|
کدخبر: 99901

عرضه خودرو در بورس چه مزیتی دارد؟

معاون بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنها به شرطی امکان دارد که عرضه به تعداد مناسب و نیز بدون دست‌کاری نرخ باشد.

خودرو عرضه خودرو در بورس چه مزیتی دارد؟

رضا محتشمی‌پور در مورد گفته رئیس قوه قضاییه که اعلام کرده بود، خودرو هم در بورس کالا عرضه شود، گفت: خودرو را می‌توان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس مزیت ویژه‌ای ندارد، البته نرخ را شفاف می‌کند، اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل نرخ باشد، فایده‌ای ندارد.

وی افزود: اگر قرار بر کنترل نرخ خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس تعیین نرخ شود، چون نرخ دستوری در بورس رانت ایجاد می‌کند. مثلاً نرخ خودرو در بورس ۴۰ میلیون و در بیرون ۱۰۰ میلیون می‌شود که این باعث ایجاد رانت خواهد شد.

معاون بورس کالا گفت: اولاً باید توان تولید و عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان مشخص باشد و کالایی که در بورس عرضه می‌شود، به اندازی کافی باشد، مثلاً اگر هزار واحد تقاضا وجود دارد، اما فقط ۲۰۰ واحد کالا در بورس ارائه شود، باعث بالا رفتن نرخ می‌شود و مشکلی در بازار وجود دارد مشکل عرضه مستمر است.

محتشمی‌پور افزود: البته عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت می‌شود.

وی در مورد اینکه مدل خودروها تفاوت پیدا می‌کند و آیا به عنوان کالای همگن در نظر گرفت، اظهارکرد: برای قیمت‌گذاری نیاز به کالای همگن است و عرضه نیز باید مناسب باشد و دستکاری در نرخ خودرو در بورس نباشد.

معاون بورس کالا در مورد اینکه در سال ۹۷ خوردوی سراتو در بورس کالا ارائه شد، بیان کرد: در آن سال به دلیل اینکه عرضه محدود بود، متوقف شد. بنابراین اگر خودرو بخواهد وارد بورس شود، باید عرضه مداوم و مناسب باشد.

 

منبع: عصر خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها