|
کدخبر: 144695

خودروسازی ایران تهدید شد!

ترکیه به‌عنوان یک قطعه‌ساز موفق در منطقه، اکنون وارد فاز جدیدی شده است و از رویای ۶۰ ساله خود در قالب اولین خودروی ملی خود با نام «توگ» رونمایی می‌کند.

اولین خودروی ملی ترکیه در شرایطی آماده ورود به بازار است که این محصول برقی قرار است با ۹ برند جهانی حاضر در بازار این کشور رقابت کند. خودروی «توگ» با حداقل ۵۱ درصد قطعات داخلی تولید شده و سه سال آینده این میزان داخلی‌سازی به ۶۸ درصد می‌رسد. این کشور قرار است با استفاده از توان تولیدی خود در ساخت قطعات خودرو و همچنین استفاده از تامین‌کنندگان قدرتمند، خودروساز شدن خود را با تولید محصولات برقی کلید بزند.

تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران زنجیره خودروسازی

نکته کلیدی در موفقیت صنعت خودرو در ترکیه، ایجاد تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران زنجیره خودروسازی در ۲۰ سال گذشته بوده که زمینه فعالیت ۹ برند خودروساز جهانی را در این کشور فراهم کرده است. این در حالی است که صنعت خودرو در ایران در سال‌هایی که شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی بود و برخی شرکا نیز خواستار توسعه فعالیت‌های خود در ایران بودند، به روش‌های مختلف با سنگ‌پرانی مانع از فعالیت آنها در کشور شدند. به‌عنوان نمونه شرکت رنو همان‌طور که در ترکیه هم‌اکنون فعالیت می‌کند و با ساخت کارخانه‌ای هزار کارگر را در شهر بورسا به‌کار گرفته و این کشور را هم پایگاه تولید خودرو و قطعات تولیدی کرده، سه سال پیش خواستار حضور در ایران بود، این در شرایطی است که انحصار، مانع از فعالیت این شرکت در ایران شد.

ترکیه اولین خودروی ملی خود را تمام برقی می‌سازد/ تولید دو خودرو جدید دو خودروساز ایران به دنبال مجوز مصرف سوخت

همزمان با ورود دو خودروی جدید از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، زمینه عرضه محصول «توگ» (اولین خودروی ملی ترکیه) هم به بازار فراهم شده است. هرچند برخی صاحب‌نظران تولید اولین خودروی ملی همسایه شمال غربی ایران را به انگیزه‌های سیاسی و باورهای ملی‌گرایانه رئیس‌جمهور این کشور مرتبط می‌دانند، اما برخی دیگر این اقدام را گامی آینده‌گرا برای توسعه خودروسازی این کشور تعبیر می‌کنند. در هر صورت آنچه مشخص است ورود ترکیه به عرصه خودروسازی از بسیاری جهات برای صنعت خودرو کشورمان که نیم قرن در تولید خودرو و قطعه فعالیت داشته بسیار حائز اهمیت است.

دو خودروی جدید ایرانی، وام‌گرفته پلت‌فرم شرکای خارجی

این موضوع با همزمانی ورود دو خودروی جدید خودروسازی کشور به بازار و در کنار آن عرضه اولین محصول ترکیه اهمیت پیدا می‌کند. دو محصول جدید با رنگ و بوی ملی‌گرایی در صنعت خودرو در شرایطی قرار است به‌زودی راهی بازار خودروی کشورمان شود که هر دو وام‌گرفته پلت‌فرم شرکای خارجی هستند.

فقدان آینده‌نگری در تولید خودروهای ایرانی

در این محصولات نشانه‌‌ای از آینده‌گرایی در زنجیره خودروسازی کشور یافت نمی‌شود و در حالی‌که بیشتر خودروسازان جهانی مسیر آینده خودروسازی را در راستای حرکت به سمت محصولات برقی، هیبریدی و هیدروژنی تبیین کردند دو محصول جدید خودروسازی کشورمان در گیرو دار اخذ مجوز مصرف سوخت و استاندارد و تاییدیه قیمت از سوی مراجع نظارتی هستند. اما به سراغ اولین محصول همسایه شمال غربی ایران می‌رویم، کشوری که سال‌هاست به‌عنوان غول قطعه‌سازی دنیا شناخته می‌شود و هم‌اکنون نیز میزبان ۹ خودروساز بزرگ جهان در بخش مونتاژ محصول است. دولتمردان ترکیه قرار است اولین خودروی ملی خود را با محصولات ۹ غول خودروسازی جهان در معرض رقابت قرار دهند.

خودروساز شدن ترکیه، تهدیدی برای زنجیره خودروسازی ایران؟

در این بین برخی از تحلیلگران خودروساز شدن ترکیه را تهدیدی برای زنجیره خودروسازی کشورمان می‌خوانند و برخی دیگر به‌واسطه انحصار بازار خودروی کشور و همچنین دولتی بودن این صنعت، ترکیه را به‌عنوان الگویی در جریان خودروسازی کشورمان می‌دانند.

«توگ» هم‌قیمت ساندرو در بازار ایران

به گفته مسئولان صنعتی ترکیه تا پانزده سال آینده پنج مدل مختلف الکتریکی را به بازار عرضه خواهند کرد. این خودرو قرار است با قیمت ۱۶۵۰۰ دلار به بازار عرضه شود. طبق بررسی‌های یک سایت خودرویی توگ تمام برقی ترکیه با احتساب قیمت ۲۶ هزارتومان به‌ازای هر دلار، حدود ۴۳۰ میلیون تومان در ایران قیمت خواهد داشت؛ تقریبا معادل قیمت یک دناپلاس توربو اتوماتیک یا ساندرو در بازار ایران.

داستان رسوایی ساخت خودرو در ترکیه چه بود؟

۵۹ سال پیش ترکیه برای اولین بار قصد تولید خودرویی ملی را داشت و خودروی «دوریم» را که در زبان ترکی به معنای انقلاب است با حضور جمال گورسل، رئیس‌جمهور وقت ترکیه رونمایی کرد. اما این مراسم به فاجعه‌ای تاریخی بدل شد. آن‌طور که خبرآنلاین نوشته دوریم سیاه رنگی که در روز ملی ترکیه «جمال گورسل» پشت آن نشسته بود در مسیر رساندن به مراسم رونمایی رنگ شده بود. مشکل اما تنها رنگ خشک نشده این خودرو نبود. برای به حرکت درآوردن آن مقدار بسیار اندکی سوخت بی‌کیفیت در باک این خودرو ریخته بودند. تنها ۱۰۰ متر پس از شروع حرکت این خودرو به خاطر سوخت بی‌کیفیت و کم در میانه رونمایی خاموش شد و دیگر روشن نشد. به این ترتیب اولین خودروی ملی ترکیه به یک رسوایی تاریخی تبدیل شد و هرگز به تولید انبوه نرسید و دولت ترکیه نیز پرونده خودروی ملی را به مدت ۶ دهه بست و به بایگانی منتقل شد. با این حال اما رجب طیب اردوغان برای دومین بار آن هم پس از گذشت ۶۰ سال، خودروساز شدن ترکیه را با تولید خودروی توگ کلید زد.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    خدا ان شاء الله ریشه ی خودرو سازی ایران را بکند بحق مقربان درگاهش..که این همه خو ن مردم را توی شیشه نکنند..هر روز افزایش قیمت...چه خبره؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها