|
کدخبر: 152776

اما و اگرهای افزایش عرضه توسط خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص، اما و اگر‌های افزایش عرضه خودرو در بازار توسط خودروسازان توضیحاتی داد.

خودرو اما و اگرهای افزایش عرضه توسط خودروسازان

ابولفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو گفت: خودرو بازاری دارد که می تواند کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. اکنون بازار خودرو بحرانی و مدام در حال نوسان قیمتی است و می توان گفت خودرو به جای اینکه کالای مصرفی باشد به کالای سرمایه ای تبدیل شده است.

او بیان کرد: در این شرایط موضوعی که پررنگ تر از مابقی موضوعات است، بحث مربوط به عرضه خودرو است که باید خودروسازان افزایش عرضه را حفظ کنند، اینگونه اقتصاد کشور نیز تهدید نمی شود و تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اما و اگرهای افزایش عرضه توسط خودروسازان، ادامه داد: خودروسازان برای افزایش عرضه نیاز به تامین مالی دارند و اکنون رئیس کل بانک مرکزی این برداشت را کرده که برای کنترل قیمت، باید به تولید کننده کمک کند تا عرضه حفظ شود.

خلخالی تشریح کرد: مسئله ای که وجود دارد، مدیریت نقدینگی و تسهیلاتی است که در اختیار خودروسازان قرار می گیرد اما عملا به دلیل دخالت دولت در مدیریت خودروسازان، نمی توان خیلی خوشبین باشیم. مدیران خودروساز را می توان کارمندان دولت به حساب آورد و این تسهیلاتی که از طرف بانک مرکزی در اختیار خودروساز قرار می گیرد به درستی نمی شود.

او ادامه داد: بانک مرکزی، تولید کننده خودرو را مورد حمایت قرار داده تا بتواند عرضه را افزایش دهد، تا قیمت کنترل شود کاملا درست است، اما مسئله این است آیا باید دید خودروساز این قابلیت را دارد تا این مبلغ را به درستی هدایت کند تا اتفاقی که می خواهیم بی افتد، یعنی می تواند عرضه را افزایش دهد یا خیر؟

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: خودروسازی مدیریت در هم تنیده و پیچیده و غیر شفاف است و این همان فشل بودن را ایجاد می کند. الان در شرایط پایانی سال بخشی از تسهیلات باید به مجموعه پایین دستی برسد. قطعه سازان بخش خصوصی واقعی تولید خودرو هستند که به اشتغال کمک می کنند و تولید ثروت می کنند.

خلخالی افزود: حمایت از قطعه سازان، امری درست و منطقی است و باید انجام شود، اگر خودروساز مدیریت صحیحی داشته باشد، نباید به قطعه سازان بدهکار بماند چون خودروسازی فرآیند درآمد زایی است و می تواند از پس خود بر آید.

او گفت: اگر خودروساز نتوانسته مدیریت کند، نشان از ضعف مدیریتی دارد. اگر الان هم پول را بگیرد در پس دادن آن به مشکل می خورد و بدهکار خواهد ماند. اساسا مدیریت خوردوسازی نمی تواند اثبات کند از بانک استخراج کند و منطقی آن را بر گرداند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر