|
کدخبر: 249095

واردات دردی از بازار خودرو دوا نمی‌کند!

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه واردات ۲۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس منجر به بیکاری کارگران می شود گفت: ما ظرفیت تولید بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون را داریم.

خودرو واردات دردی از بازار خودرو دوا نمی‌کند!

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است که نه فقط خودرو بلکه کلیه کالاهای صنعتی کشورمان باید ۱۰ درصد مشمول واردات به کشور شود.

وی واردات را یکی از عوامل رشد اقتصادی کشور و رشد کیفی خودرو دانست و افزود: واردات خودرو باعث می شود که هم مصرف کنندگان با تولیدات خارجی آشنا شوند و هم اینکه بازار رقابتی خواهدشد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تأکید بر اینکه کمبودی در زمینه خودرو نداریم اظهارکرد: ما برای واردات ۷۰ هزار خودروی سواری هیچ مخالفتی نداریم چراکه باعث شکوفایی بازار خواهدشد اما نسبت به ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس و کامیون گله مندیم.

نعمت بخش با بیان اینکه واردات این حجم از کامیون و اتوبوس منجر به بیکاری کارگران داخلی می شود ادامه داد: ما ظرفیت تولید بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون و حدود ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس را داریم اما از ۱۰ درصد اینها هم نتوانستیم استفاده کنیم.

وی معتقد است صنعت خودروی ایران و کره اگرچه در یک زمان شروع به کار کردند اما به هیج وجه قابل مقایسه نیستند چراکه کشور کره جنوبی با همه دنیا ارتباط دارد ضمن اینکه ما به خاطر فشار تحریم ها، از نظر تکنولوژی هم بسیار عقب هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه نیاز به خودرو و قدرت خرید مردم کشورمان کم شده و از طرفی رانت های زیادی هم وجود دارد مطرح کرد: هر وقت مسئولان کاری کردند که خودروساز زیان نکند آن موقع می توانند تقاضای کیفیت کنند اما وقتی خودروساز زیان می کند و کسی که خودرو برنده می شود ۱۵۰ میلیون سود می برد چه توقعی از خودروساز دارند!؟

نعمت بخش با بیان اینکه خودروسازان امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان کردند گفت: زیان انباشته دو خودروساز به خاطر قیمت های دستوری به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی تأکیدکرد: ما همزمان که به سمت خودکفایی حرکت می کنیم باید با خارجی ها هم تعامل داشته باشیم و خودروی مشترک تولید کنیم تا بازار رقابتی شود.

نعمت بخش معتقد است که مصوبه مجلس مبنی بر واردات ۷۰ هزار خودرو و اجرای آن در سال آینده دردی را از صنعت و بازار خودرو دوا نخواهدکرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران شناسایی نیاز واقعی داخل به خودرو برای حذف کامل رانت ها را ضروری خواند و افزود: خودرو باید تک نرخی شود.

 

منبع: بازار

ارسال نظر