانشهر تاثیرگذار بوده است.

دبیر انجمن انبوه سازان استان ادامه داد: افزایش نرخ تمام شده ساختمان ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ ارز ندارد، زیرا ۷۵ درصد از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود هرچند اکنون رکودی در ساخت‌وساز‌ها در مشهد نیست، اما افزایش قیمت‌ها به مرور تاثیر خود را در ساختمان‌سازی خواهد گذاشت.

ظریف بیان کرد: اگر در سال ۱۳۸۹ با دلار هزار تومانی نرخ هر متر مربع خانه در مشهد ۱.۵ میلیون تومان معامله می‌شد، اکنون با دلار ۲۰ هزار تومانی و افزایش ۱۸ برابری آن نسبت به سال ۱۳۸۹، نرخ معامله هر متر مربع خانه در مشهد افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته، اما به اندازه تغییر نرخ دلار نبوده است.

او تصریح کرد: هم اینک متوسط نرخ هر مترمربع خانه در منطقه نوساز "الهیه مشهد" به ۱۰ میلیون تومان رسیده است و این مهم قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تاکید کرد: اگر تا سال ۱۳۹۶ باید دولت به دهک‌های پنج به پایین جامعه برای خرید مسکن کمک می‌کرد اکنون با افزایش نرخ مسکن دولت باید کمک‌های خود را به دهک‌های ۶ و هفت در جامعه هم اختصاص دهد و حتی گاه دهک هشت هم قادر به خرید مسکن نیستند.

ظریف اظهار کرد: کاهش قدرت خرید مسکن توسط مردم باعث افزایش اجاره نشین‌ها و رشد نرخ اجاره یا رهن مسکن می‌شود همان طور که امسال نرخ اجاره یا رهن مسکن به شدت افزایش یافت و باعث دخالت دولت و اختصاص تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران شد.

تاثیر عمده کرونا بر گرانی‌ها در بخش مسکن

رضا ناصری، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مسلما افزایش نرخ مصالح ساختمانی و نرخ تورم روی نرخ تمام شده مسکن اثرگذار است، اما افزایش نرخ مصالح ساختمانی ربطی به رشد نرخ ارز یا تورم ریالی ندارد.

او افزود: می‌توان گفت ۶۰ درصد علت افزایش نرخ تمام شده مسکن و گرانی‌ها در بخش‌های دیگر مربوط به ساخت‌وساز و رهن و اجاره مسکن به شیوع کرونا ارتباط دارد و ۴۰ درصد مربوط به افزایش قیمتهاست.

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: با این حال تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های ساختمانی نسبت به کسب و کار‌های دیگر مثل بخش‌های خدماتی و صنفی کمتر بوده است.

ناصری بیان کرد: طرح‌های دولت از جمله "اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" برای رفع کاهش عرضه و راه‌اندازی "بورس املاک و مستغلات" در رشد معاملات در بازار مسکن و تسهیلات ودیعه مسکن را در کمک به مستاجران اثربخش و بسیار مفید است.

 

منبع: ایران آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها