|
کدخبر: 151345

از واردات خودرو نمی هراسیم

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در طول سال‌های گذشته، زیان انباشته خودروسازان به چند هزار میلیارد تومان رسیده و وقتی یک شرکت، ما ضرر محصول جدید خود را تولید و عرضه می‌کند.

خودرو از واردات خودرو نمی هراسیم

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بر این باور است که بر خلاف برخی گمانه زنی‌ها، خودروسازان و قطعه سازان داخلی از واردات ترسی ندارند. طرح تعیین نرخ به وسیله بازار می‌تواند برای چند ماه اجرا شود و پس از آنکه نتایج مشخص شد حکم به تمدید یا توقفش داده شود.

محمدرضا نجفی منش گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته برخی تصمیم‌گیران برای توجیه تصمیمات و سیاست‌های غلط خودشان، بارها از این گفته‌اند که خودروسازان یا قطعه سازان داخلی از واردات ترس دارند و در صورتی که واردات خودرو از سر گرفته شود، این صنایع مخالفت خواهند کرد. در حالی که ما بارها گفته‌ایم که با واردات مخالف نیستیم اما می‌گوییم باید دست تولید را باز بگذارید.

وی با اشاره به مشکلاتی که در سال‌های گذشته فعالان صنعت خودرو با آن مواجه بوده‌اند، بیان کرد: متاسفانه با توجه به سیاست قیمت‌گذاری دستوری که شورای رقابت و سایر نهادها آن را پیگیری کرده‌اند، نرخ تمام شده خودرو برای خودروسازان بسیار بیشتر از نرخی است که آنها مجبورند روی محصولات خود بگذارند و همین موضوع فرآیندی را آغاز کرده که نتیجه‌اش زیان ده شدن خودروسازان بزرگ کشور بوده است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته، زیان انباشته خودروسازان به چند هزار میلیارد تومان رسیده و وقتی یک شرکت، ما ضرر محصول جدید خود را تولید و عرضه می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که تکالیف خود مانند بدهی به قطعه سازان را تسویه کند و نتیجه این فرآیند، بدهی کلان خودروسازان به صنایع قطعه‌سازی است و از این رو با تداوم سیاست‌های غلط، هم خودروسازان و هم صنایع فعال در این حوزه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

نجفی منش با اشاره به تفاوت قیمت‌گذاری در صنعت خودرو با دیگر بازارها، بیان کرد: در شرایطی که نرخ تورم و نرخ ارز در طول سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته و همین موضوع باعث شده نرخ برخی محصولات و کالاها در بازار، چند برابر شود، ما شاهد آن بوده‌ایم که نرخ خودرو به شکل دستوری و با محدودیت شدیدی افزایش یافته و همین موضوع تاثیر خود را در موقعیت فعلی خودروسازان نشان داده است.

وی با بیان اینکه توجیه پایین نگه داشتن نرخ خودرو برای کمک به اقشار کم درآمد به هیچ عنوان در عرصه عمل دیده نمی‌شود، بیان کرد: امروز نرخ خودرو در بازار آزاد افزایش پیدا کرده و جز خودروهایی که در کارخانه به شکل محدود توزیع می‌شوند، عملا قشر کم درآمد همچنان تحت فشار هستند. در کنار آن اما این نوع فروش خودرو باعث ایجاد رانتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شده که تنها به گروهی محدود رسیده است. یعنی در واقع خودروسازان و مردم در کناری نشسته‌اند و این رانت به افراد دیگر می‌رسد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اضافه کرد: ما پیشنهاداتی به تصمیم گیران این حوزه داده‌ایم که اگر بناست اقشار کم درآمد صاحب خودرو شوند، با واقعی شدن قیمت‌ها، بخشی از بهای تمام شده خودرو سه سال بعد از آنها گرفته شود و این خودروها در طول این سه سال خرید و فروش نشوند. در غیر این صورت با شیوه‌های فعلی افراد باز هم با هدف سود شخصی خودروهای کارخانه را در بازار می‌فروشند و به این ترتیب هم خودروساز در زیان باقی می‌ماند و هم خودرو ارزان به‌دست مردم نمی‌رسد.

نجفی منش با تاکید بر این موضوع که بهترین شیوه برای قیمت‌گذاری خودرو، بازگشت به نرخ حاشیه بازار است، تاکید کرد: رسیدن به نرخ حاشیه بازار باعث می‌شود خودروسازان از زیان خارج شوند، قیمت‌ها واقعی شود، دست دلالان کوتاه شود و آنچه که حرکت طبیعی بازار است شکل می‌گیرد.

به گفته وی، بر خلاف این تصور که در صورت تعیین نرخ به وسیله بازار قیمت‌ها رشدی عجیب خواهد داشت، واقعی شدن قیمت‌ها حتی می‌تواند به کاهش نرخ نیز منجر شود زیرا در فضای رقابت و پس از خروج از خودروسازان از زیان، حتی امکان کاهش نرخ نیز وجود دارد.

در کنار آن، وقتی دلالان فرصت فعالیت نداشته باشند، تقاضای موجود در بازار واقعی می‌شود و با کاهش تقاضای غیر واقعی هم دسترسی متقاضیان واقعی به خودرو تسهیل می‌شود و هم خبری از غیر واقعی شدن نرخ‌ها نیست. این طرح حتی می‌تواند برای چند ماه اجرا شود و پس از آنکه نتایج مشخص شد حکم به تمدید یا توقفش داده شود.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    اگرجان مردم ایران ارزش داشت باندمافیای خ ودرواجازه واردات خودروی استاندارد دنیا ر ومیداد اما این باند پشیزی برای جان ومال مردم ایران ارزش قایل نیست دین ودنیاشون پ ول است پول اینجاانسانیت واخلاق مرده است

ارسال نظر