|
کدخبر: 180563 شروین اشیدری

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

پیش بینی قیمت خودرو در دولت جدید / واردات آزاد می‌شود؟

عضو خانه صنعت و معدن گفت: ممنوعیت واردات خودرو تا زمانی که ما منابع ارزی کافی نداشته باشیم ادامه دارد.

خودرو پیش بینی قیمت خودرو در دولت جدید / واردات آزاد می‌شود؟

این روزها با توجه به مشخص شدن نتیجه انتخابات همه منتظر ایجاد تغییرات در بازارهای مختلف از جمله خودرو هستند. بازار خودروی ایران مدت هاست که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به شدت دچار کمبود تنوع شده و در عین قیمت ها نیز چه برای مدل های داخلی و چه وارداتی رو به افزایش است. اما ممکن است به دو دلیل تغییر رئیس جمهور و همچنین احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام تغییراتی در وضعیت واردات و قیمت ها رخ دهد. در همین راستا بسیاری از مردم دست نگه داشته اند و اقدام به خرید و فروش خودرو نمی‌کنند تا نتیجه مذاکرات مشخص شود.

برای بررسی بیشتر وضعیت قیمت ها و آینده واردات خودرو به کشور گفت و گویی با آرمان خالقی، عضو خانه صنعت ، معدن و تجارت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

خالقی

خودروسازان قیمت ها را کاهش می‌دهند؟

خالقی ابتدا اظهار کرد: اگر موضوع برجام به نتیجه برسد و روابط خارجی ما سر و سامان بگیرد منابع کشور آزاد خواهد شد. همچنین اگر مبادلات مالی ما سهولت پیدا کند هزینه های تولید کاهش پیدا خواهد کرد ضمن این که قطعات، تجهیزات و مواد اولیه با هزینه کمتری تامین می‌شود. این در حالی است که تامین قطعات از منابع اصلی صورت می‌گیرد و به دلیل تحریم دیگر نیازی نیست از راه های فرعی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که تمام موارد ذکر شده اتفاق بیفتد خودروساز می‌تواند هزینه تولید را پایین بیاورد ضمن این که محصول با کیفیت تری به تولید می‌رسد. البته به طور کلی هیچ وقت ما در کشور ندیدیم قیمت زمین، خودرو یا مسکن در کشور کاهش پیدا کند و اگر هم این اتفاق افتاده به صورتی مقطعی بوده است. وقتی منابع کشور آزاد می‌شود ما معمولا آن را هزینه کردیم و تزریق پول انجام دادیم. در نتیجه تورم کشور بالا می‌رود و شاید در کوتاه مدت تلنگری به قیمت ها زده شود و شاهد کاهشی شدن نرخ ها باشیم اما بعد از آن به دلیل بی تدبیری دوباره روند قیمت ها افزایشی شده است.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: اگر فرض کنیم ما به ازای پول ها خودرو به کشور بیاوریم از طرفی خودروسازان داخلی دچار فشار می‌شوند. اما به نظر نمی‌رسد که قیمت ها به خصوص در زمینه خودرو در کشور ارزان شود چرا که دارندگان خودرو و املاک در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

منتظر واردات خودرو باشیم؟

خالقی در خصوص آزادسازی واردات خودرو در دولت جدید به گسترش نیوز گفت: ممنوعیت واردات خودرو تا زمانی که ما منابع ارزی کافی نداشته باشیم ادامه دارد. سیاست ممنوعیت واردات خودرو به این دلیل نیست که از تولید داخل حمایت کنیم بلکه علت آن به همان نداشتن منابع ارزی برمی‌گردد. در صورتی که پول به وفور وجود داشته باشد قاعدتا واردات خودرو نیز انجام خواهد شد. اگر درهای کشور باز شود و مناسبات اقتصادی داشته باشیم و صادرات سرعت گیرد در مقابل کشورهای دیگر نیز تمایل دارند به ما کالا و از جمله خودرو بدهند.

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام.
    به یاری خداوند بزودی طلسم سیاه بازار گرانفرشی واحتکار شکسته خواهد شد و رونق تولیدو ارزانی به بازار وجامعه عزیزمان ایران بر خواهد گشت.انشاالله

ارسال نظر