|
کدخبر: 148123 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش نیوز:

۴ نشانه مهم خرابی کامپیوتر خودرو

ای سی یو مغز متفکر خودرو محسوب می شود که در صورت بروز ایراد در آن ممکن است حتی ادامه حرکت با خودرو مقدور نباشد.

خودرو ۴ نشانه مهم خرابی کامپیوتر خودرو

ای سی یو ECU مخفف Electronic control unit است و یکی از مهم ترین بخش های خودرو محسوب می شود. این قطعه که در حقیقت کامپیوتر اصلی خودرو محسوب می شود نقش حیاتی در بین سایر قطعات ایفا می کند. ای سی یو اطلاعات را از حسگرهای مختلف خودرو می گیرد و از این اطلاعات برای انجام و برنامه ریزی کارهای مختلف نظیر تنظیم زمان جرقه زنی شمع ها و نحوه پاشش سوخت توسط انژکتورها استفاده می کند.

سنسورهای مختلفی از جمله دور موتور، دریچه گاز، دمای آب، اکسیژن، ضربه و ... در خودرو وجود دارد که در ارتباط با ای سی یو هستند. در صورتی که مشکلی در هر یک از این قطعات وجود داشته باشد به کامپیوتر خودرو منتقل می شود. اما گر وظیفه اصلی کامپیوتر خودرو را بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم مربوط به اطلاع رسانی ایراد خودرو می شود که ما آن را به صورت چراغ زرد رنگ چک موتور می بینیم. در این حالت با استفاده از دیاگ، ایراد اصلی از طریق ای سی یو قابل فهم خواهد بود.

تا اینجا تقریبا با عملکرد و وظیفه اصلی ای سی یو آشنا شدیم. اما این قطعه حساس ممکن است برخی مواقع دچار مشکل شود و همانطور که گفته شد این احتمال وجود دارد که دیگر ادامه حرکت خودرو امکان پذیر نباشد. در ادامه این نوشتار قصد داریم ایرادات مختلفی که ممکن است برای ای سی یو ایجاد شود را بررسی کنیم و نشانه های آن را برای شما مخاطبان گسترش نیوز توضیح دهیم.

روشن شدن چراغ چک

یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی ای سی یو روشن شدن چراغ چک خودرو است. البته روشن شدن چراغ چک حتما به دلیل خرابی ای سی یو نیست اما برای بررسی بیشتر باید نسبت به استفاده از دیاگ و اتصال آن به کامپیوتر خودرو اقدام کنید.

روشن نشدن خودرو

اگر ای سی یو به صورت کامل از کار افتاده باشد امکان استارت خودرو وجود نخواهد داشت. در این حالت حتی با سالم بودن باتری و پیشرانه به دلیل این که دستور لازم از طریق ای سی یو صادر نمی شود خودرو استارت نمی خورد.

افت توان

اگر احساس می کنید خودرویتان جان کافی یا به عبارتی شتاب لازم برای حرکت را ندارد این عامل نیز می تواند نشان دهنده بروز مشکل در کامپیوتر باشد. علاوه بر این در چنین حالتی مصرف سوخت خودرو هم افزایش پیدا می کند.

لرزش پیشرانه

در صورتی که خودروی شما دچار افت توان شده باشد این احتمال وجود دارد که لرزش و ارتعاش در پیشرانه نیز بیشتر از حد معمول شود. این لرزش در آغاز حرکت و استارت خودرو بیشتر خواهد بود. در این حالت نیز بهتر است نسبت به بررسی سلامت ای سی یو اقدام کنید.

امکان تعمیر ای سی یو وجود دارد؟

ای سی یو خودرو جزو قطعات گران قیمت محسوب می شود. در صورتی که بخواهد نمونه نو آن را بخرید مشکلات و دردسرهای خاصی در کنار هزینه بالای آن دارد. اما مراکز مختلفی وجود دارد که تعمیرات ای سی رو انجام می دهند که با کمی گشت و گذار در اینترنت می توانید آن ها را پیدا کنید و با پرداخت هزینه کمتر ای سی یو خودرویتان را به سلامت اولیه بازگردانید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها