|
کدخبر: 193960

ضربه ای بزرگ به خودروسازان کشور

صنعت خودرو کشور با چالش بزرگی با عنوان قیمت گذاری دستوری مواجه شده و این امر آسیب های جدی به آن وارد کرده که نیاز به تفکر و خرد جمعی دارد تا ضمن جمع بندی نظر متخصصان و مدیران این صنعت، راهکاری اساسی برای برون رفت از مشکلات ارائه و اجرا شود.

معاون مالی و اقتصادی شرکت سازه گستر سایپا در میز صنعت خودرو و قطعه سازان با بیان اینکه این روزها همگان مشکل اساسی صنعت خودرو را شناخته و راهکارهایی برای آن تدوین کرده اند، گفت: قیمت گذاری دستوری نه به نفع تولیدکننده است، نه مصرف کننده؛ زیرا پول از تولید خارج و در جای دیگر که تاثیر مخرب بر اقتصاد دارد، هزینه می شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات دو شرکت ایران خودرو و سایپا کاملاٌ به هم شبیه است، ادامه داد: با در نظر گرفتن شرکت های خودرو ساز به عنوان یک بنگاه تولیدی که باید بر مبنای قانون تجارت  اداره شود، چگونه تصمیم گرفته می شود که نرخ فروش، نرخ تولید، میزان کیفیت محصولات و ... آن بنگاه توسط حوزه های مختلف تعیین شود؟

اسماعیل فر افزود: با محدودیت هایی که برای مدیرعامل بنگاه تولیدی ایجاد می شود، رشد و تحول در بنگاه دور از ذهن است.

به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت سازه گستر سایپا؛  قیمت گذاری دستوری عامل اصلی این مساله بوده و وقتی خودروسازان نتوانند محصولات خود را متناسب با بهای تمام شده به علاوه هزینه‌های مالی بفروشند، با ضرر و زیان رو به رو خواهند شد.

او ادامه داد: در حالی که افزایش نرخ ارز و نهاده های تولید، قیمت تمام شده محصولات را افزایش داده، قیمت گذاری دستوری باعث شده واسطه ها از جیب سهامداران سایپا و ایران خودرو درآمد کسب کنند.

اسماعیل فر با اشاره به اینکه صنعت خودرو کشور نیازمند ارائه راهکار اساسی است، اظهار کرد: حذف قیمت گذاری دستوری و همچنین اجرای برنامه ای مدون برای پرداخت بدهی ها از جمله مباحثی است که نیازمند تفکر جمعی است تا در سریع ترین زمان ممکن زیان بنگاه های تولیدی را جبران کنیم.

او عنوان کرد: با وجود شدیدترین تحریم های ممکن، امروز شاهد پیشرفت این صنعت و حتی عرضه خودروهایی کاملا داخلی با استانداردهای قابل قبول هستیم و همین امر نشان می دهد متخصصان و مدیران صنعت خودرو از پس تحریم ها برآمده اند اما آنچه آنها را با زیان مواجه کرده، قیمت گذاری دستوری است که ضربه بیشتری به تولیدکننده و مصرف کننده زده است.

معاون مالی و اقتصادی شرکت سازه گستر سایپا تاکید کرد: مسئولان و مدیران کشور باید نگاهی دقیق و عمیق تر به مسائل و مشکلات پیش روی صنعت خودرو داشته باشند.

او افزود؛ در شرایطی که نرخ فروش پایین تر از نرخ بهای تمام شده است، بخشی از سرمایه بنگاه از دست خواهد رفت بنابراین توسعه و ارتقای کیفیت نیازمند تامین نقدینگی کافی است.

اسماعیل فر خواستار همفکری برای وضعیت صنعت خودرو شد و گفت: مشکلات این صنعت برای همه روشن است، بنابراین حمایت دست اندرکاران این صنعت می تواند راهگشای مسائلی چون حذف قیمت گذاری دستوری، جبران زیان های انباشته شده و تامین مالی مورد نیاز باشد.

منبع: سنا
  • ناشناس ارسالی در

    والله خیلی خوبه خودروهای بی کیفیت با قیمت خودروهای روز اروپا و جهان رو با کلی منت تحویل مردم بدبخت میدن. همشون هم دائم در حال گریه کردن هستند که داریم ضرر میدیم. اولاً اگر خودروهای تولیدی این آقایون با کیفیت بود. خودشون سوار خودروهای خارجی نمی شدند. ثانیاً برای یکبار هم که شده از نفوذشان بر دولت و مجلس دست بردارند و اجازه واردات خودرو از کشورهای مطرح جهان بدون عوارض و گمرکی آنچنانی بدهند. آنموقع ببینم کسی توی کشور اصلاً نگاهی به این تولیدات نامرغوب و غیر استاندارد خودرو سازهای پرمدعا می‌کند یا نه. اونموقع آزاد خواهید بود تا هر قیمتی که دوست داشتید روی خودروهای تولیدی تون بگذارید. همون طوری که الان هم دارید قیمت های من درآوردی رو خودروهاتون می گذارید.

  • ناشناس ارسالی در

    جمع کنید بساط تونا خاک بر سرا ،بنز آلمان از پراید شما ارزون تره، اگر مردید ک نیس تید گمرک را آزاد کنید تا خودرو بدون تعرف ه وارد بشه اون موقع بیایید از صنعت آفتاب ه سازیتون حرف بزنید

  • رجبی ارسالی در

    واردات خودرو باید آزاد شود واین دو شرکت باید تعطیل شوند.

  • ناشناس ارسالی در

    مدیران خودرو سازی بی کفایت ترین و بی شرا فت ترین موجودات کثیف وبی پد رو مادر پس از حسن روحان یو نوبخت جاکش حرامزاده هستن د

  • ناشناس ارسالی در

    واردات و قیمت هر دو آزاد بشه

  • ناشناس ارسالی در

    به نظر من باید تعطیل کنید با این همه گرانی هنوز هم ضرر می دیدن بهتره که تعطیلش کنید شرکت تولیدی ارابه مرگ چرا دست از هزینه های اضافی نمی کشید آخه یه کارگر یا یه کارمند چطوری از این خودرو های مضخرف و فوق العاده گران قیمت شما ها بگیره

  • ناشناس ارسالی در

    قیمت ها که خیلی خوبه چون واقعا اون دکیفی ت عالی رو داره پراید باید بشود 250 میلیو ن می ارزه............

    • ناشناس ارسالی در

      بمیرید تعطیلش کنید
      جمع کنید فرغونا تونو

  • jaber ارسالی در

    قیمت خودرو باید متناسب با در آمد مردم با شد

  • مهدی ارسالی در

    قیمت دستوری ازطرف چه کسی؟مصرف کننده یا ت ولید کننده مصرف کننده بیشتر ناراضیه یا ت ولید کننده؟

  • رضا ارسالی در

    قیمت تمام شده محصولات باید با قدرت خرید مصرف کننده منطبق باشد، اگر غیر از این باشد به چه درد می‌خورد؟! اگر غیر از این باشد، لااقل واردات خودروهایی که مردم قدرت خریدش را داشته باشند را، آزاد کنید!
    نمی‌شود که شما همه اتوریته را در تعیین قیمت داشته باشید! انوقت فقط دلال‌ها و دلال باز این وسط در خرید و فروش تعیین کننده هستند و اصل مصرف کننده به حاشیه می‌رود!
    بله، قوانین تجارت و بحث عرضه و تقاضا در یک اقتصاد نرمال، باید حرف اول را بزند! اما در این وضعیت بحران و تورم بالا، همین دستوری را هم، دولت حریف شما نیست! بله، یک راه بهتر از همه اینها وجود دارد برای نجات صنعت خودرو، انهم اینست که بجای دست کردن در جیب مردم، شما دست در جیب دولت بکنید و سوبسید بگیرید! این تنها راه معقول هست که در آن نه َخ بسوزد نه کباب و خودروسازان هم بتوانند به تولید مستمر خود ادامه بدهند! البته خود رو سازها می‌توانند بخشی از تولید خود را گران‌تر صادر کنند ولی نه همه آنرا!! باید تناسب این صادرات طوری باشد که مصرف کننده داخلی، آسیب نبیند!

  • فرهاد ارسالی در

    خاک بر سرتون که با داشتن یه بازار کاملا انحصاری و پر تقاضا باز هم با ضرر رو برو هستین اگه دوست دارین که قیمت گزاری ازاد داشته باشین بازار رو از انحصار خارج کنین و واردات با گمرک 10 درصد واقعی انجام بش ه بعد شما هم محصولاتتون رو هر چقدر خواست ین قیمت بزارین قیمت بنزین هم ازاد بشه با ز به نفع مصرف کننده هست که خودروی برقی و هیبرید با کیفیت سوار بشه شما هم اگه تون ستین تو اون شرایط رقابت کنین (اشغال سازا ی گستاخ)

  • ناشناس ارسالی در

    بوی دشمنی

  • ناشناس ارسالی در

    خودروسازان به مردم ومملکت خیانت میکنندقیمت خودرو درسال چند برابر میشود چگونه باز زیان انباشته دارد مگر هزینه ساخت خودرو آنهم خودرو ملی که دم میزنید همه قطعات داخلی میباشدوحقوق ودستمزد 30درصد افزایش پیدا کرده این چه مسخر بازییه آیا راضی میشوند قیمت گذاری کاملا آزاد وبه دست خودشان باشد در عوض واردات هم آزاد شود پس واقعا دولت ومردم را فریب ندهید

  • حسین ارسالی در

    خودرو سازان=دزدان

  • علی ارسالی در

    پول مردم رو به جیب می زنند با صد خفت ،و بعد میگن صنعت داخلی ، که همش قطعات چینی می خرند و می بندند سر هم و بعد میگن تولی د داخلی !!!!
    البته تولیداتی که مد یران و معاونان آنان صد ها ملیون بعنوان ح قوق به جیب می زنند و بعلاوه رانت هایی که زیر میز انجام میدن ، زیان ده می شوو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها