|
کدخبر: 36090

وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس:

دفاع وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح

صبح امروز مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای استیضاح و پاسخگویی درباره عملکرد این وزارتخانه به مجلس رفت.

گسترش نیوز: پس از صحبت‌های نمایندگان موافق استیضاح، مسعود کرباسیان در دفاع از عملکرد خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم. از همینجا اعلام می‌کنم بیمه مرکزی وضعیت زلزله‌زدگان دیشب را پیگیری کند.

karbasian-majles-defa.jpg

وی افزود: در جریان مشکلات اقتصادی هستم و مطالبات مردم را محترم می‌شمارم اما باید بین نوسانات ارزی با رخدادهای اقتصادی تفاوت قائل شد. من به جای تمرکز بر مشکلات مردم، مجبورم بخشی از توانم را به خنثی کردن رخدادهای اقتصادی معاندین اختصاص دهم. از دید من مشکلات اقتصادی از یک سو به مشکلاتی از یک قرن گذشته باز می‌گردد و بخش دیگر مشکلات برون‌زا است!

کرباسیان اظهار کرد: من تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب اقتصادی تالیف و ترجمه کردم. از روی تواضع چیزی نگفتم اما اقتصاد را می‌شناسم. به اقتصاد در اتاق شیشه‌ای عمل کردم. از ابتدای اردیبهشت ماه گزارش‌های پرداخت خزانه‌داری در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی افزود: اکنون تراکنش‌های صنعت بیمه به خوبی تحت نظارت بیمه مرکزی است. اکنون برای اولین بار ۳ هزار هزار میلیارد تومان اموال دولت را شناسایی کردیم. مجموع تلاش‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا باعث شد در سال ۹۶ رتبه اول مبارزه با مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا در جهان را دریافت کنیم. اگر این‌ها شفاف سازی اقتصاد نیست، پس چیست؟

کرباسیان همچنین گفت: برای نخستین بار ۳۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی سنگین را شناسایی کردیم. اکنون تمام اظهار نامه‌های مالیاتی به صورت اتوماتیک در سامانه بارگذاری شده است. بیش از ۱۰ میلیون ساعت در زمان مودیان صرفه‌جویی شد. اکنون میزان وابستگی بودجه به نفت از متوسط ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است. امروز از هر ۴ ریال که در دولت هزینه می‌شود، ۳ ریال توسط وزارت اقتصاد تامین می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: در بحث تامین مالی خارجی در قالب فاینانس از شهریور ۹۶ تا کنون این رقم را به ۳۰ میلیارد دلار رسانده‌ایم این رقم در سال ۹۵ ، ۳ میلیارد دلار بوده است. در آمد گمرک در سال ۹۶ نسبت به ۴ سال پیش ۱۷۵ درصد رشد داشت.

کرباسیان گفت: در زمینه بیمه، سهم بیمه‌ها ۲.۵ درصد در یک سال افزایش یافت. در این یک سال حوادث مهمی مانند سانچی، سانحه بوعلی، معدن زمستان یورت و موارد مشابه را پاسخگو بودیم. در زمینه خصوصی‌سازی هم که وظیفه اصلی ماست اهدافی از جمله عدم واگذاری به شرکت‌های دولتی و افزایش بهره‌وری را دنبال کردیم. در این بخش سهم بخش خصوصی ۱۰۰ درصد بوده است.

وی درباره سهام عدالت گفت: سود سهام عدالت ۴۰ میلیون نفر را به حساب مردم واریز کردیم و امسال هم آماده واریز سود سهام عدالت به مردم هستیم. ما قیمت تمام شده پول را کاهش دادیم و شاخص بورس به مرز ۱۳۷ هزار رسید. این شاخص در دولت دوازدهم ۶۶ درصد رشد داشته است. زمانی که سکان وزارت را گرفتم تعداد نمادهای بسته ۹ نماد بود و الان تعداد نمادهای بسته یک نماد است.

کرباسیان افزود: اکنون کشور وارد جنگ اقتصادی شده است و ترامپ برای تحریم ایران و خرید نفت کشور به کشور مذاکره می‌کند. باید در این شرایط با سرعت عمل، برنامه‌ریزی و اتحاد عمل کرد. تمرکز بر توان تولید، تجهیز صنعت بیمه، تشکیل ستاد تنظیم بازار، تداوم اجرای سیاست‌ها و محیط کسب و کار برنامه ما برای جنگ اقتصادی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها