|
کدخبر: 152208

مشکل کاهش تیراژ خودروسازان کجاست؟

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با اشاره به کاهش تیراژ خودروسازان در روزهای اخیر، افزود: مشکل آنجاست که خودروسازان از نقدینگی کافی برای تسویه بدهی قطعه‌سازان برخوردار نبوده و از سوی دیگر قطعه‌سازان نیز بیش از این توان مالی برای ادامه کار برخوردار نیستند.

خودرو مشکل کاهش تیراژ خودروسازان کجاست؟

این روزها شمارگان تولید روزانه در دو خودروساز بزرگ کشور با روزهای اوج امسال فاصله گرفته، به طوری که سایپا که در خرداد ماه امسال روزانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید داشت به یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه افت کرد و ایران خودرو که عنوان بزرگترین خودروساز کشور را یدک می‌کشد، این روزها به تیراژ دو هزار دستگاه رسیده است.

در همین زمینه، «آرش محبی‌نژاد» افزود: این روزها یکی پس از دیگری شاهد توقف تولید و تعطیلی قطعه‌سازان هستیم و تامین قطعه از سوی آنها با اختلال شدید مواجه شده است.

این مقام صنفی یادآور شد: اکنون بخش زیادی از خودروها نیز به صورت ناقص و با کمبود برخی قطعات در حال تولید است که این مسئله می‌تواند هدف «جهش تولید» را تا پایان سال با مشکل مواجه کند.

 شنیده‌ها حاکی است بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که سهم ایران‌خودرو ۴۰ هزار و سایپا ۳۰ هزار دستگاه است.

وی بیان‌داشت: اکنون مجموع مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازی به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق تعیین تکلیف نشده است.

محبی‌نژاد ادامه‌داد: تاکنون تعدیل قیمت‌ها و قراردادها برای بخش کوچکی از جامعه قطعه‌سازان اتفاق افتاده و اگر تعدیلات انجام شود، دست‌کم ۳۰ درصد دیگر به مطالبات معوق یاد شده اضافه خواهد شد.

وی گفت: ‌این در حالی است که پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و مطرح شدن اوراق «گام» برای پرداخت بخشی از مطالبات نیز در عمل با مشکلاتی مواجه است.

اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو یادآور شد: اواخر پارسال خودروسازان نیمی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعه‌سازان تقسیم کردند، اکنون پنج هزار میلیارد تومان آن باقی‌مانده که نیاز به مصوبه جدیدی نداشته و فقط باید تاریخ مصوبه قبلی، تمدید شود.

اکنون از حدود یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه‌تعطیل هستند.

 

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    تا زمانی قیمت دستوری و خودروسازی دولتی و انحصاری است وضع همینه خودرو ساز متضرر، مصرف کننده سرش بی کلاه رانت خواران هر رو ز فربه تر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها