|
کدخبر: 236336

قیمت این خودروی داخلی میلیاردی شد

بررسی‌ها نشان می دهد که خودروی تازه‌وارد ایرانخودرو با قیمت‌هایی عجیب و حتی غیرقابل باور در حال آگهی شدن در پلتفرم‌های آنلاین نیازمندی‌ها است. به طوری که تارا اتوماتیک در این پلتفرم‌ها تا رقم عجیب یک میلیارد تومان هم آگهی شده است.

 بعد از برجام دوباره شاهد همکاری خودروسازان داخلی با فرانسوی‌ها بودیم. ایرانخودرو و پژوی فرانسه دور جدید همکاری‌های خود را با مونتاژ پژو ۲۰۰۸ محبوب در ایران آغاز کردند. دومین خودروی تازه‌وارد فرانسوی هم که قرار بود توسط ایرانخودرو روی خط تولید قرار بگیرد پژو ۳۰۱ بود.

اما با خروج یکجانبه ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های سنگین بر کشورمان، همکاری فرانسوی‌ها با خودروسازان ایرانی دوباره قطع شد و پژو و رنو از بازار ایران رفتند. بعد از این اتفاق ایرانخودرو شروع به طراحی و ساخت تارا بر پلتفرم پژو ۳۰۱ کرد. تارایی که در واقع فیس‌ لیفتی ارزان‌تر و البته کم‌ کیفیت‌تر از پدر فرانسوی خود محسوب می‌شود. حال بعد از معرفی تارا دنده‌ای شاهد ورود تارا اتوماتیک به بازار هم هستیم.

 

قیمت-خودرو

دو تا از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که تارا اتوماتیک با نمونه‌ی اصلی خود دارد، در قسمت موتوری و گیربکس این خودرو است. در حالی پژو ۳۰۱ در دنیا با ۴ نوع پیشرانه تولید و عرضه می‌شود که قرار بود این خودروی فرانسوی در ایران با یکی از این موتورها یعنی پیشرانه EC5 پژو وارد بازار شود. با رفتن پژو از بازار کشور هم دست ایران خودرو از این پیشرانه به‌روز کوتاه ماند و به همان موتور همیشگی خود برگشت؛ پیشرانه قدیمی TU5 البته با مقداری تغییرات و به‌روزرسانی. همچنین گیربکس اتوماتیک تارا هم با نسخه اصلی متفاوت است و از همان گیربکسی استفاده شده که پیش‌تر هم در دنا توربو اتومات استفاده شده بود. گیربکسی چینی که در طراحی آن از گیربکس تویوتا یاریس الگوبرداری شده است.

کپی گران‌تر از اصل

در حالی تارا اتومات نسخه ارزان‌سازی شده پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود که بررسی آگهی‌های فروش این خودرو نشان می‌دهد که این خودرو تا رقم عجیب یک میلیارد تومان هم برای فروش گذاشته شده است. با توجه به قیمت ۲۸ هزار تومانی دلار در معاملات امروز بازار ارز، به عبارتی دیگر تارا اتومات در حال فروش با قیمت‌هایی فراتر از ۳۵ هزار دلار است. این در حالی است که قیمت نسخه اصلی این خودرو، یعنی پژو ۳۰۱، در اروپا چیزی کمتر از ۱۵ هزار دلار است. یعنی این خودروی به اصطلاح ملی با قیمتی حدودا ۲.۵ برابر قیمت نسخه اصلی و باکیفیت‌تر خود به فروش می‌رسد.

همچنین در حالی تارا اتومات در بازار داخل تا ۳۵ هزار دلار فروخته می‌شود که در بازار جهانی می‌توان با ۱۰ هزار دلار کمتر از این عدد تویوتا راوفور محبوب را خرید. خودرویی که البته در داخل کشور مدل ۵ سال پیش آن با حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد با قیمت‌هایی حدود ۳ میلیارد تومان فروخته می‌شود. از جمله دیگر خودرویی‌هایی که در بازار جهانی با قیمت کنونی تارا اتوماتیک می‌توان خرید فورد موستانگ با قیمت ۳۳ هزار دلار، شورولت کامارو با قیمت ۳۰ هزار دلار و bmw x1 با قیمت ۳۵ هزار دلار است.

همه ناراضی

البته باید توجه کرد در حالی قیمت تارا اتوماتیک در بازار تا یک میلیارد تومان هم رسیده است که قیمت کارخانه این خودرو ۴۱۰ میلیون تومان است. این یعنی حدود ۶۰۰ میلیون تومان اختلافی که بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد نسیب دلالان می‌شود.

به عبارتی دیگر دو سیاست متناقض حمایت از تولیدکننده و حمایت از مصرف‌کننده، به واسطه عوارض سنگین بر واردات خودرو و همچنین قیمت‌گذاری دستوری وضعیتی را پیش آورده که هم تولیدکننده غرق در زیان شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و هم مصرف‌کننده ایرانی مجبور است چند برابر بیشتر از ارزش واقعی یک خودرو هزینه کند. نکته جالب هم این است که خود سیاستگذار هم نسبت به این وضعیت شاکی است. به عبارتی دیگر سیاست‌های اشتباه این صنعت ۶۰ ساله را به وضعیتی رسانده که همه ناراضی‌اند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها