|
کدخبر: 202978

نظر سرپرست آموزش و پرورش درباره حقوق و رتبه بندی معلمان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره حقوق ۳ میلیونی نومعلمان گفت: این نکته درستی است و ما هم از این موضوع رنج می‌بریم و البته تلاش‌های زیادی در دوره‌های مختلف صورت گرفت است که ترمیم شود

دیگر رسانه99 نظر سرپرست آموزش و پرورش درباره حقوق و رتبه بندی معلمان

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در برنامه «به وقت ایران» ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، یاد شهدا به ویژه شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، اظهار کرد: در آستانه سال تحصیلی، یک خلأیی را احساس می‌کنیم چرا که معلمان زیادی را در سال گذشته از دست دادیم و امروز جای خالی آنها را در کلاس درس به شدت احساس می‌کنیم.

وی با اشاره به تشکیل جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس‌جمهور، گفت: دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور، یک رویکرد متفاوتی نسبت به فضای حکمرانی در کشور دارد و نگاه ویژه ایشان به فضای تعلیم و تربیت و مسائل فرهنگی کشور، کاملا خود را نشان داده است.

کاظمی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌هایی که تمام صاحبنظران فرهنگ و حوزه تعلیم و تربیت داشتند، این بود که تعلیم و تربیت و حوزه فرهنگ، اولویت اول دولت‌ها نبوده است. در این مدت که از شروع به کار دولت سیزدهم گذشته است، آیت‌الله رئیسی اثبات کرد که یک نگاه متفاوتی به فضای تعلیم و تربیت کشور و فرهنگ دارد؛ تشکیل مرتب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وقت‌گذاری ایشان و حضور وی در فضای آموزش و پرورش و دغدغه‌ای که نسبت به فضای آموزش و پرورش دارد، کاملا نشان می‌دهد که ان‌شاءالله حمایت‌های جدی از مجموعه عظیم و مؤثر در کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: اینکه رئیس‌جمهور یک کشور در آغازین روزهای کار خودش و در دورانی که وزارت آموزش و پرورش با سرپرستی اداره می‌شود، در فضای آموزش و پرورش حضور پیدا می‌کند، خیلی پیام دارد و البته کلیدی‌ترین حرف‌ها را هم می‌زند؛ چه در رابطه با مأموریت آموزش و پرورش، چه در رابطه با جایگاه آن و چه در رابطه با دغدغه‌هایی که فرهنگیان و معلمان در سطح کشور دارند.

* تشکیل ستادی برای اجرای تحول بنیادین با حضور معاون اول رئیس‌جمهور

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: خوشبختانه در آن جلسه، اتفاق دیگری افتاد و اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش که از صاحبنظران و با تجربه‌های حوزه تعلیم ‌و تربیت هستند، دغدغه‌های این بخش را به رئیس‌جمهور منتقل کردند.

وی ادامه داد: آن جلسه چند نتیجه داشت؛ اول از همه پیام حضور رئیس‌جمهور در حوزه تعلیم و تربیت بود و نتیجه دوم هم بیان مشکلات و چالش‌های تعلیم و تربیت بود؛ از سوی دیگر مهم‌ترین مأموریت ما در نظام تعلیم و تربیت، میثاق ملی و پیمانی است که با دولت، مردم و آرمان‌های نظام و مقام معظم رهبری داریم که سند تحول بنیادین است.

کاظمی اضافه کرد: خوشبختانه مصوبه‌ای داشتیم که قرار شد یک ستادی به نیابت از رئیس‌جمهور با مسؤولیت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شود و دستگاه‌های اثرگذار در یک کار ملی، آسیب‌ها را شناسایی کرده و با یک نقشه راه جدید، کار را دنبال کنیم. مورد دیگر نیز این بود که مشکلات معلمان یکبار برای همیشه حل شود.

* خسارت‌هایی که نظام تعلیم و تربیت در دوران کرونا دید به راحتی قابل جبران نیست

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث کیفیت آموزشی، یکی از دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت در همه دوران‌ها بوده است؛ این موضوع تابع متغیرهای متعددی است و البته می‌توانیم این موضوع را در زیست بوم جدید بحث کنیم.

وی ادامه داد: در زیست بوم جدید و به دلیل کرونا، همه بخش‌ها خسارات دید که برخی قابل جبران است اما خسارت‌هایی که نظام تعلیم و تربیت در این دوران دید به راحتی قابل جبران نیست؛ یک مورد آن، افت کیفیت آموزش است.

کاظمی با بیان اینکه مورد دیگر خسارت‌هایی است که به جنبه‌های فردی دانش‌آموزان وارد کرده است، گفت: افسردگی‌ها، پرخاشگری، از بین رفتن بخشی از تعادل‌های روحی و روانی در خانواده و دانش‌آموزان، کم تحرکی و آسیب‌های جسمی که به دانش‌آموزان وارد کرده است، زمان زیادی می‌طلبد تا ترمیم شود.

وی افزود: یک آسیب‌ها هم بین فردی است؛ یک فرد برای اینکه بتواند در فضای جامعه زندگی کند، نیاز به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دارد که این مهارت‌ها را در تعاملات گروهی و فضای کلاس و مدرسه یاد می‌گیرد؛ فقدان این مهارت‌ها باعث شده است که حتی آسیب‌هایی به خانواده وارد شود و اینها قابل جبران نیست و اگر قرار باشد به تعلیم و تربیت در دوران کرونا کیفیت دهیم باید به هر سه بخش توجه کنیم.

* کمتر به دغدغه معیشتی معلمان توجه شده است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای دستیابی به کیفیت آموزشی، ۳ مؤلفه و رکن تأثیرگذار داریم؛ یک رکن اساسی، محتوا و برنامه درسی است یعنی اگر بتوانیم محتوای کاملا قابل قبولی و با برنامه درسی تربیت محور را ارائه دهیم، می‌تواند کمک شایانی کند و به عبارت دیگر قلب تعلیم و تربیت، برنامه درسی و محتوایی است که به دانش‌آموز ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: یک رکن هم نیروی انسانی است که می‌خواهد این محتوا را عرضه کند و اساسی‌ترین و مؤثرترین متغیری که می‌تواند تعلیم و تربیت را به اهداف خودش برساند، معلم است؛ معلم باید برخوردار از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و مهارت‌های حوزه کار خودش باشد.

کاظمی تصریح کرد: به نظرم فرآیند جذب نیروی انسانی بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین، زمانی می‌تواند برخوردار از این شایستگی‌ها باشد که مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را طی کند.

وی با بیان اینکه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده‌ای را تصویب کرده است که آموزش و پرورش از این مسیر وارد شود، گفت: در طی حداقل ۱۰ سال گذشته، آموزش و پرورش از این ناحیه آسیب‌های جدی دیده است.

سرپرست آموزش و پرورش اضافه کرد: معتقدیم که معلمان به عنوان کسانی که بیشترین تأثیر دارند و شاید مؤثرترین متغیر در تحقق اهداف تعلیم و تربیت هستند، باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرند. هم در فرآیند جذب، هم نگهداشت، آموزش و توانمندسازی و هم انگیزه است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از چالش‌هایی که نظام تعلیم و تربیت دارد، این است که کمتر به دغدغه معیشتی معلمان توجه شده است و به هرحال آسیبی است که وجود دارد، افزود: موضوع رتبه‌بندی هم در دستور کار دولت، مجلس و کمیسیون آموزش است که یک بُعد آن، ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان است و یک بُعد دیگر آن، ارتقای جایگاه و منزلت نظام تعلیم و تربیت و معلمان است و یک بُعد دیگر، معیشت است که در کنار دو بُعد دیگر حاصل می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه متغیر سوم، فضا و تجهیزات و فناوری آموزشی است، گفت: هرچقدر بتوانیم از استانداردهای بالاتری برخوردار باشیم و بتوانیم با رویکرد عدالت بخشی در سطح جامعه گسترش بیشتری دهیم، به آن استانداردها بیشتر دست پیدا می‌کنیم.

* مدرسه استاندارد داریم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه الگویی به نام مدرسه استاندارد داریم، گفت: هم الگو و هم ساخته شده آن را داریم.

وی در واکنش به این جمله پس چرا مدرسه کپری وجود دارد؟، افزود: مدارس کپری نداریم و مدارس خشت و گلی جمع شد. بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از ۱۵۰۰ میلیارد، امروز به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

کاظمی با بیان اینکه یک متر مربع در همین چند سال به سرانه فضای آموزی کشور اضافه شده است، ادامه داد: مدارس خشت و گلی را جمع کردیم و باید مدارس سنگی را جمع کنیم؛ همچنین بخاری‌های نفتی را جمع کردیم و باید به سمت استانداردسازی سیستم‌های سرمایش و گرمایش برویم.

*سلامت دانش‌آموزان خط قرمز ماست

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شعار امسال ما در آغاز سال تحصیلی «استمرار آموزش، ارتقای کیفیت، تضمین سلامت» است، تصریح کرد: در بازگشایی مدارس، سلامت دانش‌آموزان خط قرمز ماست لذا برای اینکه بتوانیم این را تأمین کنیم، اختیار را به مدرسه، شورای مدرسه و منطقه دادیم؛ همچنین تمهیدات متفاوتی را انجام دادیم.

وی افزود: در حوزه ارتقای کیفیت در این شرایط، یکی از متغیرهایی که به شدت می‌تواند به ارتقای کیفیت کمک کند، محتواهای استاندارد و متناسب با زیست بوم جدید است که یکی از برنامه‌های ما تدوین استانداردهای تولید محتوای چندرسانه‌ای برای دانش‌آموزان است که به استان‌ها ابلاغ کردیم.

کاظمی ادامه داد: استان‌ها استودیو تولید برنامه روش‌های تدریس را دارند و سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار محتوا تولید شد که عدد کمی نیست و یکی از برنامه‌های ما به روز کردن این محتوا با استانداردهای جدید است؛ یک دوره آموزشی هم برای معلمان استانی با عنوان تربیت مدرس تولید محتوا و روش‌های نوین آموزشی مبتنی بر زیست‌بوم جدید طراحی کردیم؛ همچنین نسخه جدید شبکه شاد با کیفیت بخشیدن به آن رونمایی شده است.

* از حقوق کم معلمان رنج می‌بریم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره حقوق ۳ میلیونی نومعلمان گفت: این نکته درستی است و ما هم از این موضوع رنج می‌بریم و البته تلاش‌های زیادی در دوره‌های مختلف صورت گرفت است که ترمیم شود ولی به دلیل فشار تورم، این فاصله‌ها نه تنها ترمیم نشده بلکه یک مقدار هم بیشتر شده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم و شاید رتبه‌بندی بخشی از این چالش را به نظر من برطرف کند. گره آن با دستان مجلس شورای اسلامی باز می‌شود و همچنین نگاه دولت، کمک است.

کاظمی با بیان اینکه تربیت اصل سند تحول بنیادین است، خاطرنشان کرد: چرخش‌های خوبی اتفاق افتاده و رویکردها تغییر کرده است اما باید بدانیم مسیر توسعه پایدار کشور از آموزش می‌گذرد و هرچه قدر مدرسه از استانداردهای لازم برخوردار آینده بهتری می‌توان ترسیم کرد.

 

منبع: فارس
  • ایرانی ارسالی در

    باز هم حرف کلی،اظهار نظر های محافظه کارا نه واز بدتر عدم حل مشکل ،معلمان عزیز که در رنج وبی پولی زندگی چه عرض کنم زنده گی می کنند سزاوار این قشر فرهیخته محکوم به فقر مطلق شدن نیست

  • ناشناس ارسالی در

    مردیم دیگه کی مشکلات تموم میشه.تاکی باید فقط وعده بشنویم

  • ناشناس ارسالی در

    جناب کاظمی تنها با ناراحت بودن کاری از پیش نمی رود عمل باید کرد به جای شعار

ارسال نظر