|
کدخبر: 99675

محبی‌نژاد: قیمت خودرو در بورس تعیین شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: تعیین قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی به صورت دستوری و ریالی و در مقابل، قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید آن بر مبنای نرخ ارز اشتباه است و خواستار همسان‌سازی نحوه قیمت‌گذاری‌ها هستیم.

خودرو محبی‌نژاد: قیمت خودرو در بورس تعیین شود

«آرش محبی‌نژاد» افزود: در موضوع مواد اولیه خارجی و وارداتی، اگر مشکلات تحریم و هزینه‌های اضافی ناشی از دور زدن تحریم‌ها را کنار بگذاریم، با مشکل افزایش نرخ ارز مواجهیم.

به گفته این مقام صنفی، اکنون قرارداد بین خودروسازان و قطعه سازان بر مبنای نرخ ارز ۱۱ هزار تومانی پارسال است که اصلاح نشده، در حالی که این روزها دلار از مرز ۱۷ هزار تومان گذشته است، تازه اگر قطعه‌ساز موفق به دریافت ارز شود و بانک مرکزی ارز در اختیارش بگذارد تا بتواند با هزینه بالایی به تولید بپردازد.

وی بیان‌داشت: علاوه بر موارد اولیه خارجی که به‌طور مستقیم متاثر از نرخ ارز است، تولید مواد اولیه داخلی نیز به‌طور عمده از سوی دولت انجام می‌شود که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بورس عرضه شده و بر مبنای نرخ فوب (FOB) خلیج‌فارس منهای پنج درصد قیمت‌گذاری می‌شوند.

ماجرای افزایش قیمت مواد اولیه

محبی‌نژاد ادامه‌داد: بر این اساس وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد قیمت مواد اولیه داخلی نظیر مس، فولاد، محصولات پتروشیمی و غیره نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ارائه چنین فرمولی برای قیمت‌گذاری مواد اولیه که رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد، سیاست‌گذاری غلطی است.

تعیین قیمت خودرو در بورس

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تاکید کرد: اگر قرار باشد به همین منوال قیمت‌گذاری‌ها انجام شود، باید قیمت خودرو نیز در بورس تعیین شود، نه اینکه قیمت مواد ابتدای زنجیره با ارز و نرخ روز تعیین شود و قیمت انتهای زنجیره به صورت ریالی و دستوری باشد.

وی گفت: خواسته ما این است همان مکانیزمی که برای قیمت‌گذاری مواد اولیه از سوی دولت و مجلس پیش‌بینی شده، برای خودرو اتخاذ، تا بدون دخالت قیمت خودرو در بورس کشف شود و وقت و انرژی خودروسازان و قطعه‌سازان برای حل و فصل قیمت‌گذاری گرفته نشود.

این مقام صنفی در عین حال خاطرنشان کرد: این روزها و با صعود قیمت ارز، تولیدکنندگان مواد اولیه بیشتر به دنبال افزایش صادرات محصولات خود هستند تا تامین بازار داخل، که یکی از آفت‌های این شیوه قیمت‌گذاری است.

بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو بطور متوسط ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    در بورس دلال بازی که بیشتر است شما چه کارشناسی هستید یه اشغال راببری بورس قیمتش چند برابر میشود چاره کار این است که تعیین قیمت خودرو قیمت تمام شده به علاوه سود تعیین شود وگر نا هر چند ماه یک بار باید شاهد این قضیه بود

ارسال نظر