|
کدخبر: 307593

هرآنچه که باید در مورد فرش وینتیج یا کهنه نما بدانیم

فرش وینتیج یکی از انواع فرش‌های پرطرفدار در ایران است که به‌دلیل سبک شکیل و خاصش، بسیاری از افراد آن را برای قسمت‌های مختلف منزل خود انتخاب می‌کنند.

دیگر رسانه99 هرآنچه که باید در مورد فرش وینتیج یا کهنه نما بدانیم

فرش وینتیج چیست؟

فرش یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌های به‌کار رفته در دکوراسیون داخلی است و تاثیر زیادی در زیبایی اتاق می‌گذارد. امروزه سبک‌های مختلفی برای چیدمان لوازم منزل وجود دارد و هر کس طبق سلیقه‌ای که دارد، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. فرش‌های وینتیج تقریبا برای هر سبک و سلیقه‌ای قابل استفاده هستند.

فرش وینتیج یا کهنه‌نما به نوعی از قالی‌ گفته می‌شود که از طرحی قدیمی و اصیل برخوردار بوده و به‌ همین دلیل در دید افراد، باارزش و عتیقه به‌ نظر می‌رسد. معنی نام این فرش، مرغوب است. در واقع واژه وینتیج به هر وسیله قدیمی که در سال‌های قبل مد بوده و اکنون دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد، اطلاق می‌شود.

علاقه به طراحی وینتیج مختص حال حاضر نیست؛ بلکه در گذشته نیز بسیاری از مردم برای کهنه‌نما کردن قالی‌هایشان، آن‌ها را در کوچه یا جلوی آفتاب قرار می‌دادند تا با بیشتر پا خوردن و از بین رفتن رنگ آن‌ها، عتیقه و گران‌‌قیمت به‌نظر برسند؛ به‌علاوه در هنگام شستن فرش‌های دست‌باف از آب، چوبک و خاکستر برای این کار استفاده می‌کردند.

فرش‌های وینتیج هم به‌صورت دست‌باف و هم به‌شکل ماشینی وجود دارند. قالی‌های دست‌باف بسیار نفیس هستند و برخلاف فرش‌های ماشینی هر چقدر بیشتر استفاده شوند، ارزششان نیز بالاتر می‌رود.

قیمت فرش طرح وینتیج دست‌باف بسیار بالاتر از حدی است که عموم افراد جامعه بتوانند آن را خریداری کنند؛ به همین دلیل کارخانه‌های تولید فرش ماشینی اقدام به تولید محصولاتی با طرح وینتیج کردند.

مدرن

ویژگی‌های فرش کهنه نما

فرش طرح‌ وینتیج را می‌توان زیرمجموعه‌ای از فرش‌های فانتزی دانست که خصوصیات ویژه آن باعث شده تا بتواند به‌خوبی نظر مردم را به سمت خود جلب کند.

برخی از ویژگی‌های فرش وینتیج عبارت‌اند از:

  • جنس نخ فرش: برای بافت فرش‌های وینتیج از الیاف ابریشم مصنوعی، استفاده می‌شود؛ در نتیجه این‌گونه‌ فرش‌ها بسیار سبک بوده و به‌ هیچ عنوان پرز نمی‌دهند. این ویژگی برای افرادی که دچار حساسیت هستند، یک مزیت عالی محسوب می‌شود.
  • طرح فرش: طراحی فرش‌های وینتیج در سبک‌های مختلف، از کلاسیک و سنتی گرفته تا مدرن، انجام می‌شود؛ به همین دلیل این‌گونه فرش‌ها از نظر طرح و نقش از تنوع بالایی برخوردار بوده و باب میل همه سلیقه‌ها هستند.
  • طول عمر بالا: استفاده از نخ‌های محکم پلی‌استری در فرش‌های وینتیج باعث شده تا این محصولات دوام بالایی داشته و تا سال‌های متمادی دچار پوسیدگی نشوند.

استفاده از فرش‌های‌ وینتیج برای دکوراسیون‌های مینیمال و مدرن بسیار مناسب بوده و فضایی بسیار شکیل را به‌وجود خواهد آورد. اگر به سبک‌های کلاسیک علاقه‌مند هستید و دوست دارید لوازم خانگی‌ خود را از بین اجناس عتیقه انتخاب کنید، انتخاب این‌گونه از فرش‌ها گزینه عالی برای شما است.

انواع فرش وینتیج

فرش‌هایی که طرح وینتیج دارند، معمولا در رنگ‌های طوسی و سفید تولید می‌شوند و از لحاظ نقش‌ونگار نیز بسیار متنوع هستند. به‌طور کلی انواع فرش طرح وینتیج از نظر طراحی شامل موارد زیر هستند:

  • شاه‌عباسی
  • طرح اسلیمی
  • فرش طلاکوب
  • طرح افشان و ترنج‌دار
  • بته‌جقه
  • طرح واگیره‌ای
  • طرح درختی
  • طرح ترکمن (بخارا)
  • طرح قابی (خشتی)

براساس شانه نیز این‌ نوع فرش‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • فرش ۵۰۰ شانه
  • فرش ۷۰۰ شانه
  • فرش ۱۲۰۰ شانه
  • فرش ۱۵۰۰ شانه

هر چقدر میزان شانه یک فرش بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود که علت این امر بیشتر بودن ظرافت و زیبایی جلوه آن‌ها است.

قالی‌ طرح وینتیج در سایزهای ۶، ۹و ۱۲ متری تولید می‌شود. برای مشاهده قیمت فرش 9 متری 700 شانه به سایت کارخانه فرش کاشان سری بزنید.

جدیدترین مدل‌های فرش وینتیج

طرح فرش یکی از اولین چیزهایی است که با عوض شدن رنگ سال و موضوعات مربوط به مد، تغییر می‌کند. در حال حاضر جدیدترین فرش‌‌های وینتیج شامل طرح‌های افشان، طلاکوب، خشتی و مدرن هستند.

فرش طرح افشان

طرح افشان یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین طرح‌هایی است که در فرش‌های ایرانی استفاده می‌شده و امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد. این طرح شامل گل‌های پراکنده‌ای است که در زمینه فرش قرار گرفته‌اند و قیمت آن نیز بسیار مناسب است.

با گذشت سال‌های متمادی از وجود طرح افشان در فرش‌های ایرانی، این نوع نقش‌ونگار به‌ هیچ عنوان از مد نیفتاده و انتخابی مناسب برای خانه‌های کوچک است. فرش‌های طرح افشان علاوه‌بر بزرگ‌تر نشان دادن اتاق، جلوه لوازم دیگر مانند پرده و مبلمان را بیشتر خواهد کرد.

فرش طلاکوب

یکی از چشم‌گیرترین و مجلل‌ترین طرح‌های فرش وینتیج، طرح طلاکوب است. در این نوع فرش‌ها از نخ‌های طلایی برای قسمت‌هایی از نقشه استفاده می‌شود که درخشندگی و زیبایی خاصی را ایجاد کرده و ظرافت بیشتری را به قالی می‌بخشد.

معمولا از این فرش‌ها در پذیرایی منزل و در کنار مبلمان سلطنتی استفاده می‌شود تا نمای آن به‌خوبی دیده شود.

فرش خشتی

طراحی خشتی نیز جزء طرح‌های باقدمت فرش در ایران است که محبوبیت زیادی دارد. این طرح شامل زمینه‌ای با قاب‌های کوچک مربعی یا مستطیلی است که درون آن گل‌های کوچک یا نقش‌های هندسی مانند لوزی و ستاره قرار گرفته‌اند. البته در برخی از فرش‌های خشتی تصویر حیوانات و گیاهان نیز وجود دارد.

فرش مدرن

فرش مدرن دارای طراحی جدید و مطابق با سبک‌های مینیمال و امروزی است که از رنگ‌های متنوعی برخوردار بوده و به همین دلیل، انتخاب اول بسیاری از مشتریان است.

در طراحی فرش مدرن از نقش‌های کارتونی یا نامفهوم و انتزاعی استفاده می‌شود. همین موضوع سبب شده تا این نوع فرش‌ها را بتوان برای قسمت‌های مختلف منزل، از پذیرایی گرفته تا اتاق خواب کودک تهیه کرد.

نکات خرید فرش وینتیج

رعایت برخی نکات مهم در هنگام انتخاب فرش طرح وینتیج یا انواع دیگر فرش‌های ماشینی به شما در داشتن خریدی بهتر کمک خواهد کرد:

  • دقت کنید که الیاف فرش به‌گونه‌ای نباشد که پرز ایجاد کنند.
  • سطح پشتی فرش را بررسی کنید تا از نبود پارگی در آن مطمئن شوید.
  • شناسنامه فرش را چک کنید.
  • اگر اتاقتان نور مناسبی ندارد، رنگ‌های روشن مانند کرمی، طوسی و سفید را انتخاب کنید.
  • سایز فرش را متناسب با اندازه اتاق انتخاب کنید.

اگر قصد خرید جدیدترین مدل فرش پذیرایی ، از جمله وینتیج را دارید، می‌توانید به سایت کارخانه فرش کاشان مراجعه کنید.

جمع‌بندی

امروزه فرش‌ها از نظر طراحی بسیار متنوع هستند و این موضوع دست مشتریان را در انتخاب قالی مناسب منزلشان باز گذاشته است. فرش وینتیج یا کهنه‌نما یکی از انواع قالی ماشینی است که با داشتن ظاهری کلاسیک، به زیباتر شدن اتاق کمک بسیاری خواهد کرد.

کارخانه فرش کاشان یکی از کارخانه‌های برتر تولیدکننده انواع فرش ماشینی است و محصولات خود را با قیمتی مناسب عرضه می‌کند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها