|
کدخبر: 152194

شیوع دوباره ویروس افزایش قیمت در بازار خودرو + آخرین نرخ ها

بازار خودروهای داخلی برای دومین هفته پیاپی شاهد رشد قیمت بود. در این مدت دامنه نوسان در برخی از برندها بین ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان ثبت شد.

خودرو شیوع دوباره ویروس افزایش قیمت در بازار خودرو + آخرین نرخ ها

این روند در هفته سپری شده در حالی ثبت شده که بازار خودرو هفته آخر دی ماه و هفته اول بهمن ماه کاملا روندی نزولی به خود گرفته بود و محصولات پرطرفدار در بازار با افت قیمت معامله شدند؛ روندی که طی دو هفته سپری شده شکل معکوس به خود گرفت و بازار شاهد رشد قیمت محصولات بود.

در هفته سپری شده براساس ارزیابی های صورت گرفته بیشترین رشد قیمت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ رسید، این خودرو دو هفته است که بیشترین رشد قیمت در بازار را داشته است. در هفته گذشته نیز این خودرو ۸ میلیون تومان رشد قیمت را ثبت کرد و در هفته قبل از آن نیز رشد قیمت ۴ میلیون تومان برای این خودرو ثبت شده بود.

فعالان بازار خودرو معتقدند بی ثباتی در بازار دلار یکی از دلایلی است که موجب شده تا بازار خودرو همانند سایر بازارها ثبات نداشته باشد و دامنه قیمتی آن پی در پی در حال تغییر باشد.

این تغییرات در حالی که به گفته فعالان بازار خودرو همچنان تقاضا در بازار وجود ندارد؛ این به معنی آن است که هنوز خریداران با بازار آشتی نکرده اند این در حالی است که همه ساله در ماههای پایانی سال بازار خودرو با بیشترین افزایش تقاضا همراه بود، اما امسال این هنوز خریداران به بازار روی خوش نشان نداده اند.

فعالان بازار خودرو معتقدند که بی ثبانی در بازار دلار یکی از دلایلی است که موجب شده تا بازار خودرو همانند سایر بازارها ثبات نداشته باشد.

دلایل رشد بازار خودرو

اما چه عواملی باعث شده تا بازار خودرو در دو هفته گذشته شکل صعودی به خود گیرد؛ فعالان بازار خودرو معتقدند عوامل مختلفی می توانند به بازار خودرو سمت و سو دهد، در این خصوص می توان به سه عامل اشاره کرد:

۱- رشد قیمت در بازارهای رقیب مانند دلار یکی از دلایلی است که فعالان بازار خودرو صعودی شدن بازار را به آن نسبت می‌دهند، نوسان صعودی دلار در هفته سپری شده بر سایر بازارها نیز اثرگذار گذاشته و موجب شده تا شاهد رشد قیمت در بازار خودرو نیز باشیم.

۲- عامل بعدی که فعالان اقتصادی به آن اشاره می کنند به تعدیل هیجان در بازار خودرو باز می‌گردد، عاملی که موجب شده تا بازار به سمت افزایش قیمت حرکت کند.

۳- برخی دیگر از فعالان بازار خودرو بر این موضوع نیز اشاره می کنند که کاهش تقاضا در بازار موجب شده تا به دلیل عمق کم بازار شدت نوسان زیاد شود، به همین دلیل با کوچک ترین اتفاقی چه سیاسی و چه اقتصادی شاهد واکنش در بازار خودرو باشیم.

اما در کنار تمام این عوامل باید بر این نکته اشاره کرد که بازار خودرو بیش از اینکه از تابع عوامل داخلی بازار خودرو باشد تحت تاثیر واکنش و اتفاقات پیرامونی است و عوامل حاشیه ای موجب شده تا بازار خودرو نوسان بسیاری را تجربه کند.

قیمت پراید در بازار خودرو

 خانواده پراید این هفته نیز شکل صعودی به خود گرفت و در بازار رشد قیمت را تجربه کرد. براساس ارزیابی بازار، پراید ۱۳۱ در هفته سپری شده در محدوده قیمتی ۱۰۷ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل ۲.۸ درصد رشد قیمت را ثبت کرد. قیمت پراید ۱۱۱ نیز رشدی کمتر از یک درصد را در هفته سپری شده تجربه کرد و در بازار با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان معامله شد.

خودرو1

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو ۲۰۶ این هفته را با رشد قیمت به پایان رساند. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ رشدی ۲.۱ درصدی داشت و در بازار با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ ۵ این خودرو نیز در هفته سپری شده در بازار رشدی ۱.۶ درصدی داشت و با قیمت ۲۵۳ میلیون تومان در بازار معامله شد. با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی ۲۳۸ میلیون تومان قیمت خورد و رشدی ۰.۴ درصدی را ثبت کرد.

خودرو2

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت سمند LX نیز در هفته سپری شده از رشد قیمت بی نصیب نبود و با رشد ۰.۵ درصدی نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت ۱۸۱ میلیون تومان قیمت گذاری شد. اما «سمند lx با موتور EF۷» نیز هفته گذشته ۱۹۹ میلیون تومان و «سمندسورن» هم ۲۳۷ میلیون تومان در بازار معامله شدند و به ترتیب رشد ۰.۵ درصدی و ۰.۴ درصدی قیمت برای این دو خودرو ثبت شد.

خودرو3

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته را با رشد سه میلیونی قیمت به پایان رساند و با قیمت ۱۱۹ میلیون تومان در بازار معامله شده است. قیمت «تیبا۲» معمولی نیز در بازار ۱۲۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته رشدی ۰.۴ درصد قیمت داشته است.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است تنها خودرویی است که در این هفته افت قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده با قیمت ۱۳۱ میلیون تومان در بازار معامله شد و افت یک میلیونی قیمت را ثبت کرد.

خودرو4

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها