|
کدخبر: 99827 شروین اشیدری

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی:

حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی تاثیری بر بازار دارد؟

سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی گفت: قانونی وجود ندارد که گفته شود مردم خودروها را با چه قیمتی به فروش برسانند. به عنوان مثال حتی یک فرد می‌تواند خودرویی مثل پراید را ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کند و قانونی نیست که جلوی این افراد را بگیرد

خودرو حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی تاثیری بر بازار دارد؟

مدتی است که دوباره قیمت خودرو از سایت‌های آگهی حذف شده است. این قضیه در سال گذشته نیز چندین بار رخ داد. اما آیا واقعا حذف قیمت از سایت‌های آگهی تاثیری بر روند بازار خودرو دارد؟ آیا می‌توان برای فروش خودروها در کف بازار قیمت تعیین کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها گفت‌و‌گویی با رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

الفت-نسب

الفت‌نسب ابتدا گفت: چند وقتی هست که قیمت خودرو دوباره از سایت‌های آگهی حذف شده است. این قضیه هیچ تاثیری نداشته و بررسی‌های ما نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. سایت‌های نیازمندی آنلاین محدوده‌های قیمتی گذاشتند و این مورد باعث می‌شود افرادی که می‌خواهند در بازار اخلال ایجاد کنند نتوانند آگهی‌های خود را ثبت کنند. اگر هم قصد ثبت آگهی داشتند باید در آن محدوده‌ای باشد که توسط سایت‌ها تعیین شده است.

اعمال محدوده قیمتی

وی ادامه داد: به عنوان مثال کشف قیمت صورت می‌گرفت که نرخ پراید ۷۰ میلیون تومان است و نهایتا تا همین رقم امکان قیمت‌گذاری وجود داشت. اگر نرخ ۷۱ میلیون تومانی گذاشته شود نمایش داده نمی‌شود و قیمت به صورت توافقی در می‌آید. این اواخر تقریبا ۸۰ درصد قیمت‌ها نمایش داده نمی‌شد و اکثر مردم قیمت‌های بالاتری را اعلام می کردند. یکی از دلایل نیز این بود که قیمت‌های کشف شده مربوط به بهمن ۹۸ بود.

فروش خودرو در فضاهای غیر رسمی!

الفت‌نسب درباره اثرات منفی حذف قیمت‌ها اظهار کرد: اما بعد از این گفته شد که کل قیمت‌ها برداشته شود و هیچ اتفاقی نیفتاد جز این که گرفتاری مردم بیشتر شده است. سایت‌های آگهی دیگر هیچ جذابیتی ندارد و مردم باید برای آگاهی از قیمت‌ها تماس بگیرند. اتفاقا اگر این قضیه بخواهد ادامه پیدا کند مردم به سمت فضاهای غیررسمی مثل تلگرام و اینستاگرام می‌روند. خودروها در این فضا به فروش خواهد رسید و هیچ نظارتری نیز وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: به جای این که گفته شود چرا قیمت‌های خودرو بالا رفته، گفتند که سایت‌های آگهی دیگر نرخ اعلام نکنند. لازم به ذکر است که در زمینه مسکن نیز چنین شرایطی وجود دارد. ما صرفا پلتفرم هستیم و در سایر بخش‌ها صاحب نظر نیستیم. ما می‌خواهیم به شفاف‌سازی کمک کنیم و کسب‌و‌کارها بتوانند کار خود را به نحو راحت‌تری انجام دهند. هر سیاستی که وجود دارد باید به صورت رسمی اعلام شود تا هم مردم و هم ما تکلیف خود را بدانیم.

ماجرای تعیین حداکثر قیمت فروش خودرو

وی در پاسخ به این سوال که ماجرای فروش خودرو ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه چیست؟ به گسترش‌نیوز گفت: قانونی وجود ندارد که گفته شود مردم خودروها را با چه قیمتی به فروش برسانند. به عنوان مثال حتی یک فرد می‌تواند خودرویی مثل پراید را ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کند و قانونی نیست که جلوی این افراد را بگیرد. بنابراین کاری که می‌خواهند انجام دهند اگر واقعا قیمت خودرو در کف بازار نیز به همین صورت باشد خوب است اما در غیر این صورت حتی اگر گفته شود پراید ۵۰ میلیون تومان فروخته شود و قیمت آن در کف بازار متفاوت باشد کسی به این مسئله توجه نخواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی تاکید کرد: فضای مجازی رسمی هیچ‌گونه نقشی در بازار خودرو نداشتند. گفته شده که برخی از سایت‌ها فضای بازار خودرو را بر  هم می‌زدند اما باید اسامی آن‌ها اعلام شود. وقتی محدوده قیمت گذاشته شود امکان بر هم زدن بازار خودرو وجود نخواهد شد. حتی تعداد آگهی‌های رایگان نیز محدود شده بود.

ضرر سایت های آگهی

وی در پایان گفت: سایت‌ها نیز از این عدم نمایش قیمت‌ها ضرر خواهند کرد و در بلندمدت این فضا خوب نخواهد بود. سرمایه‌گذاری روی پلتفرم‌ها سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و به صورت کلی یک فضای بی اعتمادی به وجود خواهد آمد. کسب‌و‌کارها هر لحظه که قیمت افزایش پیدا کند تنشان می‌لرزد که تصمیم‌گیری جدید برای آن‌ها صورت می‌گیرد!

 

 

خبرنگار: شروین اشیدری
  • میلاد ارسالی در

    با سلام ایا با این قیمت باور نکردنی خونه و اجاره خونه ودیعه بازم میشه ماو امثال ما خونه بگیریم ایاخدا راضیه با خانواده ت و چادر زندگی کنیم یا واسه زندگی نتونیم ی ه خونه ۴۰ متری اجاره کنیم واقعا ...

ارسال نظر