|
کدخبر: 169903

مشکل طرح شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت می‌گوید، مبنای اصلی فرمول قیمت گذاری خودرو شورای رقابت، باعث شده توان تاثیرگذاری بر بازار و کاهش مشکلات خودروسازان را نداشته باشد.

خودرو مشکل طرح شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو

سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه اعلام نشدن قیمت‌ های جدید خودرو تاکنون نیز برای خودروسازان و تولیدکنندگان مشکل آفرین شده است، بیان کرد: خودروسازان در ماه‌های گذشته با فشار افزایش هزینه تولید و از سوی دیگر قیمت نهایی محصول پایین‌تر از قیمت تمام شده مواجه بوده‌اند و همین موضوع منجر به افزایش زیان آنها یا بالا رفتن میزان بدهی آنها به قطعه سازان شده است.

به گفته وی، بر اساس فرمول شورای رقابت باید در زمستان سال گذشته نیز بر اساس تورم بخشی قیمت‌های جدید اعلام می‌شد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. در چنین شرایطی باید با محاسبه نرخ تورم بخشی مشخص شود که آیا در طول سه ماه هزینه‌ها کاهش پیدا کرده یا افزایش یافته و تحت تاثیر آنها قیمت نهایی خودرو به چه شکل تغییر خواهد کرد.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه طرح فعلی شورای رقابت یک اشکال اساسی دارد، توضیح داد: حتی اگر تورم هر فصل خودروسازان محاسبه شده و در پایان هر فصل شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کند، باز هم این نرخ مربوط به یک فصل قبل است و احتمالا کفاف هزینه‌های به روز شده خودروسازان را نمی‌دهد. از این رو این انتظار وجود دارد که با نگاهی دقیق به شرایط طرحی در نظر گرفته شود که مشکلات روزانه تولیدکنندگان را نیز پوشش دهد.

معمارباشی با اشاره به تفاوت‌های به وجود آمده در هزینه خطوط تولید خودروسازی، اظهار کرد: برای مثال با توجه به افزایش تقاضا برای یک کالای سیلیکونی در جهان، قیمت یک قطعه که در خودروها به کار می‌رود ناگهان افزایش یافته و از دو یورو به ۲۵ یورو رسیده است. این موضوع مربوط به ایران نیست و در سراسر جهان خودروسازان با آن مواجه هستند. این یعنی صرفا در همین یک مورد، هزینه خودروسازان ۱۲.۵ برابر شده است. این در حالی است که ما نه تنها این افزایش هزینه را در قیمت گذاری لحاظ نمی‌کنیم که حتی قیمت قبلی این کالا نیز به طور کامل محاسبه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت تولید ملی یک اولویت کلان و بسیار مهم برای اقتصاد ایران است و از این رو در تصمیم‌گیری‌ها باید تلاش کنیم طوری عمل شود که فشار بر تولیدکنندگان به حداقل برسد. اگر ما می‌خواهیم به حداکثر تولید برسیم و خطوط تولید با حداکثر ظرفیت کار کنند، قطعا اتخاذ تصمیمات درست و برنامه ریزی برای حمایت از آنها اهمیت فراوانی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، شورای رقابت از اردیبهشت سال گذشته و همزمان با برکناری رضا رحمانی، وزیر وقت صمت بار دیگر به عرصه قیمت گذاری خودرو بازگشت. این شورا در بازگشت خود اعلام کرد که از این پس خودرو در کارخانه با مکانیزم قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر قیمت رسمی خودرو هر سه ماه یک بار و پس از محاسبه تورم بخشی تعیین خواهد شد.

به دنبال این تصمیم شورای رقابت در بهار، تابستان و پاییز قیمت خودرو را بر اساس تورم بخشی خودرو تغییر داد اما این روال در زمستان قطع شد و در بهار امسال نیز هنوز خبری از قیمت‌های جدید شورای رقابت نیست. هرچند رییس این شورا در ابتدای سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که قیمت خودرو در بهار تغییر خواهد کرد و گمانه زنی‌هایی از احتمال نهایی شدن تصمیم شورای رقابت در روزهای آتی وجود دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • تادتا ارسالی در

    برو حاجی.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها