|
کدخبر: 161542

گسترش نیوز گزارش می دهد:

همه چیزدرباره تندر۹۰/ پانزده سال با جانشین موفق پیکان

تندر ۹۰ (لوگان) بر روی پلتفرم X۹۰ برند رنو که مربوط به خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت است، ساخته شد.

خودرو همه چیزدرباره تندر۹۰/ پانزده سال با جانشین موفق پیکان

«فنی بسیار خوبی دارد اما ظاهر آن زشت است!» این رایج ترین تعریف ما ایرانی ها از خودرو تندر ۹۰ یا همان لوگان است که اواخر سال ۲۰۰۳ میلادی توسط شرکت داچیا رومانی که زیر مجموعه هلدینگ رنو محسوب می‌شود، تولید و عرضه شد.

این خودرو در آن سال‌ها به عنوان یکی از ارزان ترین سدان‌های اقتصادی موجود در بازار جهانی به شمار می‌رفت و به واسطه کیفیت کیفیت ساخت و دوام بالا، توانست آمار فروش بسیار زیادی را برای داچیا (رنو) کسب نماید.

لازم به یاداوری است که تندر ۹۰ (لوگان) بر روی پلتفرم X۹۰ برند رنو که مربوط به خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت است، ساخته شد.

این خودرو نخستین بار در اواخر سال ۱۳۸۴ شمسی برای تست‌های فنی وارد کشور شد و پس از طی مراحل آزمایش و حضور در خط تولید گروه صنعتی ایران خودرو، سرانجام در اوایل سال ۱۳۸۶ شمسی، وارد بازار خودرویی ایران با مدل E۰ و پس از آن با مدل‌های E۱ و E۲ شد.

پس از بحث و تبادل نظرات قرار بر این شد که این خودرو برای ایران هم تولید شود اما با این تفاوت که مردم ایران به موتورهای قوی‌تر علاقه داشتند و بنزین هم در ایران بسیار ارزان‌تر بود و حجم موتور برای مردم اهمیت زیادی داشت. همچنین امکانات خودرو هم برای بازار ایران مهم بود.

مدلی از رنو تندر ۹۰ که قرار شد برای ایران تولید شود در آن زمان در رومانی تولید نمی‌شد و این مدل با موتور ۱۶۰۰ سی سی ۱۱۰ اسب بخاری و تجهیزات الکتریکی تنها در ایران تولید می‌شد چرا که ایرانی‌ها به این موارد اهمیت می‌دادند و به ان علاقه داشتند و تجهیزات مناسب می‌خواستند. مدلی که در رومانی تولید می‌شد خودروی ساده‌تری بود و موتور ۱۴۰۰ سی سی داشت و آپشن های زیادی نداشت.

تندر ۹۰ ابتدا قرار بود توسط شرکت رنو پارس تولید شود، اما به دلیل بروز برخی مشکلات، تولید آن به صورت مشترک توسط ایران خودرو و سایپا انجام شد. در روزهای اولیه ورود این مدل به بازار خودرویی کشور،‌ مدیران ایران خودرو از آن به عنوان جانشینی برای پیکان نام می‌بردند و قیمت اعلامی آن در سال‌های نخست، بسته به مدل تولیدی، مابین ۹ الی ۱۴ میلیون تومان بود.

فروش خوب تندر ۹۰ و استقبال مشتریان

این خودرو در سال های اولیه حضور خود در بازار داخلی کشور، نتوانست آمار فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص دهد. زیرا اغلب مشتریان بر این باور بودند که تندر ۹۰ دارای ظاهری نه چندان زیبا  و بدون هیچگونه طرح خاصی بوده و هنگام رانندگی با آن، دید راننده به خیابان و بخش عقب خودرو، بسیار کم است. به تعبیر دیگر در سال‌های نخست ورود این خودرو، مشتریان بیشتر تمایل به خرید محصولاتی همچن سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و … داشتند.

از سال ۱۳۹۰ به بعد اما با توجه به افت کیفیت محصولات داخلی و بروز تحریم‌های بین المللی علیه ایران، خریداران داخلی هرچه بیشتر به ارزش تندر ۹۰ در بازار خودرویی کشور پی بردند و اولیت انتخاب خود را مابین محصولات ارزان قیمت موجود، تندر ۹۰ اعلام کردند.

با اوج گیری درخواست مشتریان برای خرید تندر ۹۰، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مجبور به افزایش تیراژ تولید این خودرو در خطوط تولید خود شدند تا بتوانند پاسخ گوی تقاضا خریداران باشند.

آمار فروش تندر ۹۰ مابین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ به حدی افزایش یافت که در اغلب ماه‌ها، تندر ۹۰ در صدر جدول فروش خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت بازار خودرویی کشور (بعد از پراید) بود که این امر باعث افزایش قیمت نهایی این خودرو در بازار نیز شد.

امروز ال نود در بازار کشور ما حدود سیصد میلیون تومان قیمت دارد. یعنی خودرویی که قرار بود ۹ میلیون تومان به فروش برسد حالا ۳۳ برابر گران تر شده است. آن هم فقط در حدود ۱۴ سال!

  • ناشناس ارسالی در

    چند ماه گذشت حالا که می گویند ما اشتبا ک ردیم نوبخت بیدار شده یازده ما عقب مان دگی ما بازنشستگان تامین اجتماعی چی شده واریز کنید وگر نه رای خبری نیست

ارسال نظر