|
کدخبر: 170851

بازار خودرو به گرانی دولتی "نه" گفت!

به‌دنبال افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان برای سال جاری توسط شورای رقابت، تصورها براین بود که قیمت‌ها در بازار آزاد نیز افزایش یابد؛ اما قیمت‌ها نه‌تنها افزایش نداشته که بلکه در برخی محصولات کاهشی هم شده.

خودرو بازار خودرو به گرانی دولتی "نه" گفت!

چند روزی است که از تصویب افزایش متوسط ۸.۲ درصد قیمت برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و متوسط ۸.۹ درصد برای محصولات گروه سایپا برای سال ۱۴۰۰ توسط شورای رقابت می‌گذرد. 

این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود. 

طی تماس، با هر دو خوساز بزرگ مشخص شد که تاکنون، قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ نشده و این امر به هفته آتی موکول شده است. جالب اینجاست که بازار آزاد خودرو نیز هنوز این افزایش قیمت را اعمال نکرده است. 

علیرغم اینکه یکی از اهداف این تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت‌ها به صورت فصلی که از سال گذشته آغاز شد و برای سه فصل اول سال نیز اجرایی شد، کاهش فاصله قیمت کارخانه‌ای محصولات و قیمت آن‌ها در بازار اتخاذ شد اما تجربه‌های پیشین اثبات کرد که پس از افزایش قیمت‌های رسمی، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز تکانی افزایشی خورد. 

حتی پس از اعلام خبر احتمال افزایش قیمت مصوب خودروها درب کارخانه برای سال ۱۴۰۰ که در اولین روزهای آغاز فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ توسط رئیس شورای رقابت مطرح شد، دلالان و قیمت‌گذاران بازار آزاد را به تکاپوی افزایش قیمت‌ها کشاند؛ اما اکنون علیرغم اینکه چند روزی (از روز دوشنبه) از اعلام خبر تصویب افزایش قیمت‌ها می‌گذرد، هنوز تاثیری در قیمت خودروها در بازار ایجاد نداشته است. 

بررسی آخرین قیمت‌های ثبت شده در آگهی‌های فروش روز گذشته (پنجشنبه) و مقایسه آن با قیمت‌های اوایل اردیبشهت‌ماه نشان می‌دهد طی روزهای اخیر نه‌تنها قیمت‌ها افزایشی نشده است بلکه نسبت به دو هفته پیش کاهش هم یافته است. 

امکان دارد که این موضوع به سبب تعطیلی سه هفته اخیر بازارهای رسمی معادلات به جهت محدودیت‌های کرونایی، عدم اعلام قیمت‌های جدید رسمی محصولات ایران‌خودرو و سایپا، فراگیری بیشتر ویروس کرونا و ظهور کروناهای هندی، آفریقایی و هیبرید هندی-کالیفرنیایی باشد که تمایل به خردی و فروش خودرو حتی به شکل مجازی و از طریق آگهی‌های فروش اینترنتی و البته شاید هم ماه مبارک رمضان باشد و مردم خرید و فروش را به بعد از این ایام موکول کرده‌اند. 

قیمت بسیاری از خودروها در بازار به نسبت ۱۴ روز گذشته، کاهشی شده

بررسی آخرین آگهی‌های درج شده در سایت‌های اینترنتی معاملات و مقایسه آن‌ها با قیمت‌ها در روزهای نخست اردیبشهت ماه نشان می‌دهد که بطور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۱۸ میلیون تومان هم پیش رفته بود اکنون با حدود قیمتی ۱۹۸ تا ۲۱۰ میلیون تومان یا تیپ ۵ آن که تا ۲۵۵ و ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفت اکنون در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان ثبت قیمت شده‌اند. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از محدوده ۳۸۵ میلیون تومان به ۳۷۹ میلیون تومان رسیده است. 

همچنین پژو پارس از حدود ۲۱۸ میلیون تومان پایین آمده و به ۲۱۰ میلیون تومان نزدیک شده است. پژو ۴۰۵ GLX همچنان در همان رنج ۱۸۷ تا ۱۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سمند LX نیز از ۱۹۱ میلیون تومان به حدود ۱۸۲ میلیون تومان رسیده است. 

رانا هم از ۲۰۶ میلیون تومان ارزان‌تر شده و مابین ۱۹۹ تا ۲۰۲ میلیون تومان، بسته به دلخواه دارنده خودرو (آگهی‌کننده) قیمت‌گذاری شده است. دنا حدود دو تا چهار میلیون تومان و دنا پلاس هم حدود هفت الی هشت میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در حال حاضر دنا در محدوده ۲۶۶ تا ۲۶۸ میلیون تومان و دنا پلاس در محدوده ۳۴۲ میلیون تومان است. . 

علاوه براین‌ها در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز نوسان‌های کاهشی قیمت نسبت به دو هفته گذشته دیده می‌شود. بطور مثال سایپا ۱۱۱ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۲۴ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ از ۱۱۶ میلیون تومان به حدود ۱۱۰ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم از محدوده ۱۲۴ میلیون تومان به زیر ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. 

ساینا نیز از ۱۴۸ میلیون تومان به ۱۴۰ تا ۱۴۳ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۳۲ تومان به ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان و تیبا۲ پلاس از ۱۵۵۰ به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان رسیده‌اند. 

کوییک دنده‌ای و کوییک R نیز طی دو هفته اخیر نوسان قیمتی چندان نداشته و در همان محدوده‌های قبلی، قیمت‌گذاری شده‌اند. در حال حاضر کوییک دنده‌ای حدود ۱۴۵ میلیون تومان و کوییک R در محدوده ۱۵۲ میلیون تومان قرار دارند. 

لازم به ذکر است همانطور که اشاره شد، قیمت‌های رسمی در نتیجه معاملات رسمی در واحدهای صنفی و نمایشگاه‌های رسمی به سبب تعطیلی محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قیمت‌های اعلامی برای محصولات و میزان نوسانات آن‌ها تقریبی بوده و محدوده قیمت‌ها به صورت میانگین اشاره شده است که از بررسی قیمت‌های درج شده در آگهی فروش حاصل شده است.

 

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    خاک بر سر گرانفروش جلاد ظالم

  • ناشناس ارسالی در

    یک مصرف کننده بعنوان کارگرویاحقوق بگیریا بازنشسته چندماه بایدپس اندازداشته باشدکه همه رادست یک دلال بدهدویک خودروراباقیمت دوبرابرویا۵۰ درصدبالاترازقیمت کارخانه ب خردبحث گرانی دلاروارزوسکه وطلاومسکن فقط به نفع ثروتمندودلال است چون سرمایه اش دو برابرشده است

ارسال نظر