|
کدخبر: 175874

چگونه قطعات یدکی اصلی خودرو را از تقلبی تشخیص دهیم؟

بررسی بازار لنت از افزایش چشمگیر قطعات تقلبی و استفاده از نام و جعبه برندهای مطرح برای آن‌ها حکایت دارد و برخی تولیدکنندگان زیرپله‌ای، محصولات بی‌کیفیت و تقلبی خود را در جعبه‌هایی مشابه جعبه‌های برندهای اصلی به‌فروش می‌رسانند.

خودرو چگونه قطعات یدکی اصلی خودرو را از تقلبی تشخیص دهیم؟

بررسی بازار لنت از افزایش چشمگیر قطعات تقلبی و استفاده از نام و جعبه برندهای مطرح برای آن‌ها حکایت دارد و برخی تولیدکنندگان زیرپله‌ای، محصولات بی‌کیفیت و تقلبی خود را در جعبه‌هایی مشابه جعبه‌های برندهای اصلی به‌فروش می‌رسانند. به‌نظر می‌رسد در این بخش نیازمند نظارت بر کارگاه‌ها و شرکت‌های کارتن‌ساز هستیم و درصورتی که این شرکت‌ها حاضر به‌تولید جعبه‌های تقلبی نباشند یا هنگام قبول سفارش سخت‌گیری بیش‌تری داشته باشند، تقلب در بازار قطعات به‌خصوص لنت‌ترمز به‌شدت کاهش می‌یابد.

درهمین زمینه شاهین خطامی، کارشناس و محقق حوزه لنت‌ترمز می‌گوید: «متاسفانه شاهد آن هستیم که به‌راحتی جعبه و کارتن برندهای اصلی تولید و دراختیار افراد سودجو قرار می‌گیرد و بسیاری از شرکت‌های کارتن‌ساز توجهی به‌سفارش‌دهنده و این‌که واقعا مالک برند است یا خیر، ندارند.»

وی تاکید می‌کند: «البته برخی شرکت‌های کارتن‌ساز نیز در برابر سفارش‌های موجود خواستار ارائه مدارک برند و استاندارد قطعه‌ از سوی سفارش‌دهنده می‌شوند و حاضر نیستند جعبه‌ محصولی را بدون طی شدن مراحل مذکور طراحی و تولید کنند. اما به‌هرحال برخی کارتن‌سازها حاضر به‌طراحی و چاپ جعبه بدون بررسی‌های لازم و تنها در برابر دریافت مبالغ خاصی نیز هستند.»

این کارشناس صنعت‌لنت درخصوص راه‌های تشخیص محصول اصلی از تقلبی می‌گوید: «به عنوان مثال؛ در یکی از برندهای لنت ترمز، کفشک‌ها از نظر ضخامت و برش قابل شناسایی است. همچنین از طریق رنگ نیز می‌توان به‌تقلبی یا اصلی بودن قطعه پی برد.»

خطامی تصریح می‌کند: «رنگ‌های کوره‌ای از بدنه جدا نمی‌شوند و برای پی بردن به‌این‌که لنت‌ترمز رنگ کوره‌ای داشته و اصلی است یا خیر، کافی است با کاتر یک مربع روی رنگ آن ایجاد کنید و سپس با چسب روی آن را بپوشانید. در این بین رنگ جنس اصلی هرگز از آن جدا نمی‌شود و برندهای برتر لنت‌ترمز کشور از رنگ‌های کوره‌ای استفاده می‌کنند تا لنت‌ترمز دچار زنگ‌زدگی نشود. درصورتی که واحدهای زیرپله‌ای ممکن است از اسپری نیز برای رنگ کردن قطعات استفاده ‌کنند.»

وی می‌افزاید: «دراجناس تقلبی شاهد آن هستیم که لنت از کفشک خارج شده و بیرون‌زدگی دارد و این مساله را هرگز در برندهای با کیفیت کشور نمی‌بینیم و اصولا آن‌ها چنین تولیدی ندارند. یعنی از نظر ظاهری و ابعادی، لنت تقلبی از اصلی قابل شناسایی است.»

منبع: اخبار خودرو

ارسال نظر