|
کدخبر: 188849 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با یکی از مدیران خودرویی کشور:

انقلاب پرینتر سه‌ بعدی در صنعت خودروسازی

در ایران خودروسازها طراحی‌های خود را با پرینت سه‌بعدی انجام می‌دهند که با توجه به رشد و دامنه این تکنولوژی می‌تواند نقطه عطف خوبی در صنعت خودرو به شمار برود.

خودرو انقلاب پرینتر سه‌ بعدی در صنعت خودروسازی

تحولاتی که پرینت سه‌بعدی در صنایع مختلف ایجاد کرده است، به حدی گسترده است که شاید در چند سال گذشته حتی تصور این روزها را نیز نمی‌کردیم. پرینت سه‌بعدی در صنعت خودروسازی و خصوصاً قطعه‌سازی به خوبی استفاده می‌شود و فرصت‌های زیادی را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهد. این فناوری از سال ۲۰۱۵ به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ورود کرده است. در ابتدا برای قطعه‌سازی در صنعت خودرو استفاده می‌شد اما خبرهایی نیز منتشر شده است که خودروسازها پا فراتر نهاده‌اند و خودرویی به صورت کامل نیز ساخته شده است. چینی‌ها مدعی شده‌اند که خودرویی با نام "LSEV" طراحی کرده‌اند که تقریباً به ‌طور کامل با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده است. تنها قطعاتی از شاسی، پنجره‌ها و تایرها با همان متدهای فعلی ساخته شود. تصویر این خودرو را در ادامه مشاهده می‌کنید.

خودرو_سه-بعدی

با روند فعلی احتمالاً در آینده روش‌های قدیمی منسوخ شود و خودروسازان تنها با روش سه‌بعدی قطعات را تولید کنند. با این روش شخصی‌سازی و تنوع در خودروها نیز بیشتر خواهد شد و در آینده برای تولید خودروهای اختصاصی هزینه‌های کمتری لازم هست. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تولید خودروهای هوشمند و برقی نیز با چاپ سه‌بعدی سرعت بگیرد. پیرامون این موضوع گفتگویی با یکی از مدیران خودرویی کشور داشتیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

استفاده از پرینت سه‌بعدی در صنعت خودروسازی

امیرحسین علیزاده از مدیران خودرویی کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: امروزه شرکت‌های خودروساز از یک تکنولوژی‌ روز که همان پرینت سه‌بعدی است، با هدف کاهش زمان عرضه محصولات، حذف هزینه‌های اضافی در تولید و ساخت قطعات با هندسه پیشرفته استفاده می‌کنند. همچنین با استفاده از این سیستم فرآیند ایجاد تغییرات و اصلاحات با سرعت بالا و کمترین هزینه انجام می‌شود. شرکت فولکس واگن جزو شرکت‌های پیشگام در استفاده از پرینتر سه‌بعدی است که با استفاده از این ابزار کاهش هزینه در حدود ۳۲۵۰۰۰ یورو و ایجاد سهولت در کار را ایجاد کرده است. این کار باعث افزایش بازده در طول فرآیند تولیدی شد.

علیزاده

استفاده از پرینت سه‌بعدی در خودروسازی ایران

علیزاده اظهار کرد: در ایران نیز حرکت به این سمت و سو آغاز شده است و خودروسازها طراحی‌های خود را با پرینت سه‌بعدی انجام می‌دهند که با توجه به رشد و دامنه این تکنولوژی می‌تواند نقطه عطف خوبی در صنعت خودرو به شمار برود.

صنعت قطعه‌سازی و پرینت سه‌بعدی

وی افزود: اگر بخواهیم این تکنولوژی را به ‌صورت اصولی پیش ببریم، باید وارد حوزه‌های قطعه‌سازی هم بشود که نسبتاً این مسئله با کندی انجام می‌گیرد. البته تحریم‌ ها و خارج شدن خودروسازان خارجی خود می‌تواند دلیلی بر این کندی باشد.

مزایای استفاده از پرینت سه‌بعدی در صنعت خودرو

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: استفاده از پرینت سه‌ بعدی در صنعت خودرو مزایای دارد که از این مزایا می‌توان به توانایی تولید قطعات با سرعتی بالاتر از سایر تکنیک‌ های تولید و رفع مشکلات احتمالی با کمترین هزینه و در حداقل زمان ممکن نام برد. همچنین منجر به کاهش هزینه مواد، نیروی کار، کاهش ریسک و کاهش هزینه‌های سربار می‌شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: طراحی انعطاف‌ پذیر قطعات، نمونه‌سازی سریع، نصب دستگاه‌های پرینتر در حداقل فضا، تولید قطعات با وزن‌های سبک و حداقل ضایعات دیگر مزیت‌ های این سیستم هست.

محدودیت‌ها و معایب استفاده از چاپ سه‌بعدی در صنعت خودرو

وی افزود: از محدودیت‌ها و معایب استفاده از پرینت سه‌بعدی در صنعت خودرو می‌توانیم به مواد اولیه محدود برای پرینت سه‌بعدی، محدودیت اندازه خصوصاً در قطعه‌ سازی‌ ها، پرداخت قطعات پس از تولید در پرینت سه‌بعدی، هم‌خوانی با فرهنگ سازمانی محیط‌ های ایرانی اشاره کرد.

این فعال صنعت خودرو در پایان گفت: سخن آخر اینکه استفاده از این روش باعث می‌شود، قطعات سخت‌افزاری کمیاب، نایاب و گران خودروهای لوکس که سال‌ها قبل تولید می‌شدند و تولید آن متوقف شده است، مجدداً تولید شود. با این رویکرد یک کسب و کار در حوزه خدمات پس از فروش ایجاد می‌گردد.

ارسال نظر