|
کدخبر: 165900

این خودرو پیشتاز گرانی در فضای مجازی است

تعطیلی نمایشگاه‌های فروش خودرو همزمان با قرنطینه کسب‌وکار‌ها در موج چهارم کرونا و آثار روانی ناشی از رویکرد‌های متناقض شورای رقابت موجب شده دارندگان خودرو در فضای مجازی فعال شوند.

این روز‌ها تنها مرجع استخراج قیمت خودرو، فروشندگانی هستند که خودرو‌های دپو شده را با نرخ‌های دلخواه در قالب آگهی فروش به مشتریان عرضه می‌کنند. این افزایش قیمت‌ ها در حالی رخ داده که هرسال با فرارسیدن ماه مبارک رمضان رکود بازار خودرو تشدید می‌شود و میزان معاملات کاهش می‌یابد.

این روز‌ها در آغاز ماه رمضان اگرچه خریدار چندانی در بازار خودرو وجود ندارد، اما آثار روانی ناشی از احتمال افزایش رسمی قیمت خودرو‌های پرتیراژ در شورای رقابت و انتظارات تورمی و تداوم عرضه محدود خودرو‌های داخلی موجبات افزایش قیمت خودرو را در فضای مجازی فراهم آورده است. قیمت انواع خودروی داخلی در مقایسه با ۲ هفته قبل افزایش ۵ تا ۲۵ میلیون تومانی را شاهد است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ پیشتاز گرانی در فضای مجازی

گزارش میدانی بیانگر آن است که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش بیش از ۲۰ میلیون تومانی مواجه شده و قیمت فروش این خودرو در آگهی فروش فضای مجازی از ۲۱۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان در نوسان است تا این خودرو به پیشتاز گرانی خودرو‌های پرتیراژ داخلی در بازار تبدیل شود. همچنین قیمت کوئیک دنده‌ای و سمند ال ایکس مدل ۱۴۰۰ به‌ترتیب به ۱۵۱ و ۱۹۴ میلیون تومان و قیمت خودرو‌های مدل ۹۹ پارس تندر، هایما S۷، پژو ۴۰۵ و رانا به‌ترتیب به ۳۲۵، ۶۹۵، ۱۸۶ و ۱۹۵ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت مدل ۱۴۰۰ خودرو‌های پژو پارس lx-، پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸، پژو ۲۰۷ i اتوماتیک سقف شیشه‌ای، دنا، دنا پلاس دنده‌ای ساده به‌ترتیب به ۲۵۰، ۲۶۸، ۴۰۳، ۲۵۷ و ۳۱۶ میلیون تومان رسیده و قیمت مدل ۹۹ خودرو‌های پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۷ i دنده دستی به ۲۵۷ و۲۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در بازار محصولات سایپا نیز قیمت مدل ۹۹ خودرو‌های تیبا صندوقدار پلاس، پراید ایکس ۱۱۱، پراید ایکس ۱۳۱، ساینا‌ای ایکس دنده‌ای، پراید ۱۵۱، تیبا ۲ و کوئیک آر پلاس به‌ترتیب به ۱۳۷، ۱۲۷، ۱۱۰، ۱۳۴، ۱۱۲، ۱۳۱ و ۱۵۵ میلیون و تیبا هاچ بک ای‌ایکس مدل ۱۴۰۰ به ۱۳۶ میلیون تومان افزایش یافته است.

شوک شورای رقابت به بازار خودرو

اظهارنظر‌های اخیر رئیس شورای رقابت مبنی بر ضرورت افزایش رسمی قیمت خودرو در بهار امسال یکی از عوامل تأثیر‌گذار در شوک روانی به بازار خودرو بوده است. این شرایط موجب شده بازار خودرو که از آبان‌ماه پارسال با کاهش نرخ مواجه بود پس از چند‌ماه ثبات نسبی بار دیگر ساز گرانی را کوک کند. اگرچه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، تغییر مسیر قیمت خودرو تحت‌تأثیر مواضع رئیس شورای رقابت را تأیید کرده، اما سعید موتمنی این افزایش قیمت را مقطعی، گذرا و ناشی از جو روانی قلمداد کرده است. به‌گفته سعید موتمنی، باتوجه به اثر روانی ایجاد شده، دارندگان خودرو به امید افزایش قیمت قیمت‌ها را بالا برده‌اند و مالکان خودرو هم تا حدودی از عرضه خودرو عقب‌نشینی کرده‌اند. به‌گفته او، سیر صعودی قیمت‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده است.

افزایش ۸۰ درصدی شکاف قیمت مصوب و بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس بازار و صنعت خودرو بی‌تعادلی کنونی در بازار را نتیجه لجاجت شورای رقابت بر تصمیمی غیرعملیاتی ارزیابی کرد. به‌گفته او، در بسیاری از محصولات عمدتا تولید شده در ایران‌خودرو، همچنان شاهد فاصله ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو در کارخانه و بازار هستیم. فربد زاوه افزود: در بسیاری از محصولات سایپا هم، فاصله قیمتی به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است. او افزود: پذیرش ۱۴ تا ۱۵ درصد افزایش رسمی قیمت خودرو می‌تواند شرایط را تا حدودی پیچیده‌تر کند. زیرا در بازار برخی از محصولات قیمت به زیر نرخ مصوب کارخانه خواهد رسید. زاوه گفت: در نهایت بازار، مستقل از نظر شورای رقابت و صرفا براساس فاکتور‌های پولی، عامل کسری بودجه و رشد نقدینگی، توزیع قدرت خرید و میزان عرضه محصول، مسیر و رفتار خود را تعیین خواهد کرد. او با اشاره به اینکه اکنون سطح عمومی قیمت‌ها در بازار با قدرت خرید فاصله فاحشی پیدا کرده گفت: نرخ ارزان‌ترین خودروی بازار معادل ۳۵ برابر حداقل حقوق است. او افزود: این تفاوت در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۰ برابر و در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به حدود ۱۰ برابر رسیده بود. زاوه افزود: شرایط حاکم گویای آن است که بازار دچار رکودی سنگین خواهد شد.

حباب ۳۰ درصدی قیمت وارداتی‌ها

مشاهدات خبرنگاران حاکی است قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی در بازار نیز بیانگر سیر صعودی قیمت این خودرو‌ها متاثر از تداوم ممنوعیت واردات و رشد قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی طی چند هفته اخیر است. این در حالی است که انتظار می‌رفت با مطرح شدن زمزمه بازگشت برخی شرکای خودروساز خارجی به ایران، بازار خودرو‌های مونتاژی و وارداتی نیز تا حدودی متعادل شود. مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو در حالت انتظار باقی مانده است، از حباب ۳۰درصدی قیمت خودرو‌های خارجی خبر داد. شجاعی افزود: تحولات قیمتی در بازار خودرو از تقویت یا تضعیف ارزش ریال تبعیت می‌کند و با توجه به چشم‌انداز و انتظارات ایجاد شده برای کاهش نرخ ارز، رشد قیمت خودرو دست‌کم در نیمه نخست سال‌جاری دور از ذهن خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها