|
کدخبر: 98227

بیکاران نگران نباشند

رئیس سازمان برنامه و وبودجه گفت: تا کنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافت و هفته آینده نیز یک هزار میلیارد تومان دیگر به این صندوق کمک می‌شود.

گسترش‌نیوز: ۱۴اردیبهشت ماه بود که مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت پنج هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری مصوب کرده اما تاکنون مبلغی تخصیص پیدا نکرده است. اعتبار مدنظر باید از سازمان برنامه و بودجه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ به مشمولان مقرری بیمه بیکاری پرداخت شود.

از سوی دیگر علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره بیمه بیکاری کارگران بیکار شده از کرونا گفت: با وجود گذشت سه ماه از شیوع کرونا در کشور اما هنوز هیچ یک از کارگران به بیمه بیکاری دست پیدا نکردند و طبق آخرین پیگیری انجام شده گویا یک دوگانگی بین سازمان تأمین اجتماعی و ستاد مقابله با کرونا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پنج هزار میلیارد تومان منابع بطور مشخص برای مقرری بیمه بیکاری از سوی دولت تخصیص یافته است، اظهار کرد: طبق آمارها بیش از ۸۶۰هزار نفر برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که ۷۶۰ هزار نفر از آنها مشمول بیمه بیکاری شناخته شدند.

عضو کارگری شورای‌عالی کار گفت: سازمان تأمین اجتماعی این اتفاق را جزو حوادث غیرمترقبه تلقی می‌کند و معتقد است که طبق قانون اساسی دولت باید پوشش بیمه بیکاری کارگران را در این شرایط برعهده بگیرد اما از طرف مقابل، هنوز پاسخی برای اختصاص عملی این بودجه داده نشده است.

خدایی با انتقاد از اینکه نمایندگان کارگری در ستاد مقابله با کرونا حضور ندارند، گفت: نخستین درخواست مشخص ما این است که نمایندگان کارگری در ستاد مقابله با کرونا حضور داشته باشند تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های کارگران را مطرح کنند.

*اختصاص ۵۰۰میلیارد تومان به عنوان بخشی از اعتبارات بیمه بیکاری

در هفته‌ای که گذشت، محمد باقر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طی روزهای گذشته بخشی از معادل ریالی اعتبار یک میلیارد یورویی مقابله با کرونا تخصیصی از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه واریز شد، گفت: در جلسه ۱۵ برنامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه شد بررسی و در نهایت این برنامه‌ها مورد تایید کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفت.

به گفته معاون رئیس‌جمهوری برای اینکه بتوانیم اعتبارات لازم را اختصاص دهیم تا کارها زودتر شروع شود، ۴۲۰۰میلیارد تومان برای ۱۵ برنامه از جمله تامین داروهای مورد نیاز، کیت‌های آزمایشگاهی و همچنین ‌تجهیزات بخش درمان و بهداشت و همچنین حفاظت شخصی کادر درمان اختصاص پیدا کرده است.

نوبخت گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم مشخصاً برای بیمارستان هایی است که به صورت مستقیم درگیر کرونا هستند و۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای پاداش بخش کوچکی از خدمات بزرگ کادر درمانی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به تخصیص اعتبارات لازم به صندوق بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافت و هفته آینده نیز یک هزار میلیارد تومان دیگر به این صندوق کمک می‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر