|
کدخبر: 199994

نرخ خودروهای وارداتی در بازار + جدول

پرونده خودروهای وارداتی در دوماه گذشته (۲۰ تیرماه تا ۲۰ شهریور) با افزایش ۲۰۰ تا ۴۷۰ میلیون تومان بسته شد تا وارداتی ها دو ماه گذشته را با رشد قیمت به پایان رسانند.

 در مدت زمان مورد بررسی بیشترین رشد قیمت به «آزرا مدل ۲۰۱۹» در دو رنگ مشکی و سفید رسید و در میان وارداتی هایی که ارزیابی می شوند نیز « میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵» سفید با رشد ۲۰۰ میلیونی کمترین رشد قیمت را ثبت کرد.

رشد عجیب قیمت خودرو در دو ماه گذشته در حالی است که در این مدت نرخ دلار نوسان بسیاری داشت و به گفته فعالان بازار خودرو این نوسان به صورت مستقیم بر بازار خودرو اثرگذار بوده است.

براساس ارزیابی بازار ارز دلار در مدت زمان مورد بررسی رشدی دو هزار و ۹۵۰ میلیون تومانی داشت و این میزان رشد قیمت دلار، نرخ خودروهای وارداتی را تا نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

از سوی دیگر تغییر دولت و کابینه یکی دیگر از دلایلی است که می توان رشد قیمت در این مدت را به آن نسبت داد، به گفته فعالان بازار خودرو هرچند در حال حاضر طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس در دست بررسی است، اما هنوز وزیر صنعت، معدن و تجارت واکنشی در خصوص خودروهای وارداتی نشان نداده و جهت این وزارتخانه در خصوص این خودروها هنوز مشخص نیست.

فعالان بازار خودرو در میان دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی به این نکته نیز اشاره می کنند که محدودیت عرضه این خودروها یکی از عوامل اصلی رشد قیمت این خودروها محسوب می شود، چرا که خودروها در اختیار تعداد محدودی از واسطه ها قرار دارد و این عده هستند که در حال بازارگردانی خودوردهای واردتی هستند.

تاثیر طرح ساماندهی خودرو

با این حال طرح ساماندهی بازار خودرو این امید را در میان فعالان بازار خودرو به وجود آورده است که در صورت تصویب این طرح شاهد تکانی در بازار خودروهای وارداتی و در نهایت خودروهای داخلی باشیم، ‌البته نه افت ۵۰ تا ۸۰ درصدی که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو وعده آن را داده است.

به گفته فعالان بازار خودرو میزان افت قیمتی که دادفر اعلام کرده به معنی آن است که قیمت خودروهای وارداتی به زیر یک میلیارد تومان برسد و با این شرایط رقابت خودروهای داخلی با خارجی سخت و یا شاید غیرممکن خواهد شد. این نقطه ای است که به دلیل تضاد با اقتصاد مقاومتی به صورت جدی برای مسوولین خط قرمز محسوب می شود.

با ارزیابی طرح ساماندهی بازار خودرو می توان گفت ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو را می‌توان یکی از گره‌های اصلی تصویب این طرح دانست، براساس ماده ۴ این طرح تعرفه صفر برای ورود خودروهای هیبرید پیش‌بینی شده بود حال آنکه شورای نگهبان این ماده را مغایر بندهای ۸ و ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی خواند و طرح را برای دومین بار به مجلس عودت داد.

مخالفت شورای نگهبان در حالی صورت گرفته که در کشور ما خودروهای هیبرید و یا برقی به صورت آزمایشی صورت می گیرد و هنوز زمینه تولید این خودروها در کشور به صورت انبوه فراهم نشده است.

 واردات خودروهای دسته دوم با عمر ۳ سال یکی دیگر از مواردی است که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت، در ماده ۵ این مصوبه واردات خودروهای دست‌دوم تا ۳سال کارکرد آزاد شده بود، اما با ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح گرفت، با نظر موافق اعضای کمیسیون این بند در پیش‌نویس جدید برای تامین نظر شورای نگهبان حذف شد.

براساس برنامه های در دستور کار مجلس امروز قرار است این طرح در مجلس به شور گذاشته شود و آنچه مسلم است در صورتی که این طرح بتواند از خوان مجلس و پس از آن خوان شواری نگهبان عبور کند می تواند بازار خودروهای داخلی و وارداتی را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد. هرچند باید منتظر این مسئله بود که چه بندهای از این طرح می توانند نظر شواری نگهبان را جلب کند.

قیمت برخی وارداتی ها در بازار

 اما خودروهای وارداتی ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ با چه قیمتی در بازار عرضه شدند؟ ارزیابی بازار نشان می دهد، «آزرا » مدل ۲۰۱۹ که در بازار وارداتی های در میان خودروهای جدید قرار دارد در آخرین هفته خردادماه با رنگ مشکی و بدون کارکرد با قیمتی در حدود ۲ میلیارد ۸۸۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد که نسبت به دوماه گذشته رشدی ۴۷۰ میلیون تومانی داشته است.

از سوی دیگر رنگ سفید این خودرو با کارکرد صفر نیز در مدت زمان مورد بررسی با رشد ۳۳۰ میلیون تومانی روبرو شد، بطوریکه این خودرو در این هفته در بازار ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنو تالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این خودرو نیز با بدون کارکرد امروز در بازار با قیمت یک میلیارد و۸۵۰ میلیون تومان خرید و فروش شد و با این شرایط نسبت مدت زمان مورد بررسی رشدی ۳۰۰ میلیونی را تجربه کرد. رنو تالیسمان سفید نیز در ۲۱ شهریور با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

اما «النترا» سفید مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد که از آن می توان به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار یاد کرد، امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون عرضه شد و نسبت به مدت زمان مورد بررسی رشدی ۱۳۰ میلیون تومانی را ثبت کرد. براساس ارزیابی بازار خودرو امروز «النترا» مشکی هم در بازار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر «میتسوبیشی اوتلندر» سفید تیپ ۵ بدون کارکرد نیز در مدت زمان مورد بررسی افتی ۲۰۰میلیون تومانی نسبت دو ماه گذشته در بازار را تجربه کرد و قیمت آن به یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان در بازار رسید. «میتسوبیشی اوتلندر» خاکستری نیز امروز با قیمت ۲ میلیارد تومان در بازار معامله شد.

اما «توسان ix۳۵‌» نیز در مدت زمان مورد بررسی دو مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در بازار عرضه شد. براساس رصد بازار خودرو می توان گفت مدل ۲۰۱۷ این خودرو بدون کارکرد و با رنگ سفید امروز با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و نسبت به دوماه گذشته ۵۰ میلیونی را تجربه کرد. مدل ۲۰۱۸ این خودرو نیز در بازار یک میلیارد و ۹۲۰میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد و رشد ۲۲۰ میلیونی را در مدت زمان مورد بررسی تجربه کرد.

قیمت -خودرو-وارداتی

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها