|
کدخبر: 250430

نحوه بررسی استپر موتور خودرو

استپر موتور (شیر کنترل سرعت دور آرام) سرعت دور موتور خودرو را تنظیم می کند، استپر موتور توسط کامپیوتر موتور کنترل می شود، گاهی اوقات قطعات از کار می افتند و باعث می شود خودرو به طور عجیبی متوقف شود یا ناگهان خاموش شود، این سوپاپ قبل از تلاش برای تعویض باید بررسی شود که آیا به درستی کار می کند یا خیر.

نحوه بررسی استپر موتور خودرو

بیکار بودن خودرو چیست؟

سرعت دور آرام سرعتی است که موتور شما با آن کار می کند در حالی که ماشین بدون هیچ ورودی دریچه گاز کار می کند. سرعت آرام خودرو بر حسب دور در دقیقه RPM  روی سرعت سنج در دسته گیج داشبورد نمایش داده می شود. به عبارت ساده، وقتی در پارک هستید و ماشین را روشن می کنید، ماشین در حالت بیکار است.

سرعت معمولی در دور آرام چیست؟

 بسته به نوع وسیله نقلیه، در محدوده 500 تا 1000 دور در دقیقه کار می‌کند. همچنین ممکن است قبل از کاهش سرعت کارکرد معمولی خود، با RPM بالاتر، 100-300 RPM شروع شود. برای یافتن سرعت عادی خودروی خاص خود با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.

خودروهای با کارایی بالا ممکن است دور آرام بیشتری داشته باشند و موتورسیکلت ها دور آرامی بین 2500 تا 4000 دور در دقیقه دارند.

شیر کنترل هوای دور آرام چیست و چه وظیفه ای دارد؟

 دریچه یا وسیله ای است که باز و بسته می شود تا جریان هوا یا سیال (در این مورد هوا) به داخل موتور آزاد شود.

دریچه کنترل هوای دور آرام هوای مورد نیاز برای حفظ یک سرعت دور آرام را کنترل می کند. اساساً به عنوان یک بای پس صفحه بدنه دریچه گاز عمل می کند.

1- مشکلات مربوط به شیر کنترل را شناسایی کنید:

یکی از علائم رایج خرابی استپر موتور در دور آرام می‌تواند صدای دور آرام (صدا) با صدای بلند باشد، موتور را روشن می‌کنیم و به سرعت سنج روی داشبورد نگاه می‌کنیم، اگر موتور خودرو به میزان قابل‌توجهی در دور آرام کار کند، اکثر موتورهای خودرو در کمتر از هزار دور در دقیقه متوقف می‌شوند. بالاتر از 1000 دور در دقیقه، به احتمال زیاد استپر موتور خراب است، نشتی نیز می تواند باعث دور آرام شدن زیاد شود.

به صدای کم توجه کنید، جدای از مشکلات دور آرام زیاد، دور آرام کم و حتی توقف متناوب را می توان به یک استپر موتور خراب نسبت داد، دوباره موتور را روشن می کنیم و نحوه کارکرد آن در حالت توقف در حالت عادی را مقایسه می کنیم، اگر دور آرام پایین باشد. و نامناسب است، ممکن است به دلیل وجود مشکل در شیر کنترل دور آرام باشد، دور آرام پایین نیز می تواند ناشی از نشتی باشد.

علائم خرابی استپر موتور خودرو

به دنبال نشانه‌های نشتی باشید اگر موتور خودروی شما در دور آرام کار نمی‌کند، هرگونه نشتی احتمالی را که ممکن است باعث این مشکل شود را باید شناسایی کنید. خطوط ورودی در محفظه موتور را به صورت بصری برای علائم آسیب مانند ترک‌ها بررسی کنید. برای اندازه گیری سطح خلاء و قوام همچنین می توانید سعی کنید مخلوطی از آب صابون را روی خطوط بپاشید تا به دنبال حباب در نقطه نشتی بگردید.

جهت خرید استپر موتور 405 خودرو کلیک کنید 

جهت خرید استپر موتور پراید کلیک کنید .

جهت خرید طبق 206 کلیک کنید

توجه داشته باشید که چراغ چک موتور روشن می شود چراغ چک موتور در خودرو به گونه ای طراحی شده است که روشن شود اگر ECU مشکلاتی را در نحوه کارکرد موتور شناسایی کند به داشبورد خودرو نگاه کنید اگر چراغ چک موتور همراه با مشکلات دور آرام روشن شود، می تواند به دلیل معیوب بودن استپر موتور دور آرام باشد، موتور چک مانند یک نقاشی ساده از موتور به نظر می رسد، چراغ چک موتور با مشکلات دور آرام می تواند نشان دهنده معیوب بودن دریچه کنترل دور آرام باشد.

2- بررسی کنید که آیا شیر کنترل بیکار کار می کند:

 

برای بررسی کدهای خطا از اسکنر استفاده کنید خودروهای ساخته شده قبل از سال 1996 به اسکنر OBD I نیاز دارند خودروهای ساخته شده بعد از سال 1996 به اسکنر OBD II نیاز دارند. نمایش کدهای خطا، که باعث می شود چراغ چک موتور روشن شود.

تست خرابی استپر موتور خودرو

موتور را روشن کنید و تعداد دور در دقیقه را یادداشت کنید، کلید را در احتراق می چرخانیم و موتور را روشن می کنیم، سپس یک دقیقه صبر می کنیم تا موتور بیکار شود، سپس با استفاده از یک خودکار و کاغذ، تعداد دور در دقیقه را یادداشت می کنیم. که موتور خودرو متوقف می شود و می ایستد، ممکن است لازم باشد موتور را برای چند دقیقه روشن بگذاریم تا به سرعت دور آرام کاهش یابد.

نحوه بررسی استپر موتور هوای خودرو

نحوه بررسی استپر موتور هوای خودرو

ماشین را خاموش کرده و استپر موتور دور آرام را جدا می کنیم و دور دور آرام را یادداشت می کنیم، موتور را خاموش می کنیم و کلید را از اشتعال خارج می کنیم، سپس کاپوت را باز می کنیم و موتور کنترل دور آرام را پیدا می کنیم، پس از پیدا کردن آن، آن را جدا می کنیم. روش جدا کردن موتور کنترل دور آرام با کاربرد متفاوت است در غیر این صورت، بهتر است برای دستورالعمل های دقیق تر در مورد نحوه جدا کردن آن، به دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو مراجعه کنید، موتور کنترل دور آرام را معمولاً می توان با جدا کردن بخش سیم هایی که به آن می رود جدا کرد. .

موتور را روشن کنید، با قطع موتور کنترل دور آرام، به ماشین برمی گردیم و دوباره موتور را روشن می کنیم، موتور باید بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد حتی اگر موتور کنترل دور آرام قطع شده باشد، مطمئن شوید که سیم هایی که جدا کرده ایم در محفظه موتور تا در هیچ قسمت متحرکی گیر نکنند.

بررسی دور آرام موتور خودرو

به دنبال تفاوت در دور آرام باشید، بگذارید موتور یک دقیقه کار کند تا به حالت آرام آرام برسد، سپس به تفاوت دور در دقیقه در مقایسه با دور آرامی که قبلاً اشاره کردیم توجه کنید، اگر دور آرام اصلاً تغییر نکرد، احتمالاً اینطور نیست. موتور کنترل دور آرام در حال کار اگر موتور کنترل دور آرام کار می کند، قطع کردن آن باید در دور آرام موتور تفاوت ایجاد کند. این آزمایش تأیید می کند که موتور کنترل دور آرام مشکلی دارد.

با خاموش کردن موتور و وصل کردن مجدد موتور کنترل در دور آرام، اگر در دور موتور در دور آرام موتور با موتور کنترل دور آرام وصل و جدا شده تفاوتی در دور در دقیقه پیدا کنیم، با وصل کردن مجدد آن و روشن کردن مجدد موتور، فرضیه را تایید می کنیم، دور آرام باید به حالت دور برگردد. چه بود آخرین باری که موتور کنترل دور وصل شد.

آکام پارت

فقط کافی است به فروشگاه آکام پارت سری بزنید تا مشتری دائم شوید.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه‌ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود می‌توانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

تلفن تماس:

۰۹۱۲۲۰۳۷۷۱۳

۰۹۱۲۹۴۰۰۱۰۸

۰۲۱-۴۰۳۳۸۲۳۱

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها