|
کدخبر: 159755

تیبا ارزان‌تر از همیشه شد + جزییات

خودروهای داخلی هفته گذشته با افت یک تا چهار میلیون تومانی در بازار عرضه شدند.

خودرو تیبا ارزان‌تر از همیشه شد + جزییات

این افت نرخ طی سه هفته اخیر نیز در بازار خودرو حاکم بود، بطوریکه در این مدت خودروهای داخلی یا افت نرخ داشتند و یا اینکه سطوح قیمتی خود را حفظ کرده و بدون تغییر نرخ در بازار عرضه شدند.

روند بازارخودروهای داخلی در آخرین روزهای سال ۹۹، خلاف سنت هرساله این بازار است، چرا که همه ساله در دو ماه پایانی سال و با افزایش تقاضا به دلیل افزایش سفر در تعطیلات نوروز، بازار خودرو شاهد رشد نرخ بوده، بطوریکه این روند به سنتی هر ساله بدل شده بود، اما در امسال این سنت شکسته شد و در روزهای آخر سال نه تنها شاهد رشد نرخ در بازار نیستیم بلکه بازار در برخی برندها با افت نرخ نیز مواجه بوده است.

براساس ارزیابی بازار بیشترین افت نرخ در هفته سوم اسفندماه به «تیبا صندوقدار» اختصاص داشته است، بطوریکه این خودرو با افتی ۴ میلیونی با قیمتی در حدود ۱۱۷ میلیون تومان نسبت به هفته قبل در بازار معامله شد. براساس ارزیابی بازار خانواده پراید نیز هفته سپری شده را با افت ۲ میلیونی به پایان رساندند.

اما فعالان بازار خودرو در خصوص روند معکوس بازار نسبت به سال قبل سه عامل را ذکر می‌کنند عواملی که موجب شده تا بازار خودرو در روزهای پایانی شکل نزولی به خود گیرد. عمده عاملی که می‌توان به آن اشاره کرد به سردرگمی خریداران در بازار باز می‌گردد، این سردرگمی باعث شده تا بسیاری از خریداران درحال‌حاضر دست از خرید بکشند.

دلایل افت نرخ در بازار

اما چه عواملی باعث شده تا بازار خودرو شکل صعودی به خود بگیرد؛ فعالان بازار خودرو معتقدند عوامل مختلفی می‌توانند به بازار خودرو سمت و سو دهد، در این خصوص می‌توان به سه عامل اشاره کرد:

۱- صدور فاکتور برای برخی خودروها با مدل ۱۴۰۰ یکی از دلایلی است که موجب شده تا خریداران تا رسیدن این خودروها (پلاک شدن آنها) به بازار از خرید دست نگهدارند.

۲-یکی دیگر از دلایلی که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می‌کنند به کاهش سفرهای نوروزی در امسال باز می‌گردد؛ به گفته فعالان این بازار دلیل اعمال برخی محدودیت‌های کرونایی موجب شده تا تقاضا در بازار کاهش یابد به همین دلیل درحال‌حاضر بازار خودرو علاوه بر افت نرخ روند آرامی را در پیش گرفته است.

۳-از دیگر مسائلی که فعالان بازار خودرو رسیدن بازار به ثبات را به آن نسبت می‌دهنده می‌توان به اخبار سیاسی اشاره کرد، عاملی که خوش بینی در بازار را به همراه داشته و موجب شده تا بسیاری از خریداران به امید کاهش بیشتر نرخ فعلا دست از خرید بکشند.

به این عوامل می‌توان نوسان در بازار ارز به‌خصوص بازار دلار را نیز اضافه کرد، عاملی که چندی است بازار خودرو را با نوسانات خود دستخوش تغییر کرده است.

قیمت پراید در بازار خودرو

 خانواده پراید این هفته روند نزولی پیش گرفت. براساس ارزیابی بازار، پراید ۱۳۱ در هفته سپری شده در محدوده قیمتی ۱۰۷ میلیون تومان نرخ خورد و نسبت به هفته قبل افت ۲ میلیونی داشت.پراید ۱۱۱ نیز با افت ۲ میلیون تومانی در بازار با نرخ ۱۲۶ میلیون تومان معامله شد.

جدول-تغییرات-قیمت_پراید

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو ۲۰۶ این هفته بدون تغییر نرخ در بازار معامله شدند. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ همانند هفته گذشته در بازار با نرخ ۱۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ ۵ این خودرو نیز در هفته سپری شده با نرخ ۲۴۸ میلیون تومان در بازار معامله شد. همچنین با ارزیابی بازار خودرو می‌توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که همواره توانسته نظر خانواده‌ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی ۲۳۴ میلیون تومان نرخ خورد.

جدول-تغییرات-قیمت_پژو

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته سمند LX و «سمند lx با موتورEF۷ » هر دو در هفته سپری شده از افت نرخ بی‌نصیب نبودند و هرکدام با افت یک میلیون تومانی نرخ نسبت به هفته قبل در بازار با نرخ ۱۷۵ و ۱۹۸ میلیون تومان نرخ خوردند.

«سمندسورن» هم ۲۳۸ میلیون تومان در بازار معامله شدند و با این شرایط هفته گذشته را بدون تغییر نرخ به پایان رساند.

جدول-تغییرات-قیمت_سمند

سمند ۲۲ نرخ تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ‌ها می‌توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می‌دهد که این خودرو این هفته را با نرخ ۱۱۷ میلیون تومان در بازار معامله شد و نسبت به هفته گذشته افت نرخ چهار میلونی را ثبت کرد. این خودرو این هفته رکورد دار افت نرخ در بازار بوده است. نرخ «تیبا۲» معمولی در بازار ۱۲۸ میلیون تومان نرخ خورد که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده است.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است با افت یک میلیون تومانی و با نرخ ۱۳۴ میلیون تومان در بازار معامله شد.

جدول-تغییرات-قیمت_تیبا

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    کمپین نه به خرید خودرو

    • ناشناس ارسالی در

      شما که دیگه با این همه تولید خودرو نمیدو نید چه گلی به سره خودتون بزنید،از اون طر ف هم میدونید دست مردم چقدر خالی هست و تو فشار هستند حدعقل خجالت بکشید قیمت بیاری د پایین و به صورت اقساطی نصف پول ماشین و ما بقیه رو اقساط کنید تا بتونیم صاحب ما شین بی کیفیت سایپا یا ایران خودرو شویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها