|
کدخبر: 162615

اختصاصی گسترش نیوز:

خودرویی که ایرانی ها به آن پشت کردند!

زانتیا جزو خودروهایی است که در ایران همچنان طرفداران زیادی دارد و بازار خرید و فروش آن داغ است. اما نسخه ای از این خودرو به تولید رسید که تقریبا هیچ کس آن را دوست نداشت!

خودرو خودرویی که ایرانی ها به آن پشت کردند!

سیتروئن زانتیا از سال ۸۱ تا ۸۹ در ایران توسط شرکت سایپا تولید شد. این خودرو در بازارهای جهانی با نسخه های مختلفی عرضه می‌شد اما در ایران تنها در دو نسخه با پیشرانه های ۱.۸ و ۲ لیتری همراه با گیربکس ۵ دنده به تولید رسید. البته امکاناتی نیز از این خودرو در ایران حذف شد که می‌توان به مواردی نظیر سانروف، رینگ های آلومینیومی و سنسورهای هشدار اشاره کرد. علاوه بر این سیستم صوتی خودرو نیز با یک نسخه ساده تر جایگزین شد.

نسخه های مختلف زانتیا در ایران

به طور کلی ۴ مدل زانتیا شامل سوپرلوکس ۱۸۰۰، ایکس ۲۰۰۰، اس ایکس ۲۰۰۰ و فیس لیفت در ایران به تولید رسید. سه نسخه اول طرفداران زیادی پیدا کرد و مشتریان از آن ها استقبال کردند. اما ماجرای نسخه فیس لیفت زانتیا کمی متفاوت است. زانتیا ۲ در حقیقت فیس لیفت نسخه اصلی زانتیا بود که توسط خودروسازان داخلی انجام گرفت. سایپا در سال ۸۳ این پروژه را شروع کرد و رونمایی آن در سال ۸۷ انجام شد. اما تولید این خودرو فقط ۱ سال ادامه یافت و با شکست مواجه شد.

زانتیا ۲ از لحاظ فنی تغییر خاصی نداشت اما در ظاهر سپر جلو و عقب و همچنین چراغ ها تغییر کرد. در حقیقت این تغییر باید باعث می‌شد که مشتریان بی خیال نسخه قبلی شوند و مدل فیس لیفت را بخرند اما دقیقا شرایط برعکس شد و هیچ کس روی خوش به این نسخه نشان نداد.

زانتیا۲-۳

به طور کلی زانیتا خودرویی موفق در بازار ایران محسوب می‌شد که نسخه های اول آن به شدت مورد استقبال قرار گرفت. خودرویی که با بهره گیری از پیشرانه ۲ لیتری می‌توانست در مدت زمان بین ۹.۵ الی ۱۰.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند که نسخه ۲ نیز از همین پیشرانه بهره می‌برد اما نظر مشتریان را نتوانست جلب کند.

 

  • ناشناس ارسالی در

    ببین وسایل چینی بدرد خوده چین میخوره ..
    ماشینی که تو کشورایران بشه میلیاردی باید لجن زد درش ..
    ما ملت ایرانی از چیزی سود نبردیم

  • ناشناس ارسالی در

    صبح تا شب نشستید نمیدونم بمب اتم و هسته ای بسازن ..
    فکر هم در مورد کره زمین کردید ..بترکونیدش بره .
    نسل انسانها هم مثل دایناسورها منغرض میشه . با این غرور و تکبرتون

  • ناشناس ارسالی در

    مال دنیا مال خوده دنیا هست .
    گدا و پادشاه و پولدار و قدرمند .
    همه توی یه تابوت هستیم ..

  • تاجیک ارسالی در

    کسی به زانتیا پشت نکرده، هنوز هم یک چرخ زانتیا موجود در بازار به چهارچرخه های تو لید داخل میارزه، مردم بخاطر انحصار خودرو های داخلی مجبورند اینها را بخرند و ۵۰ سا ل دیگه هم استاندارد نخواهند شد.

  • ناشناس ارسالی در

    جلوش‌شبیه‌دماغ‌اسب‌آبیه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها