|
کدخبر: 263948

این افراد مخالف واردات خودرو هستند!

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، گفت: یکی از عوامل ایستادگی در مقابل واردات، شرکتهای خودرویی چینی هستند که به تازگی مقالات و ویدیوهای مختلفی درخصوص عدم کاهش قیمت خودرو مشروط بر واردات منتشر میکنند.

خودرو این افراد مخالف واردات خودرو هستند!

وزیر صمت حتی با راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو و عرضه آن به بورس کالا، توان ایجاد کاهش قیمت را ندارد. عالی ترین مقام سیاستگذار صنعتی کشور باید این نکته را به درستی درک کند که اجرای واردات با فرآیند صحیح تنها راه کنترل قیمت ها در بازار داخل است. در روزهای گذشته اخبار مختلفی در خصوص واردات خودرو، محدودیت قیمتی را تدوین و آئین نامه اجرایی آن از راهروهای وزارت صمت به گوش می رسد. اخباری که اگر آن را تحلیل کرد، دو نتیجه گیری دارد؛ نخست، سیدرضا فاطمی امین به دنبال بهانه برای فرار از واردات خودرو است. دوم، وزیر صمت نسبت به صنعت بازار خودرو کمترین میزان آشنایی داشته و احتمالا تسلیم فشار مافیای خودروسازان چینی شود. در هر صورت باید منتظر بود و دید که چه زمانی آئین نامه اجرایی واردات به انجمن واردکنندگان ابلاغ می شود. برای بررسی موضوعات مذکور به سراغ مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو رفتیم که در ادامه آن را از نظر خواهید گذراند:

 در چند روز گذشته بحث تدوین آئین نامه اجرایی واردات خودرو از وزارت صمت به گوش می رسد، آیا این آئین نامه کمبودی دارد و به مرحله ابلاغ رسیده است؟

هنوز تدوین آئین نامه اجرایی واردات نهایی نشده و امیدواریم کمبودی نداشته باشد، همچنان در حال بررسی آئین نامه مذکور برای بهینه سازی هستند.

برای تدوین آئین نامه اجرایی واردات خودرو، از نظر انجمن واردکنندگان خودرو و شما به عنوان دبیر این انجمن استفاده کردند؟

خیر، تاکنون نظر فعالان و انجمن را دریافت نکردند، بسیار علاقمند هستند که تدوین آئین نامه به صورت محرمانه انجام شود، حتی در نوشتن مصوبه واردات نیز بسیار پنهانی رفتار شد. معتقد هستم که شاید نمی خواهند وارداتی صورت گیرد و به صورت پنهانی در حال پیش برد کار خود هستند که اگر واردات آزاد نشد، خبری و رسانه ای نشود.

در چند روز گذشته زمزمه محدودیت قیمتی برای واردات خودرو شنیده می شد، ظاهرا خودروها باید تا سقف ۲۵ هزار دلار وارد شوند، این موضوع صحت دارد؟

بله، شنیده می شود که حداکثر خودروهای ۲۵ هزار دلاری باید به کشور وارد شود. سقف قیمتی را تعیین کردند که خودروهای اقتصادی بیشتری برای افزایش رفاه و نیاز جامعه در نطر بگیرند و در عین حال در برگیری ان نیز در سطح جامعه بیشتر باشد.

 بسیاری از کارشناسان معقتد هستند که اگر واردات خودرو انجام شود، قیمت خودروهای چینی در بازار به پایین ترین مقدار خود می رسد، نظر شما چیست؟

یکی از عوامل ایستادگی در مقابل واردات، شرکت های خودرویی چینی هستند که به تازگی مقالات و ویدیوهای مختلفی در خصوص عدم کاهش قیمت خودرو مشروط بر واردات منتشر می کنند. به هرحال شرکت های چینی درحال مقابله با بحث واردات هستند و اگر این مورد رخ دهد، مجبور به کاهش قیمت هستند.

شاهد هستیم که دولت سیزدهم نظر موافقی با واردات خودرو دارد، بنابراین واردات می تواند روی عرضه خودرو در بورس و سامانه جامع فروش اثرگذار باشد؟

از ابتدا نیز با عرضه خودرو در بورس مخالف بودم، زمانی که عرضه محصول به بازار با محدودیت همراه است و همان محصول با عرضه محدود را به بورس وارد می کنید، قیمت محصول در اثر عرضه محدود در بورس افزایش خواهد یافت. این مورد نیز روی قیمت محصول در بازار تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و موج گرانی ایجاد می کند. کمااینکه در مورد خودروهایی که در بورس عرضه شد این مورد را شاهد بودیم، تنها راه علاج بازار خودرو واردات است. در کنار این مساله نیز افزایش تیراژ تولید به همراه کمک واقعی نه شعار گونه مهم است.

وزیر صمت طی چند روز گذشته بازدیدی از شرکت های خودروسازی در استان های تهران و البرز داشته است، آیا زمان این نرسیده که وزیر صمت با واردکنندگان خودرو و شما به عنوان نماینده واردکنندگان جلسه ای در خصوص واردات خودرو داشته باشد؟

علاقمند هستیم با ایشان جلسه داشته باشیم و از طرف اعضاهیات مدیره انجمن واردکنندگان نیز نامه و درخواست ارسال کردیم، اما ظاهرا وقت ندارند و فرصت نداشتند.

 در روزهای گذشته پیشنهادهایی در خصوص تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو شنیده شده است، آیا در شرایط فعلی که واردات خودرو به زودی انجام می شود، نباید این شورا راه اندازی شود؟

وزارت صمت اعتقاد به چنین مساله ای ندارد، در دولت قبل نیز بارها نامه برای تشکیل این شورا نوشتیم، اما توجه نشد. شورای سیاستگذاری صنعت خودرو باید با حضور نمایندگان؛ واردکننده، تولیدکننده، قطعه سازان، اسقاط، معاون تولید وزیرصمت، مجلس شورای اسلامی و مردم تشکیل شود. تمام تصمیم ها باید در چنین شورای تصمیم گیری شود و اگر چنین شورای ایجاد شود مانند کمیته خودرو برای حل المسائل دو خودروساز بزرگ خواهد بود.

اگر واردات خودرو انجام شود، سازوکار انجام آن باید چگونه باشد؟ خودرو دست دوم آیا وارد می شود؟

خودرو دست دوم وارد نخواهد شد، اشخاص حقیقی نیز امکان واردات نخواهد داشت. فقط اشخاص حقوقی یعنی شرکت ها اجازه واردات دارند، اما باید دید که این شرکت ها باید نمایندگی باشند یا نه، تاکنون مشخص نشده است.

 درصورت ابلاغ آئین نامه اجرایی خودرو، چه مدت زمانی طول می کشد که خودروهای وارداتی راهی خیابان های کشور شوند؟

از زمان ابلاغ تا اجرا حداقل چهار ماه زمان نیاز دارد.

نظر شما در مورد بحث مافیا خودروساز چینی در خصوص ایجاد مشکل برای واردات خودرو، چیست؟

پیشتر نیز اعلام کرده بودم که به مافیا اعتقادی ندارم، به این مورد معتقدم که فعالان حوزه کسب و کار از کم آگاهی قانون گذاران یا دستورالعمل نویسان به سود خود و ضرر مردم استفاده می کنند. مافیا تعریف و قاعده دارد، هربار می گویند مافیا وجود دارد و افشا می کنیم، اما خبری نمی شود.

منبع: بازار

ارسال نظر