|
کدخبر: 159024

بررسی تحولات سایپا طی ۲ سال گذشته

احتمالا خیلی چیزها از ۲ سال قبل تا الآن در کشور، صنعت، اقتصاد وزندگی شما متحول شده و وقتی وضعیت کنونی را با دو سال قبل مقایسه می کنید شگفت زده می شوید. عموما این تحول در زمینه قیمت ها باورنکردنی است اما تحولی عجیب تر در سایپا طی ۲ سال اخیر شکل گرفته که رنگ و بوی تحول از جنس مدیریت صحیح بحران دارد.

خودرو بررسی تحولات سایپا طی ۲ سال گذشته

 سید جواد سلیمانی حدود دو سال قبل سکان داری خودروساز ۵۵ ساله کشور را در حالی به دست گرفت که از هر ۴ خودرو تولیدی در این شرکت، یک خودرو مونتاژی از برند هایی نظیر رنو، چانگان و برلیانس و ۲.۵ دستگاه آن نیز در اختیار پرتیراژ ترین خودرو کشور یعنی پراید بود. تحریم، مونتاژی ها را با خود برد و تصمیم شجاعانه مدیرعامل جدید سایپا، پراید را بعد از حدود ده سال کشمکش و وعده مدیران پیشین بالاخره از خط تولید خارج کرد.

اگر قرار بود همه چیز مانند گذشته پیش برود تولید سایپا باید حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا می کرد و ۱۲ درصد محصولات روزگار این خودروساز را می گذارند اما در عوض سایپایی جدید با خط فکری متحول شده متولد شد. سایپای جدید تنها خودروساز کشور بود که در سال ۹۸ هیچ کاهش تیراژی در مقایسه با سال ۹۷ نداشت.

از طرف دیگر سبد محصولات این خودروساز که سال ها تکیه بر پراید داشت با سه محصول تیبا، ساینا و کوییک و تنوع تیپ های این محصولات آنچنان گسترده شد که ظرفیت دست نیافتنی تولید پراید را نه تنها پوشش داد بلکه از آن آمار نیز گذر کرد. سایپا طی ۲ سال گذشته در بحران های اقتصادی، تحریم ها و شیوع ویروس کرونا به جای جنگیدن برای بقا راه پیشرفت را انتخاب کرد، متحول شد و در ساختاری جدید آینده ای جدید را نیز ترسیم کرد. در این مطلب و در ادامه به بررسی ابعاد گسترده این تحول در سایپا خواهیم پرداخت.

سه گانه پلتفرم X۲۰۰

سایپای جدید بر مبنای پلتفرم X۲۰۰ محصولاتی نظیر تیبا، ساینا و کوییک شکل گرفت. طراحی و برنامه ریزی این سه محصول به گونه ای بود تا بتوانند ظرفیت تولید پراید را پوشش دهند. تیبا در دو نسخه صندوق دار و هاچ بک به ارزان ترین خودرو بازار ایران بدل شد و در رده قیمتی بعد، ساینا با طراحی متفاوت به عنوان سدان شهری خانوادگی نقشی پررنگ تر از گذشته را بر عهده گرفت و سایپا با معرفی نسخه فیس لیفت این خودرو که به زودی روانه بازار خواهد شد، ساینا را یک پله دیگر ارتقاء داد تا دو گزینه سدان را پیش روی مشتریان خودروهای اقتصادی کشور قرار دهد. در بالاترین رده خانواده X۲۰۰ هاچ بک کراس شده سایپا یعنی کوییک قرار دارد. این خودرو در تب و تاب کشش بازار به سمت خودروهای هاچ بک کراس طراحی شد و به دلیل طراحی ظاهری جذاب تا کنون با استقبال قابل توجهی مواجه شده و سهم بالایی از تیراژ تولید سایپا را در اختیار دارد.

سایپا تنوع تیپ های جدیدی را روی کوییک معرفی کرد که از آن جمله می توان به کوییک R و در آینده کوییک اتوماتیک اشاره کرد که در پارس خودرو تولید خواهد شد. کوییک فیس لیفت در نسخه S جدیدترین محصول خانواده X۲۰۰ است که چهره جدیدش هجومی‌تر از گذشته جان تازه‌ای به این خانواده بخشیده است. پلتفرم X۲۰۰ بدون شک پایه و اساس سایپا در آغاز مسیر تازه خواهد بود که ضمن کمک به گذر از بحران صنعت خودرو، پایه گذار سبد جدیدی از محصولات در آینده خواهد بود.

اطلس برای تحول می آید

خودروهای کلاس B یا خودروهای شهری، با استاندارد مورد نظر خانواده های ایرانی سهم قابل توجهی از تیراژ کل تولیدات خودرویی کشور را در اختیار دارند. سایپا با درک این نیاز در تنوع بخشی به سبد محصولات جدید، مینی کراس جدیدی در کلاس B با نام اطلس را آماده تولید کرده است که تعریفی جدید از طراحی و تکنولوژی محصولات این شرکت خواهد داشت.

شنیده های حاکی از آن است که این خودرو از تکنولوژی ارتباطی جدیدی بهره مند خواهد شد و در زمینه آپشن های رفاهی فراتر از خانواده X۲۰۰ خواهد بود. سایپا با معرفی آریا تابوی طراحی و ساخت یک کراس اوور بومی را شکست و و در ادامه برای ایجاد تنوع در انتخاب مینی‌کراس، اطلس را نیز پیش روی مشتریان قرار خواهد داد.

سال آینده با شاهین استارت می خورد

مگاپلتفرم SP۱۰۰ سایپا، پروژه ای است که چندی پیش بعد از توقف در مراحل مجددا آغاز شد و در حرکتی انقلابی طی ۲ سال به محصول نهایی شاهین بدل شد. SP۱۰۰ به دلیل پتانسیل بالا توانایی میزبانی تمامی کلاس‌های خودرویی را دارد و سایپا در این بین یک سدان کلاس C خانوادگی را برای آغاز حیات SP۱۰۰ انتخاب کرده است.

شاهین یکی از ایمن ترین و پرامکانات ترین سدان های بومی است که تا کنون به بازار کشور عرضه شده و پروسه ورود این خودرو به خط تولید و عرضه به بازار در کوتاه ترین زمان ممکن برای پاسخگویی به نیاز مشتریان در بازار انجام شد. مجموعه قوای محرکه و امکانات شاهین به گونه ای توسط سایپا طراحی شده که به خوبی می‌تواند جایگزین تمامی خودروهای مونتاژی باشد و فراتر از آن‌ها نیاز مشتریان را برطرف کند. خط تولید شاهین مدتی است آغاز به کار کرده و از اواخر امسال عرضه این خودرو به خیابان ها آغاز خواهد شد لذا سال ۱۴۰۰ با شاهین استارت خواهد خورد تا دو سال پس از تولید تمام قد محصولات پلتفرم X۲۰۰ نوبت به هنرنمایی پلتفرم جدید SP۱۰۰ با شاهین و آریا برسد.

نخستین کراس اوور ایرانی

بحران ها نه تنها سایپا را متوقف نکردند بلکه، ایجاد تنوع گسترده در سبد محصولات با رکوردشکنی در دستور کار سایپا قرار گرفت. سایپا نه تنها به دنبال چند محصول برای گذران روزهای سخت نبود بلکه با تصمیم مدیرعامل این مجموعه، تابوی طراحی و تولید نخستین کراس اوور بومی نیز شکسته شد و آریا با کسب این عنوان، زودتر از موعد وارد چرخه تولید در سایپا شد تا از سال آینده شاهد عرضه این کراس اوور خوشتیپ باشیم. شاهین به گونه ای طراحی شده تا از تمامی کراس اوور های همرده مانند چانگان CS۳۵ فضای بیشتری را در اختیار خریداران قرار دهد و امکانات آن بیش از خودروهای مونتاژی پیشین باشد.

سایپا همچنین با درک دغدغه های ایمنی که با پراید اوج گرفته بود در محصولات جدید پاس کردن استاندارد های سختگیرانه اروپایی ECE را در دستور کار قرار داده و شاهین نخستین نمود این تصمیم سایپاست که می توان آن را یکی از ایمن ترین خودروهای تولیدی کشور تاکنون دانست.

پادزهر مشکلات آینده آماده است

مدیریت حساب شده سید جواد سلیمانی در شرایط بحرانی شرایطی را برای سایپای جدید به ارمغان آورده است که در آینده نگرانی از بسیاری از مشکلات را به حداقل می رساند و یا کاملا مرتفع می کند. صنعت خودرو ما طی سال های گذشته و در همکاری با قطعه سازان خارجی همواره مشکلات عدیده ای در زمینه انتقال ارز، تحریم و... داشته که با توسعه محصولات بومی با بیشترین سطح از داخلی سازی عملا سبد محصولات و خط تولید سایپا در برابر تحریم بیمه می شود.

منبع: عصر خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها