|
کدخبر: 163004

مقام ارشد سپاه: منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلفش بود

سردار جوانی گفت: منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

دیگر رسانه99 مقام ارشد سپاه: منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلفش بود

سردار جوانی با بیان اینکه سپاه به جدّ با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل قانونی مخالف است و سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد، گفت: منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

سردار یدالله جوانی سیاست‌های انتخاباتی سپاه را تشریح کرد. مهم‌ترین بخش گفت‌وگوی معاون سیاسی سپاه را در ادامه بخوانید:

یکی از بحث‌هایی که این روزها در محافل مطرح می‌شود، نسبت سپاه با انتخابات ریاست‌جمهوری است. سپاه به‌عنوان نهاد حافظ کیان انقلاب، چه مأموریتی را برای خود در انتخابات ۱۴۰۰ تعریف کرده است؟ برخی اینطور وانمود می‌کنند که سپاه در انتخابات دخالت می‌کند، پاسخ شما چیست؟

جوانی: سپاه یک نهاد انقلابی است که اقدام و عمل و رفتار سیاسی دارد، امّا نه مثل یک حزب سیاسی. سپاه، حزب سیاسی نیست، باند و گروه سیاسی نیست و تابع احزاب و گروه‌های سیاسی هم نیست و اجازه هم نمی‌دهد احزاب و گروه‌های سیاسی بخواهند در درون سپاه ورود کنند. سپاه، پاسدار انقلاب است. نهادی است که باید از انقلاب پاسداری کند. در کدام حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند؟ آن حوزه‌هایی که نیاز باشد از انقلاب پاسداری بشود. حالا این حوزه یک زمانی نظامی- دفاعی است مثل زمان جنگ که سپاه ورود پیدا کرد. یک موقع امنیتی است که در طول این سال‌ها به شکل‌های مختلف بوده. یک زمان اقتصادی و جنگ اقتصادی و بحث عمران و آبادانی است؛ کارهایی که امروز سپاه دارد انجام می‌دهد و مردم دارند می‌بینند نمونه‌هایی از این خدمات را. یک زمانی فرهنگی است و دشمن تهاجم فرهنگی می‌کند.

حضور سپاه در سیاست، قلمروهای مجاز و ممنوع دارد

مثلاً اگر تهاجم، تهاجم فرهنگی است، سپاه باید در عرصه مقابله فرهنگی با دشمن حضور پیدا کند. حالا اگر در عرصه‌هایی نیاز هست که نوعی عمل سیاسی انجام بگیرد، سپاه اینجا ورود پیدا می‌کند، منتها ظرافیت‌هایی دارد. ظرافتش این است که ما می‌گوییم سپاه در حوزه سیاسی قلمرو مجاز دارد، قلمرو ممنوع هم دارد. یعنی مجاز است این کارها را انجام دهد و ممنوع است این کارها را انجام دهد. این را کجا مشخص می‌کند؟ ما امروز در سپاه، «دکترین رفتار سیاسی سپاه» را داریم. این یک سند بالادستی است که از قانون اساسی، اساسنامه سپاه، فرامین امام و رهبری اخذ شده که در آن ۱۲ اصل آمده است. در ابتدای این سند، تعریف رفتار سیاسی سپاه آمده و برای هر اصلی هم سیاست‌ها و بایدها و نبایدها مشخص شده است. مثلاً چطور در حوزه نظامی‌گری می‌گویند اصول رزم مقدماتی، بایدها و نبایدهای نبرد، اینجا هم گفته می‌شود بایدها و نبایدهای رفتار سیاسی. پس ما باید بدانیم که سپاه، اولاً رفتار سیاسی دارد، دوم اینکه این رفتار سیاسی حزبی و گروهی نیست، سوم اینکه بایدها و نبایدها دارد.

ما امروز در سپاه، «دکترین رفتار سیاسی سپاه» را داریم. این یک سند بالادستی است که از قانون اساسی، اساسنامه سپاه، فرامین امام و رهبری اخذ شده که در آن ۱۲ اصل آمده است. در ابتدای این سند، تعریف رفتار سیاسی سپاه آمده و برای هر اصلی هم سیاست‌ها و بایدها و نبایدها مشخص شده است.

در انتخابات رفتار سیاسی ما به چه شکل است؟ دقیقاً به همان شکلی که رهبر انقلاب معیارها را مطرح می‌فرمایند. ایشان مطالبه‌شان این است که مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد. خب سپاه و بسیج ظرفیت‌های زیادی دارند که به‌کار بگیرند برای ایجاد بسترهای مشارکت حداکثری، چرا که مشارکت حداکثری اساساً تضمین‌کننده امنیت و وحدت و پاسخ به دشمن است، آبروی جمهوری اسلامی است، کارآمدی را بالا می‌برد و ارتباط پیدا می‌کند با پاسداری از انقلاب.

پس یک رفتار سپاه در انتخابات زمینه‌سازی، بسترسازی و کمک به مشارکت حداکثری است. دوم اینکه در بحث معیارها و ملاک‌ها ورود پیدا می‌کند همانطور که مقام معظّم رهبری وقتی که مشارکت حداکثری را بیان می‌کنند معیارها را بیان می‌کنند. اتفاقاً در سپاه معاونت سیاسی که امروز یک مجموعه فعال هست، اگر سؤال بشود چه وظایفی دارد، ‌یکی از وظایفش تبیین و تشریح فرامین امام و رهبری است. یعنی وقتی ایشان شعار سال را مشخص می‌کنند و در حوزه انتخابات صحبت می‌کنند، این بیانات باید تبیین و تشریح بشود. امّا مقام معظم رهبری مصداق‌گرایی هم دارند در انتخابات؟ نه.

نماینده ولی فقیه در سپاه، ورود مصداقی به انتخابات را حرام شرعی اعلام کرده‌اند

فلذا ما می‌بینیم بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، در بحث انتخابات مهم‌ترین امری که ممنوع اعلام شده، مصداق‌گرایی است. تا جایی که علاوه بر اینکه در دکترین آمده و در اسناد ابلاغی در حوزه انتخابات آمده، نماینده محترم ولی فقیه در سپاه در همین یکسال گذشته چند مورد بیان فرمودند که ورود مصداقی در انتخابات برای سپاه و بسیج، حرام شرعی است. این خیلی مطلب مهمی است، حرام شرعی است. یعنی ما باید برای مشارکت آفرینی اقدام بکنیم ولی حق نداریم بگوییم به چه کسی رأی بدهید به چه کسی ندهید. صرفاً ملاک‌ها گفته شود همانطور که رهبر انقلاب فرمودند. یعنی بگوییم «مردم! کسی را انتخاب کنید که انقلابی باشد، رویکرد ضدفساد داشته باشد، فسادستیز باشد، کسی که درواقع امانت‌دار باشد، کسی را انتخاب کنید که به نیازهای کشور واقف باشد، ‌کسی را انتخاب کنید که تجربه‌ داشته باشد».

بنابراین ما حق نداریم برویم سراغ افراد و بگوییم فردی که به این معیارها می‌خورد آقای فلانی است. ما حق نداریم به این ورود کنیم. لذا در همین انتخاباتی که پیش رو داریم، ضمن اینکه آن دکترین رفتار سیاسی سپاه را داریم، در آبان سال ۹۹ اهداف و سیاست‌های سپاه در قبال انتخابات ۱۴۰۰ از سوی نماینده محترم ولی فقیه در سپاه و فرمانده کل سپاه به همه رده‌های سپاه ابلاغ شد. این یک سند ابلاغی است مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله دکترین رفتار سیاسی سپاه. در سند مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ پنج هدف راهبردی تعریف شده و ۲۵ اقدام بایدی و ۱۷ سیاسیت منعی و نهی‌ای که این کارها نباید بشود و اگر هر کسی انجام دهد باید کمیسیون پیگیری فرامین حضرت امام و رهبر انقلاب به‌عنوان یک امر تخلفی رسیدگی و برخورد کند.

در آبان سال ۹۹ اهداف و سیاست‌های سپاه در قبال انتخابات ۱۴۰۰ از سوی نماینده محترم ولی فقیه در سپاه و فرمانده کل سپاه به همه رده‌های سپاه ابلاغ شد. در صدر امور ممنوعه و نباید، نخستین مورد، ممنوعیت ورود مصداقی است.

در صدر امور ممنوعه و نباید، نخستین مورد، ممنوعیت ورود مصداقی است. امّا متأسفانه در این سال‌ها یک ظلمی به سپاه و بسیج شده که اگر در یک جایی و شهری فردی آمده خلافی انجام داده، آن را به کل سپاه تعمیم داده‌اند. در همین انتخابات هم شاهد هستیم که می‌گویند «بله سپاه دارد زمینه را برای آمدن فلان فرد فراهم می‌کند». در حالی که با قاطعیت عرض می‌کنم که سپاه در انتخابات به هیچ عنوان رویکرد مصداقی ندارد. چه در ریاست‌جمهوری چه شوراها و میان‌دوره‌ای خبرگان و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، و اگر کسی هم مطرح می‌کند که «سپاه از فلانی حمایت می‌کند»، این باید تکذیب و با آن فرد برخورد بشود و به آن فرد بگویند که شما به چه دلیلی می‌گویید که سپاه می‌خواهد از فلانی حمایت کند یا فلان لیست مورد حمایت سپاه است؟ این قابلیت پیگیری و برخورد را دارد چون ظلم به سپاه است. البته من فکر می‌کنم جریان‌های غیرانقلابی و جریان‌های غربگرا و جریان‌هایی که درواقع با نظام دینی و انقلابی مشکل دارند همیشه سعی کرده‌اند به نوعی به این مسئله بپردازند تا بهره‌اش را در حوزه رفتار سیاسی خودشان ببرند.

یک زمانی مثلاً می‌گویند کاندیدای مورد نظر نظام فلانی است، این حرف یعنی مردم هیچ‌کاره‌اند. در حالی که در همه انتخابات‌ها تأکید رهبر معظّم انقلاب این بوده که مردم انتخاب کنند. ملاک‌ها را می‌فرمایند امّا می‌گویند «مردم انتخاب کنند و اطرافیان من هم نمی‌دانند به چه کسی رأی می‌دهم». حالا اگر کسی بیاید بگوید نظر رهبری فلانی است خب نباید بگوید. چون مردم مخیّر به انتخاب هستند. بله احزاب و گروه‌های سیاسی حق دارند ستاد بزنند، لیست بدهند و پشتیبانی بکنند امّا نهادهای انقلابی مثل سپاه پاسداران ورود مصداقی در انتخابات جزء امور ممنوعه‌شان است و نباید ورود کنند و روی این موضوع هم قاطعیت دارد و امروز هم با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند.

 با توجه به اینکه فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه پاسداران اخیراً برای حضور در انتخابات از سمت خود استعفا کرده است، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اینکه وی با موافقت سپاه به این انتخابات ورود کرده و گزینه سپاه است، مطرح شده است. موضع شما در این باره چیست؟

سپاه از سعید محمد و هیچ کاندیدای نظامی دیگری حمایت نخواهد کرد

جوانی: سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است. این فضایی که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و به‌ویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.

منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلف از سوی وی بود

این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر