|
کدخبر: 180300 شروین اشیدری

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

شکست طلسم واردات خودرو در تابستان ۱۴۰۰؟

با توجه به مشخص شدن نتیجه انتخابات و گمانه زنی ها درباره احتمال به نتیجه رسیدن برجام ممکن است تغییراتی در وضعیت واردات خودرو رخ دهد.

خودرو شکست طلسم واردات خودرو در تابستان ۱۴۰۰؟

واردات خودرو سال هاست که ممنوع شده و همین مورد باعث بروز تنش در بازار و افزایش قیمت ها شده است. با توجه به عدم عرضه مدل های جدید به بازار صاحبان خودروهای وارداتی قیمت های سلیقه ای و بعضا به شدت بالا اعلام می‌کنند. زمانی هم که از آن ها درباره قیمت بالا سوال می‌کنید گفته می‌شود که فقط تعداد محدودی از خودروهای وارداتی در بازار موجود است. به نوعی خریدار نیز اگر واقعا طالب آن خودرو باشد مجبور به تن دادن به این نوع قیمت های نجومی است.

اما سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود آن است که آیا واردات خودرو همچنان بسته می‌ماند یا بالاخره این طلسم شکسته می‌شود؟ پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات و پیروزی سید ابراهیم رئیسی و همچنین احتمال به توافق رسیدن ایران و آمریکا بر سر برجام ممکن است اتفاقات مهمی در بازار خودرو نیز رخ دهد. برای بررسی بیشتر وضعیت واردات خودرو در تابستان ۱۴۰۰ گفت و گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و فربد زاوه، کارشناس خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

آزادسازی واردات خودرو در دولت جدید؟

دادفر اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در راستای افزایش رضایت مندی مردم دولت بعد یک سری فضاها را باز خواهد کرد. اگر به همین شیوه پیش برویم اسفند ماه امسال رشد ۵۰ درصدی قیمت ها را خواهیم داشت. بنابراین دولت ها مجبور هستند بحث واردات خودرو را سریعا آزاد کنند و حتی شاید نرخ تعرفه را نیز کاهش دهند. همچنین قیمت خودروهای داخلی نیز آزاد خواهد شد در نتیجه بازار نیز به تعادل می‌رسد. بنابراین مطمئن باشید که واردات خودرو در دولت بعدی آزاد خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر نرخ تعرفه به شرایط قبل باشد قیمت رسیدن محصول به دست مشتری ۱۵۰ درصد ضربدر نرخ ارزی کالا می‌شود. یعنی برای یک خودروی ۳۰ هزار دلاری با این شرایط قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان خواهد شد. به عنوان مثال یک سانتافه ۲۰۲۱ قیمتی در همین حدود خواهد داشت. با این وجود می‌توان گفت آزادسازی واردات از نظر روانی روی قیمت ها تاثیر می‌گذارد. مالکان قبلی نیز اقدام به فروش خودرو می‌کنند تا نمونه های جدید را بگیرند و رقابت بین فروشندگان منجر به کاهش قیمت ها خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص روند تامین ارز نیز گفت: در خصوص آزادسازی واردات خودرو اگر تحریم باقی بماند واردکنندگان خودرو از خارج کشور می‌توانند تامین منابع را انجام دهند. اما اگر تحریم نباشد به راحتی با تامین منشا پول و جذب سرمایه گذار خارجی واردات را انجام داد. در حقیقت می‌توان گفت نگاه ما به داخل کشور برای تامین ارز نیست.

بهترین فرصت برای خرید خودرو

زاوه نیز در رابطه با آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد: به نظر می‌رسد که تابستان بهترین فرصت برای خرید خودرو است همچنین احتمالا در دولت جدید بحث آزادسازی واردات مطرح می‌شود. تصور من این است که در همین تابستان واردات خودرو آزاد می‌شود اما کم و کیف آن در قیمت ها اثر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر واردات در حد این باشد که افراد خاصی بتوانند این کار را انجام دهند تاثیر زیادی بر قیمت ها ندارد. اما اگر مانند سال ۸۴ واردات برای عموم آزاد باشد آنوقت می‌توان انتظار داشت سطح عمومی قیمت ها به صورت قابل توجه کاهش می‌یابد.

این کارشناس خودرو همچنین گفت: fatf و برجام در تابستان احتمالا به سرانجام می‌رسد. اتفاقا این کار از آقای رئیسی بر می‌آید و در صحبت ها نیز به این مورد اشاره کردند که ما نه تنها با برجام مخالف نیستیم بلکه به دنبال منافع آن هستیم. بر خلاف تصور ایجاد شده، آقای رئیسی هم به برجام و هم fatf ورود می‌کند. به نظر می‌رسد که بر همین اساس مسائل و مشکلات ارزی واردات خودرو نیز حل شود. البته همکاری با شرکت های خودرویی خارجی به سرعت صورت نمی‌گیرد. دولت باید در اواسط مرداد وارد کار شود. بنابراین حدودا باید در ماه ها آبان و آذر باید منتظر اتفاقات خودرویی در این زمینه باشیم.

  • ناشناس ارسالی در

    عمرمن تمام شدپراید۸میلیون سیصدهزارتومانی شد۱۳۰ میلیون آپارتمان متری۴میلیون ۵سال پیش شدمتری ۵۰ میلیون هرروزوعده ارزانی مس کن وخودرووکالاوموادخوراکی راستی مرغ الان کیلویی ۳۰ هزارتومان شده

  • ناشناس ارسالی در

    انشالا که محدودیت سی سی موتور ۲۴۰۰ برداش ته بشه چرا که نه مبنای لوکس بودن خودروو هست(قیمته) نه مصرف سوخت یک تیپ ماشین ۴ و ۶ سیلندرش خیلی با هم تفاوت نداره و ضمن اینکه در ماشینهایی که وزن بیشتری داره اس تهلاک چهار سیلندر بیشتره از شش سیلندرش

ارسال نظر