|
کدخبر: 234605

کامیون گران شد چون ...

هر چند واردات کامیون به کشور متوقف نشده، اما اخیرا کامیون دوباره در بازار گران شده است. علت افزایش قیمت کامیون در بازار چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد کامیون در بازار گران شده است. فروشندگان می‌گویند علت گرانی کامیون انحصار ایجاد شده توسط شرکت‌های خودروسازی است. گویا از ابتدای امسال تاکنون قیمت کامیون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

احمد کریمی، دبیر کانون کامیون‌داراران کشور مقصر گرانی کامیون را شرکت‌های خودروسازان عنوان کرد.

 او گفت: واردات کامیون به کشور ممنوع نیست، اما اخیرا به دلیل برخی موضوعات روند واردات کندتر از گذشته شده است. متاسفانه انحصار ایجاد شده در شرکت‌های خودروسازی روند واردات کامیون را کند و گران کرده است.

کریمی توضیح داد: روند نوسان قیمت کامیون از پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شد. در سه سال گذشته یک کامیون ولوو کشنده FH۵۰۰ حدود ۴۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما از آن زمان تاکنون این خودرو به قیمت ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است.

او ادامه داد: قیمت کامیون‌ها از ابتدای امسال تاکنون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. علت افزایش هم انحصار در این بازار است. دولت و مجلس از اجناس بی‌کیفیت خودروسازان حمایت می‌کنند و شعار حمایت از تولید می‌دهند این در حالی است که اجناس بی‌کیفیت چینی را وارد ایران می‌کنند تا با آن خودرو بسازند.

عملکرد ضعیف دولت کامیون گران کرد

کریمی گفت: اکنون حتی با دلار ۱۰۰ هزار تومانی هم قیمت یک کامیون دست دوم اروپایی بالای سه میلیارد تومان نیست. متاسفانه دلال‌بازی‌ها باعث افزایش چند برابری قیمت کامیون شده است.

او اظهار کرد: فلسفه واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی این بود که علاوه بر نوسازی صنعت حمل و نقل قیمت خودرو‌های سنگین در بازار تعدیل شود. این در حالی است که عملکرد ضعیف سازمان راهداری باعث نوسان قیمت در بازار شده است.

امسال چقدر کامیون وارد شد؟

کریمی با اشاره به واردات خودرو‌های سنگین به کشور گفت: امسال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه کامیون وارد کشور شده است، اما از این تعداد حدود ۱۰ درصد آن از گمرکات کشور ترخیص شد. علت عدم ترخیص این خودرو‌ها متفاوت است. برخی به دلیل اختلاف بین خریدار و واردکننده است و برخی دیگر به مساله تعویض پلاک مربوط می‌شود.

ماه گذشته افزایش کارمزد دولت از محل بارنامه کامیون‌ها خبرساز شده بود. اگر چه هاشم مظاهری، دبیر کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل کالا در این مورد گفته بود: افزایش قیمت کارمزد تاثیر چندانی در گرانی نرخ کرایه حمل و نقل یا تورم ندارد، اما در نهایت این تصمیم کامیون را در بازار گران کرد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها