|
کدخبر: 287428 شهریار خادمی

واکنش نماینده مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا؛

خودروهای وارداتی مناسب قشر مرفع است!

موسوی؛ نماینده یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: واردات گسترده‌ای برای خودرو انجام ندادیم و همین امر سبب شد تا محصولات وارداتی محدودی که به بازار خودرو تزریق شدند تنها برای دهک‌های بالای جامعه مناسب باشند زیرا بازار ارز در شرایط پرتلاطمی به سر می‌برد.

خودرو خودروهای وارداتی مناسب قشر مرفع است!

به دنبال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، صنایع متعدد داخلی از جمله صنعت خودروسازی با کمبودهای متعددی مواجه شد که در نتیجه آن‌ها، تولید و عرضه خودرو به بازار به شدت افت پیدا کرد. در این میان ممنوعیت واردات خودرو نیز به عنوان یک عامل تقویت‌کننده باعث شد خودرو نه به عنوان یک محصول مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه خریداران قرار گیرد. تیراژ پایین خودروسازان و از سوی دیگر شمار روزافزون مشتریان باعث شد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو از بین برود و بستر مناسبی برای فعالیت واسطه گران و دلالان فرصت‌طلب به وجود آید و از همه مهم‌تر، قیمت خودروها به طور نجومی افزایش پیدا کند. این‌گونه بود که عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یک راه‌حل بالقوه جهت جلوگیری از فعالیت دلالان و تعیین قیمت خودرو در بستری شفاف و متناسب با عرضه و تقاضا، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مطرح و در تیرماه سال جاری عملیاتی شد.

خبرنگار صمت پیرامون این موضوع گفتگویی با یکی از نمایندگان مجلس ترتیب داده و نظر آنها را در خصوص نتایج این طرح جویا شده است.

سید علی موسوی نماینده یازدهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون مشترک خدمت و محرومیت‌زدایی درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور اظهار کرد: روند این صنعت آن‌طور که ما انتظار داشتیم پیش نمی‌رود. ما درصدد بودیم تا قیمت این کالا کاهش یابد و آحاد مردم کشور به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه توانایی خرید خودرویی باکیفیت با قیمتی معقول را داشته باشند اما با توجه به شرایطی که اکنون بازار خودرو دارد، درمی‌یابیم که نه‌ تنها در راستای تحقق این امر نتوانسته‌ایم پیش برویم، بلکه شاهد روند صعودی قیمت کالاهای این بازار هستیم. حتی قیمت برخی از خودروها در برهه‌ای کوتاه‌مدت به صورتی جهشی افزایش یافته و این گزاره به این معنا است که بازار صنعت خودرو با چالش‌های متعدد و موانع بسیاری جدی مواجه است.

موسوی

وی در ادامه افزود: ضمن افزایش نرخ خودرو ما همچنان در زمینه کیفیت کالا با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم. اکنون خودروها گران، فاقد استانداردهای جهانی و در کیفیت پایین وارد بازار می‌شوند. واردات خودرو یکی از راهکارهایی بود که برای رفع این دست از چالش‌ها مطرح شد اما این امر آن‌طور که بایدوشاید اجرا نشد. به‌عبارت‌دیگر، ما واردات گسترده‌ای را انجام ندادیم و همین امر سبب شد تا محصولات وارداتی محدودی که به بازار خودرو تزریق شدند تنها برای دهک‌های بالای جامعه مناسب باشند زیرا بازار ارز در شرایط پرتلاطمی به سر می‌برد. بدون تردید قیمت ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی محصولات وارداتی می‌گذارد و این‌گونه است که ما درنهایت شاهد محصولاتی هستیم که در دسترس عموم قرار ندارند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مراغه در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرایط موجود را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه دست خواهیم یافت که واردات خودرو نمی‌تواند ثبات لازم را به این بازار ببخشد؛ یعنی نمی‌توان آن را راهکاری کارآمد و سودمند تلقی کرد. در مجموع می‌توان گفت این‌چنین وارداتی نقشی در کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت. عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری نوین برای ایجاد ثبات در بازار است باید تمامی جوانب این راهکار را سنجید و اگر اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهیم در راستای حفظ منافع آحاد جامعه باشد و بهره‌مند شدن دهک‌های پایین جامعه از خودروهای باکیفیت را اولویت اصلی قرار دهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها