|
کدخبر: 272966

نمایشگاه عجیب خودرویی / اینجا خبری از تحول نیست!

در حالی امروز صنعت خودرو نیازمند ایجاد یک شبکه تأمین قطعه منسجم و ارتقای تولید است، که برگزاری چندین نمایشگاه‌ خودرویی به‌جای تمرکز بر تولید محصولات جدید و ارتقاء توانمندی به عرصه‌ای برای نمایش فعالیت نه‌چندان مثبت شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است.

خودرو نمایشگاه عجیب خودرویی / اینجا خبری از تحول نیست!

پس از برگزاری سه نمایشگاه خودرویی در ماه‌های ابتدایی امسال، صنعت خودرو از ابتدای شهریورماه تا امروز شاهد برگزاری دو نمایشگاه دیگر بوده است که نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودروی تهران از سه تا ۷ شهریور انجام شده است و نمایشگاه بین‌المللی خودروی مشهد هم امروز ۹ شهریور آغاز به کار کرده است، هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها هم به نمایش گذاشتن دستاوردهای جدید صنعت خودرو اعلام شده است.

در نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودروی تهران هم شکل و شمایل نمایشگاه به‌نوعی طراحی شده بود تا فرصتی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قطعه‌سازی فراهم شود که این موضوع را می‌توان یک نکته مهم تلقی کرد ولی باز هم با وجود تمام شعارها شرکت‌های خودروساز داخلی فقط به نمایش ماکت خودروهایی پرداختند که قرار بود در آینده تولید کنند، ضمن اینکه محصولات فعلی خود را نیز به این نمایشگاه آورده بودند تا زرق‌وبرق غرفه‌های خود را بیشتر کنند.

 در این نمایشگاه ایران‌خودرو برای چندمین بار از محصولات ری‌را، تارای برقی و رانای برقی رونمایی و اعلام کرد این خودروها متحول شده‌اند، سایپا هم با سهند و اطلس آمد. البته پروژه تولید تندر۹۰ ایرانی که با نام ساپیاP۹۰ شناخته می‌شود، بالاخره در قالب یک محصول نیمه‌ساخته در نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودروی تهران به معرض دید عموم گذاشته شد. این خودرو هنوز نام رسمی ندارد و با نام ساپیاP۹۰ شناخته می‌شود.

 نکته جالب توجه در این میان وجود محصول اقتصادی مشترک ۲ خودروساز کشور، یعنی «رنو کویید» است که برای بازار هند تولید شده بود اما با لوگوی شرکت «بن‌رو» به نمایشگاه آمده بود. ۴ شرکت آمیکو، ایلیا موتور، مکث موتور و زامیاد هم در مراسمی برای مونتاژ یک پیکاپ چینی به توافق رسیدند و آن را «پلت‌فرم ملی آف‌رود» نام‌گذاری کردند!

کرمان‌موتور هم خودروی جک «جی۴» فیس‌لیفت را با نام محصولی جدید به نمایشگاه آورده بود. پارس‌خودرو هم هنوز بر استفاده از پلت‌فرم قدیمی ال‌۹۰ اصرار داشت و البته معتقد بود محصول جدیدی به بازار عرضه می‌کند.

این نمایشگاه که از ۳ شهریورماه آغاز شد به‌مدت ۴ روز میزبان مسئولین دولتی و بخش خصوصی بود تا آنها از نزدیک با توانمندی بالای این صنعت آشنا شوند و بستری برای توسعه بیشتر صنعت خودرو فراهم شود، اما نکته مهم اینجاست که در عمل خبری از به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات جدید نبود و خودروسازان اصلاً از مدل‌های قدیمی دل نمی‌کنند!

در شرایط فعلی هنوز سیاست روشنی برای صنعت خودرو وجود ندارد و هر شرکت همان محصولات قدیمی را نمایش می‌دهد و کنار آن یک یا دو محصول دیگر را نیز معرفی می‌کند اما به‌واسطه تیراژ تولید نمی‌توان توقع همکاری بالای قطعه‌سازان را در محصولات جدید داشت و در گام نخست فقط به‌صورت محدود این محصولات در سبد تولیدات قرار می‌گیرند و خبری از تولید انبوه آنها نیست.

پیشتر هم ۳ نمایشگاه در بخش خودرو شامل نمایشگاه خودروی تهران در ۲۷ اردیبهشت ماه، نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو، قطعات و تجهیزات وابسته ۱۴ تیرماه در سنندج و بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو ۲۱ تیرماه در شیراز برگزار شده بود و نمایشگاه بین‌المللی خودروی مشهد هم از امروز ۹ شهریورماه آغاز شده است ولی باید پرسید، وجود این‌همه نمایشگاه در صنعت خودرویی که هیچ سیاست منسجمی در تولید و قیمت‌گذاری ندارد و بنا به اذعان خودشان با ضرر مشغول تولید هستند منطقی است یا خیر!

امروز صنعت خودرو نیازمند ایجاد یک شبکه تأمین قطعه منسجم و ارتقای تولید است ولی نمایشگاه‌ها به‌جای تمرکز بر تولید محصولات جدید و ارتقاء توانمندی که با انتقادات زیادی هم همراه است، به عرصه‌ای برای نمایش فعالیت نه‌چندان مثبت شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است. به‌نظر می‌رسد وزارت صمت هم به‌جای ایجاد بستر برای برگزاری این‌همه نمایشگاه در صنعت خودرو آن‌هم طی ۶ماهه امسال فکری به حال سازوکار تولید و بهبود وضعیت صنعت خودرو بکند. امروز مردم دل خوشی از کیفیت و قیمت خودروها ندارند و باید در این رابطه برنامه مناسبی به‌کار گرفته و از بیان شعارهای تکرار جلوگیری شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر