|
کدخبر: 181699 شروین اشیدری

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن:

آخرین آمار از تولید خودروهای ناقص / منتظر ارزانی در دولت جدید باشیم؟

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: وقتی که مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی حتی گران تر از قیمت جهانی به فروش می‌رسد نمی‌توان انتظار داشت قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

خودرو آخرین آمار از تولید خودروهای ناقص / منتظر ارزانی در دولت جدید باشیم؟

با مشخص شدن نتایج انتخابات همه منتظر آن هستند که تغییری در روند خودروسازی و قطعه سازی کشور و همچنین قیمت ها رخ دهد. با وجود افزایش قیمت خودرو در کارخانه اما هنوز خودروسازان زیان‌ده هستند و قطعه سازان نیز در شرایط سختی به کار خود ادامه می‌دهند. اما راه حل خروج از این بحران چیست و چطور ممکن است با وجود افزایش قیمت ها هنوز خودروسازان زیان‌ده باشند.

برای بررسی بیشتر این موضوع گفت و گویی با مهدی مطلب زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

مطلب-زاده

قطعی برق، چالش جدید قطعه سازان

مطلب زاده ابتدا در خصوص چالش های تولید قطعات خودرو در کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی ها وجود دارد و روند تولید نیز مشخص نیست و به صورت مداوم بالا و پایین می‌شود. دو عامل قیمت و برق در تمام صنعت باعث بروز این مشکلات شده است. البته بحث تحریم ها و کرونا نیز همیشه بوده و در داخل کشور به مشکلات عدیده ای برخوردیم که مشکل قطعی برق نیز به آن اضافه شده است. الان برخی از کارخانه ها به دلیل قطعی برق یک شیفت خود را کم کرده اند. همین مورد نیز باعث افت تولید قطعه در کشور شده است. البته مهم ترین مشکل، قیمت گذاری دستوری است که با تولید بازی می‌کند و تا آنجایی که ما اطلاع داریم نیز آزادسازی قیمت خودرو اتفاق نیفتاده است.

زیان قطعه سازان و خودروسازان چقدر است؟

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار میلیارد تومان جمع زیان خودروسازی و ۳۰ الی ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز زیان قطعه سازی است. از طرف دیگر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت بلیط بخت آزمایی و رانت بین مردم توزیع شد که این کار به ضرر قطعه سازان و خودروسازان تمام شد. این روش عرضه خودرو کاملا اشتباه بود و قیمت باید آزاد شود در نتیجه تقاضا در بازار منطقی خواهد شد. ما سالانه به بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور نیاز نداریم که همان تعداد را نیز خودروسازان تولید می‌کنند. بنابراین یک رانت اینچنینی موجب می‌شود در اولین پیش فروش ۶ الی ۷ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند. این ثبت نام ها نیاز واقعی نیست بلکه برای این که افراد برنده مقداری پول شوند.

این عضو انجمن صنایع همگن در خصوص درخواست از دولت جدید گفت: ما به صورت انجمن از دولت جدید خواسته ای داشتیم که تصدی گری دولتی را از این صنعت بردارد. این کار باعث شکست صنعت خودرو و قطعه خواهد شد، صنعتی که لوکوموتیو سایر صنایع است.

اثر برجام بر قطعه سازی خودرو

مطلب زاده در خصوص روند تامین ارز قطعه سازان گفت: تخصیص ارز نیز به قطعه سازان با نرخ نیمایی صورت می‌گیرد و حتی در برخی از مواقع قیمت آن بالاتر از نرخ های آزاد است. اگر مسئله برجام به نتیجه برسد روند قطعه سازی ما دستخوش تغییراتی خواهد شد. این مورد نیز بستگی به سیاست ها و نوع قراردادها دارد. وقتی که برجام منعقد شد پول های زیادی پشت سدهای تحریم گیر کرد و شرکت های خارجی پول را پس ندادند و گفتند کالا ببرید. در برجام قبلی خودروسازان فرانسوی به ایران آمدند و حتی رنو می‌خواست شرکت مستقل خود را در ایران بزند. اما در قراردادها باید به گونه ای عمل شود که خودروساز خارجی صنعت قطعه سازی خود را با صنعت قطعه سازی ایران جوینت کند. در نتیجه می‌توان به آن ساخت داخل واقعی دستیابی پیدا کرد. در غیر این صورت اگر بخواهد کار به صورت ckd پیش رود صنعت قطعه سازی از بین خواهد رفت. اگر دولت بعدی قرار شد قرارداد جدیدی در این زمینه ببندد از انجمن قطعه سازی نیز نظر بگیرد.

خودرو ارزان می‌شود؟

مطلب زاده در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که منتظر افت قیمت خودرو در دولت جدید باشیم؟ به گسترش نیوز گفت: وقتی که مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی حتی گران تر از قیمت جهانی به فروش می‌رسد چطور می‌توان انتظار داشت قیمت خودرو کاهش پیدا کند. خودرو یا هر محصول دیگری از مواد اولیه، نیروی کار و انرژی تشکیل می‌شود. مگر می‌شود نرخ مواد اولیه بالاتر از قیمت جهانی باشد و در کنار آن هزینه کارگر هم بالا رود ولی منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها