|
کدخبر: 80747

معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهوری در همایش فولاد مطرح کرد:

کسب دانش و فناوری یاد گرفتنی است نه خریدنی

معاون علمی، فناوری رئیس‌جمور که یکی از سخنرانان حاضر در جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران بود فروش نفت در ۱۱۰ سال گذشته را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: در این مدت به ما یاد داده شد که همه چیز را با پول می‌شود خرید از جمله دانش و فناوری و اکنون ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با پول نفت نمی‌شود کشور را اداره کرد چرا که جمعیت و سطح رفاه مردم بالا رفته است. کسب دانش و فناوری یاد گرفتنی است نه خریدنی.

گسترش‌نیوز: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران اظهار کرد: یک بخش کارخانه و بخش دیگر آن یعنی صنعت با یکدیگر از نظر زیرساخت‌های تفکری تفاوت دارند. اگر کشوری یک خط تولید از خارج از کشور به داخل بیاورد و طراحی آن به طور کامل خارجی باشد آن کشور به دانشگاه احتیاجی ندارد. زیرا که فقط با داشتن تکنسین و مشاور خارجی نیاز برطرف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم رابطه بین صنعت و دانشگاه برقرار شود این تفکر باید از میان برود و باید گفت که صنعت جایی است که در آن طراحی، ماشین‌سازی و بهینه‌سازی انجام می‌شود و برای آن ما نیازمند دانشگاه هستیم. پس اگر راجع به دانشگاه و صنعت صحبت می‌کنیم این موارد مد نظر است.

ستاری گفت: محصول دستاورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و دولت هرچقدر که در بحث پژوهش سرمایه‌گذاری کند از پژوهش آن محصول، خروجی نمی‌دهد. وظیفه دولت اصلاح زیرساخت‌های پژوهشی در کشور است و باید توجه داشت که پژوهشی که با پول دولت انجام شود مانند صنعتی است که با پول دولت انجام می‌شود و خروجی آن عدم رقابت با بخش خصوصی است.ما برای به‌دست آوردن محصول پژوهشی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امر پژوهش هستیم و اگر انتظار سرمایه‌گذاری دولت در امر پژوهش مد نظر ما باشد انتظار بجایی نیست

وی در ادامه افزود: آن چیزی که باعث تولید محصول در کشور می‌شود شرکت‌ها هستند چرا که آن‌ها هستند که می‌توانند مناقصه بدهند، ضمانت‌نامه بگذارند و یا رقابت کنند و با توجه به این شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کرده‌اند که بستر توسعه آنها دانشگاه‌هاست.

معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه هیچ دانشگاهی محصول تولید نمی‌کند گفت: دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی است. همچنین دانشگاه‌ها باید درصدی قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش تکنولو‌زی و قراردادهایی که از ارتباط با صنعت و فروش پنت و لایسنس است را تامین کند.

وی افزود: شبکه دانش‌بنیان‌ها با حضور ۴۸۰۰ شرکت، سال گذشته به درآمدی بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان رسید.

ستاری خطاب به فولادسازان گفت: شما باید محصولات خود را از شرکت‌ها بخواهید و دانشگاه‌ها نیز پشتیبان این حرکت هستند.

ستاری فروش نفت در ۱۱۰ سال گذشته را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: این اقدام به ما یاد داد که همه چیز را با پول می‌شود خرید از جمله دانش و فناوری و اکنون ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با پول نفت نمی‌شود کشور را اداره کرد چرا که جمعیت و سطح رفاه مردم بالا رفته است. وی ادامه داد: همین فرهنگ کارآفرینی ما را سرکوب کرده چرا که ما ۶ هزار سال تاریخ فناوری، علم، دانش و تجارت را داریم و باید این نگاه عوض شود.

او تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در کشور جنس خارجی است که باید این نگاه تغییر کند و نیاز داریم تا همگی در کنار هم و در یک جبهه بجنگیم تا پیروز شویم.ما کشوری هستیم که ساختار واردات ما بسیار قوی و صادرات ما بسیار ضعیف است ساختار وارداتی تامین قطعات را به راحتی فراهم می‌کند. الان تحریم‌ها برای ما یک فرصت برای بازسازی ساختارهای فکری و تشکیلاتی ما به شمار می‌رود.

ستاری به موضوع الکترودهای گرافیتی اشاره کرد و گفت: اینکه واردات الکترود گرافیتی بشود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار، این کمکی به کشور نمی‌کند و خوشحالم که در صنعت فولاد همه به این فکر هستند و می‌خواهند روندهای گذشته را اصلاح کنند.

وی تصریح کرد: فرهنگ ما باید به سمت بومی‌سازی قطعه‌سازی‌ها، طراحی‌ها و لایسنس‌ها برود.

معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهوری به تحریم‌های گذشته گریزی زد و گفت: در تحریم قبلی ما علاوه بر الکترود گرافیتی مشکل کاتالیست هم داشتیم که الان دیگر این مشکل وجود ندارد و این شرکت‌ها انجام دادند.

وی در پایان گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۵۰ نوع خدمت ارائه می‌دهد و حاضرست تا با فولادسازان در امر مشارکت مالی با پروژهای فولادسازی و پرو‌ژه‌های دانشگاهی و شرکت‌ها همکاری کند وی ضمن تشکر از فرهنگ جدیدی که در صنعت فولاد در حال شکل‌گیری است ابراز امیدواری کرد هر سال نسبت به سال قبل این همایش به سمت ساخت داخل برود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها