|
کدخبر: 196173

وعده خودرویی وزیر صمت محقق می شود؟

حتی کشور چین نیز به یک میلیون صادرات خودرو نرسیده است و بعید است برنامه فاطمی امین به نتیجه برسد.

برنامه وزیر صمت برای صادرات ۱ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۰ مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. نکته ارزشمند در برنامه فاطمی امین این است که برنامه ارائه شده توسط ایشان دارای عدد و بازه زمانی است که نباید در نقدها فراموش شود، اما طبیعتا بررسی کارشناسی آن نباید مورد غفلت قرار گیرد. این برنامه بر تولید ۳ میلیون خودرو با هف فروش ۲ میلیون در بازار داخل و فروش ۱ میلیون دستگاه در بازارهای خارجی استوار است. طبق این برنامه باید هر سال از ۲ پلتفورم جدید رونمایی شود.

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو معتقد است: باید خودروسازی آزاد و به برندهای مختلف اجازه سرمایه‌گذاری و تولید داده شود؛ اگر آزادی اقتصاد افزایش یابد، فساد کمتر خواهد شد. اکنون بزرگترین تولیدکنندگان خودرو مانند چین که تنوع بسیاری در تولید دارد شاید بتوانند به یک میلیون صادرات خودرو برسند اما در ایران این تعداد خودرو که در برنامه وزیر صمت جدید آمده به کجا می‌خواهد صادر شود؟ خودروهای انحصاری ایران در هیچ کشوری بفروش نمی‌رسد و تولید به هدف صادرات موجب ضرر خواهد شد.

این نکات قابل تامل است و خرابه صنعت خودرو چنان گسترده و عمیق است که فاطمی امین بعید است بتواند به این اهداف دست یابد و از صنعتی که مایه آزار و اذیت مردم ایران شده است، صنعتی قابل دفاع بسازد که مایه افتخار کشور شود.

منبع: خبر فوری

ارسال نظر