|
کدخبر: 144845

قیمت خودرو بعد از اعمال فرمول جدید

برخی از کارشناسان خبر از خارج شدن قیمت‌گذاری خودروهای پر تیراژ از فرمول شورای رقابت می‌دهند.

خودرو قیمت خودرو بعد از اعمال فرمول جدید

از اردیبهشت ماه امسال قرار شد قیمت خودرو بر اساس قیمت دستوری که شورای رقابت تعیین می‌کند، مشخص شود. بعد از آن قرار شد قیمت خودرو هر ۳ ماه یکبار بر اساس نرخ تورم بخشی مشخص شود که بر این اساس با افزایش نرخ تورم بخشی قیمت خودرو نیز افزایش می‌یافت.

بعد از آن خودروسازان اقدام به طراحی خودروهای جدید کردند و بر این اساس خبرهایی ناشی از خارج شدن قیمت دستوری برخی از خودروها از فرمول شورای رقابت منتشر شد. هفته گذشته قرار بود آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی خودروسازان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود، اما این اتفاق نیفتاد، اکنون خبر می‌رسد شورای رقابت با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مبنی بر آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز موافقت کرده است.

برخی خودروها از قیمت‌گذاری دستوری خارج شدند

سید مصطفی صفاری مشاور رئیس شورای رقابت در خصوص خارج شدن قیمت برخی از خودرو‌ها از قیمت‌گذاری دستوری، گفت: خودرو‌ ها برای قیمت‌گذاری به ۲ دسته تبدیل شده‌اند که شامل خودرو‌های اقتصادی یا همان پر تیراژ و خودرو‌های لوکس می‌شود.

مشاور شورای رقابت گفت: خودرو‌های لوکس به خودرو‌هایی گفته می‌شود که رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی دارند. در شورای رقابت تصمیم گرفته شد که خودرو‌های لوکس با رشد تولید۵۰ درصد از قیمت‌گذاری دستوری خارج شوند، به طور مثال اگر ۲۰۷ رشد بالای ۵۰ درصد داشته باشد، از قیمت‌گذاری دستوری خارج خواهد شد.

صفاری تشریح کرد: خودروی تارا نیز جزء خودروهای لوکس به شمار می‌آید، این بدان معناست که قیمت این خودرو را خودروساز مشخص خواهد کرد و از قیمت‌گذاری دستوری خارج خواهد شد.

 روغن موتور هم گرفتار دلال بازی شد!

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیش‌تر گفته بود، پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، تارا و برخی دیگر از خودرو‌ها از شمول قیمت‌گذاری است، البته همان‌طور که بیان شد اعضای شورای رقابت به‌ صورت مشروط با آزادسازی قیمت برخی محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور موافقت کرده‌اند.

به ‌طوری‌که خودرو‌هایی که رقیب و همکلاس هستند از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج می‌شوند، همچنین خودرو‌هایی که حداقل ۱۰ درصد از آنها صادر می‌شوند نیز از شمول قیمت‌گذاری خارج و بر مبنای قیمت صادراتی قابلیت قیمت‌گذاری و عرضه در بازار داخلی خواهند داشت.

اما شاید اصلی‌ترین شرط شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودرو مربوط به تولید خودرو‌هایی است که رقیبی در بازار داشته باشند، به عبارت دیگر محصولی امکان خروج از لیست قیمت‌گذاری این شورا را پیدا می‌کند که در بازار رقیبی برای آن وجود داشته باشد. برای قیمت‌گذاری تعدادی از خودروها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است.

فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خودرو

حال شورای رقابت از لغو آزادسازی قیمت خودرو می‌گوید، رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: آزادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودرو‌ها رقیب دیگری در شرکت‌های تولید‌کننده وجود داشته باشد. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگ ‌اضافه شده‌اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند.

او با بیان اینکه مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد، ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کنیم. ۲ خودروساز اظهار می‌کنند که زیان می‌دهند و بحث‌های مفصلی در این خصوص مطرح کرده‌اند. یکی ‌از بحث‌ها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش می‌یابد.

شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید می‌کنیم و خودروسازانی که به بازار رقابتی اضافه می‌شوند از آنها حمایت خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودرو‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرده‌ایم. گروه اول خودر‌وهایی هستند که در گذشته وجود داشتند و گروه دوم شامل خودرو‌های می‌شود که جدید تولید شده است.

این مقام مسئول گفت: خودرو‌هایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد ظرفیت به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص می‌یابد که آنها از دستور العمل شورا تبعیت می‌کنند، خودرو‌های جدید هم که ۴۵ درصد فرمول جدید دارند و بر اساس این فرمول استفاده می‌کنند.

شیوا تشریح کرد: تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده‌اند از فرمول قدیم استفاده شده است و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می‌شود.

رئیس شورای رقابت گفت: بازار وضع خوبی دارد و قیمت‌ها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و این موضوع اکنون شامل خیلی از خودرو‌ها شده است. باید کاری کنیم متقاضی واقعی در قرعه کشی شرکت کند، تا زمانی که تقاضا بالاتر از عرضه است باید توزیع عادلانه صورت گیرد.

این مقام مسئول گفت: نهاد‌های نظارتی روی فرآیند قرعه کشی نظارت دارند و مورد گزارش نشده است که کسی بگوید فسادی در قرعه کشی صورت گرفته است، فعلا تا روش جایگزین پیدا نکردیم همین روش قرعه کشی را ادامه خواهیم داد.

افزایش افسار گسیخته قیمت برخی خودروهای داخل در کنار شکل گرفتن تقاضای غیر واقعی برای خرید، مجدد دولت، مجلس و خودروسازان را به تکاپو انداخته تا روشی جدید برای قیمت‌گذاری و عرضه انتخاب کنند، روشی که به نظر می‌رسد مجدد منافع مصرف‌کنندگان واقعی در آن نادیده گرفته خواهد شد.

اما صحبت هایی که رئیس شورای رقابت در قالب تغییر فرمول قیمت کرده اند، ابهاماتی را ایجاد کرده است، یکی به عدم وجود قیمت بازار برای خودروهای جدید اشاره دارد، سوال اول این است که چگونه سازمان حمایت برای خودروهایی که اصلا در بازار وجود ندارد می‌خواهد قیمت بازار را گزارش دهد، که از نمونه آن می‌توان به تارا و شاهین اشاره کرد.

از طرفی برای خودروهایی که توقف تولید دارند، چه برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ برای خودروهایی مانند چانگان که نه تهعدی از قبل داشته‌اند و نه دیگر حتی تولید نمی‌شوند واقعا تعیین قیمت جدید چه معنا و مفهومی دارد؟

از طرفی پارامتر کیفیت چگونه در نظر قرار خواهد گرفت؟ اعمال حاشیه بازار برای خودروهای جدید حتی به شیوه قبل، قیمت پاییز برخی خودروهای جدید مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک و یا شاهین همین اکنون هم تقریبا حاشیه بازار بوده و دیگر تعریف شیوه جدید معنایی ندارد. ابهامات این شیوه بسیار زیاد بوده و ما فقط به تعداد اندکی از آنها پرداخته‌ایم.

چندی پیش یکی از مشاوران شورای رقابت در حالی از موافقت این شورا با آزادسازی قیمت‌گذاری برخی خودرو‌ها خبر داده بود که به گفته فعالان صنعت خودرو، این موضوع برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه سران قوا است و تاکنون اتفاقی در این مورد نیفتاده است. آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یکبار از سوی فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی مطرح می‌شود و تاکنون در سطوح مختلفی اتفاق افتاده که واگذاری قیمت‌گذاری خودرو‌های بالای ۴۰ میلیون تومان در سال‌های قبل از جمله آن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • حسن گیلوری ارسالی در

    خیلی جالب تا دوماه قبل خودروهای احتکارشده ایران خودرو در پارکینگ ها به دلیل کمبود برخی قطعات اعلام شده بود حالا بعد از دو ماه خودرو سازها قول افزایش 50درصدی تولید رادادند مردم دم خروس خودروسازهار قبول کنن یا قسم حضرت عباس اونا دزدهای بی وجدان

  • ناشناس ارسالی در

    اون بی شرفی که در راس شورای رقابت نشسته باید اعدام کرد که با ندانم کاریش
    باعث گران شدن خودرو شد

  • هاشم ارسالی در

    آقای شیوا باید تکلیف خود را روشن کندو بفرماید که وظیفه شورای رقابت بالاخره برای حفظ حقوق مصرف کننده ایجاد شده یا همراهی با ظلم بیشمار خودروسازان بر علیه مردم کشور ؟ چرا زمانی که قیمت خودرو در مسیر کاهش بوده ، ایشان چنین تصمیم نابخرادانه گرفته که باعث افزایش قیمت خودرو میگردد؟ هنر ایشان در طی این چند سال صدارت در شورای رقابت افزایش قیمت پراید از حدود 12میلیون تومان به115میلیون تومان بوده است . یعنی مملکت ما قحط الرجال است و از ایشان شایسته تر کسی برای این پست وجود ندارد .
    اگرمن به جای ایشان بودم پشت تریبون رسمی اعلام میکردم که عرضه این مسئولیت را ندارم و کنار میرفتم ، قبل از آنکه حکم عزل مرا صادر کنند .

  • ناشناس ارسالی در

    گرگ در لباس میش

  • داود دادور ارسالی در

    شمایی که مسئول هستید دارید چه غلطی میکنی د!
    چرا دوباره قیمت خودرو بالا رفت.
    کمر ملت رو با این گند کاریهاتون ش کستید.
    خدا لعنت کنه هر کسی رو که د اره به ملت فشار میاره.

    هموط نان گرامی، خواهش میکنم خودرو نخرید.
    این قیمتها غیر منصفانه هست.

  • محمد ارسالی در

    به‌نظر‌م‌دلال‌ خودشان‌هستند‌‌اسم‌دلال رو ‌ بدبین‌میکنند‌‌ قیمت‌‌میبرن‌بالا‌‌‌بعد‌ اندازه‌ سر‌سوزن‌میارن‌پائن بعد ‌خاسته‌اش ان‌را‌ عملی ‌میکنن‌ ده‌بار‌ثبت‌ نام‌کردم ‌‌ ازشانس‌ خبری‌ نبود

  • ناشناس ارسالی در

    حیف پول بدی ماشین ایرانی ای مردم بدبخت نخرید

  • ناشناس ارسالی در

    اولا در این مملکت کسی به قانون پایبند نی ست این‌رو خودروسازها چندین بار ثابت کرده اند

  • خخخ ارسالی در

    پس بی زحمت حالا که اجناس هر سه ماه یکبار قیمت جدید میخورند برا حقوق و دستمزد هم یه برنامه ای بریزید که سه ماه یکبار افزا یش پیدا کنند

  • ابوالفضل ارسالی در

    قیمت کارخانه را میخواهند به بازار نزدیک کنند یا قیمت بازار را به کارخانه. اگر تو ان تولید ندارند چرا وارد نمیکنند که ما ا گر در قرعه کشی برنده شویم نیاز نباشد یکس ال جهت تحویل صبر کنیم.

  • ناشناس ارسالی در

    انشاالله به درد بی درمان دچار بشید که فق ط به فکر منافع خودتون هستید.

  • ناشناس ارسالی در

    اللهی هرکس باعث تورم و گرانی میشه خودش و خانواده اش به درد بی درمان مبتلا بشن آمین.

  • جانباز ارسالی در

    جناب آقاى شيوا،خواهشاًجون هركسى كه دوست داريد،شمافقط بشين پشت ميزت يابرومرخصى!آخ ه مردمومن اززمانى كه مايادمون ميادهرزمان كه بازارخودروروبهآرامش بوده بلافاصله شم ا وارد شديدواين ضعيت اسفناك به مردم تحمي ل كرديد!شماكى هستيد؟بباباازاين مردم چه م يخواهد خجالت بكش ؟!نمى دونيم چه كسى پشت شماست!؟مطمئن شديم خيلى ازمسئولين ازقبل ش مابهنوائي ميرسند؟يواش يواش بترسيد.

  • سیدمجی ارسالی در

    لعنت به این مدیریت لعنت به این تصمیمات،ل عنت به بی توجهی رئیس جمهورو مسیولین،
    مجلس انقلابی که شعار معیشت مردم را می دادیدلطفا بگیرید جلو این تصمیمات غلط شور ای بی تدبیررقابت،
    بگیرید جلوی افزا یش قیمت خودرو
    با مافیای خودرو سازی برخورد کنید
    مردم درفشارو مضیغه صد درصدمالی هستند
    ۱۰برابرکردن قیمت خ ودرو با هیچ معادله اقتصادی نمی خونه!اصلا تعجب نکنید که دارید مردم رو با این تصمی مات غلط بدبین می کنید.
    اگر خودروسا ز ضرر میکنه؟که نمیکنه ورود خودروهای خارج ی را ازاد کنید.
    رهبر معظم،نگذارید مافیای خودرو روز به روز قدرتمندتر گردد.< br /> قوه قضاییه مقابله کنید با احتکار خ ودرو، سیستم خودرو سازی را فعال و مردمی ک نید انحصار را بشکنید.خسته شدیم
    مرد م نخریم نخریم نخریم

  • سیدمجیدبنی هاشم ارسالی در

    خیلی متاسفم

  • علیرضا ارسالی در

    از قدیم گفتن: موش و گربه با هم ساختن، وا ی به حال دکان بقالی!!!! حالا دزدا و غار تگرا با هم ساختن، وای به حال مردم مظلوم و بی دفاع کشورمون...
    تا حالا قیمت خودرو های بی کیفیت آشغال ، کم گرون بود، حالا قیمت گذاری رو به خودروساز هم واگذار کردن، چه شود دیگه....

  • حسن ارسالی در

    واقعا مردم را با این گرانی‌ها دارید اذیت میکنید

  • Saeed ارسالی در

    خدا لعنتشون کنه خودروسازان و شورای رقاب ت . اصن مصرف کننده واسه شون مهم نیست.

  • جعفر ارسالی در

    اقای شیوا مردم را تمسخر گرفتن

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی کلاه بردار هستین

  • رضا ارسالی در

    سلام ایران خودرو آشغال مثل پژو پارس با ص د رقم سرو صدا بعد از یکسالانتظار تحویل م یدهد وهیچ یک از نمایندگیهای آن هم یک کار شناس که علت صدا ها رو بفهمند ندارند فقطد زد هه به فکر اخاذی از مردمند

  • ناشناس ارسالی در

    یه کاری کرده خود دولت مونده چه جوری جمع کنه یکی نیست بگه بلد نیستی از خودت طرح ن ده هر روز یه طرح جدید با افزایش قیمت . چ را طرح های دولت همش به افزایش قیمت ختم میشه یه نگاهی بکن ببین بقیه کشورها چه ج وری عمل می کنند یاد بگیرید یا خودتونو زد ید اون راه

  • ناشناس ارسالی در

    چرا برای نزدیک شدن قیمت ها، قیمت بازار رو کاهش نمیدین و میاین قیمت کارخانه رو بالا میبرین، بخدا با این کارا وگرانی ها کشور رو به اغتشاش می‌کشند

  • علی ارسالی در

    قیمتهای جدید خودرو را بزنید.می خواهیم بب ینیم چه گلی به سر ما زده دولت؟

  • احمد ارسالی در

    آقا جمع کنید این دوکان دستگاهتان را ... باعث و بانی تمام گرانی های کاذب خودروهای آشغال تولید داخل خودتان هستید .. خجالت بکشید و در حق مردم ایران عزیز اینقدر ظلم و کم لطفی نکنید .سایپا بر چه اساسی مثلن کوییک را قیمت گذاری کرده ؟!؟!؟؟؟ بقیه ی خودروها هم به همین صورت .. من سال ۹۸ پراید وانت صفر تحویل گرفتم بخدا قسم گارنتی خودرو هیچ چیزی جوابگو نبود .. و من خیلییییی از قطعات و مشکلات ماشینو از جیب مبارکم بصورت آزاد خریدم و پول تعمیرشو دادم ...

  • ناشناس ارسالی در

    به امید آن روزی که بدست مردم نابود بشین

  • محمد کریم زارع ارسالی در

    خاک تو سر شورای رقابت با این قیمت گذاری بابا این پیرمردها رو ببرین سالمندان اینا توی صدسال قبل سیر میکنن

  • قاسم ارسالی در

    یعنی ماشین بازم گرون میشه

  • مجید ارسالی در

    تازمانی که من و شما دنبال خرید وفروش به هرقیمت باشیم وبه هیچ عنوان بفکر همدیگر ن باشیم. آش و کاسه همینه. از خودرو ساز و بقیه ساز زنها توقعی نیست🤔🤔😏😒

  • ناشناس ارسالی در

    شما ها خودروسازها همه میدانند که دزدی می کنید چرا افزایش قیمت فقط شامل شما میشود پس پول مردم چی اون ارزشش چی میشه ،واین م سئولین بی غیرت نمیدانم چرا هیچ کاری برای مردم انجام نمیدن،

  • مش سجاد ارسالی در

    باو k132شما کار نکرد هنوزم دارین حف میزنین

  • علی ارسالی در

    برید بابت دزدای کثیف هر کاری میکنید برا جیب خودتونه اصلا شما به فکر مردم نیستید که٠بعد ۴٠ سال یه خودرو ثبت نام کردم از ب رج ٢ تا الان قیمتش ٢ برابر شده باید برم انصراف بدم٠بعدشم میگید ما به فکر مصرف کن نده ایم٠جمع کنید بساط دزدیتونو

  • مسعود ارسالی در

    کمپین نه به خودروی داخلی

  • ناشناس ارسالی در

    س اگه واقعا دلتنون به حال مردم میسوزد و اردات رو آزاد کنید تا ببینیت که مردم حت ی نگاه به آشغالهای که شما تولیدمیکنیدنگا ه نمیکنن همینجوری که هیچ مسئولی از این م اشینا سوار نمیشن به امید روزی که برای مر دم ارزش قائل بشید باتشکر از هرکسی که بفک ر همه است

  • ناشناس ارسالی در

    این چه منطقی است گران کردن دیگه این همه تفسیر وتحلیل نمیخاد بنده با بیسوادییم می دونم اینکار دوباره کرانی خودروست ازاول س ال تاالان ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته حمای ت از مصرف کننده وشورا وبقیه همش کشکه

  • محمد مولوی ارسالی در

    لعنت به همه انهای که جز دزدی و پر کردن ج یب خود فکر دیگری ندارن

  • محسن ارسالی در

    خدایا خودت شاهدی من یکی از بریدم،
    اون مسکن ، دلار، بورس ، طلا. حتی خورد و خوراک اولیه و اینم ماشین
    ما برای چی زده ایم

  • امیرحسین آقایی ارسالی در

    آقا نمی شه خرید بایدتوخواب ماشین هارادید

  • ناشناس ارسالی در

    الان کوووویک خودرو لوووووکسه واقعا خنده داره اخه کدوم خودرو ایرانی لوکسه بخصوص ک وییک که همون پراید به شکل دیگه همینجوریش 130ملیون کردن قیمت کارخونه رو حالا هم ب رچسب لوکس بخوره حتما 200ملیون میکنه قیمت شو سایپا و سایپا ک ظالمه اصلا کوتاهی نخو اهد کرد و خون مردمو تو شیشه خواهد کرد

  • فاطمه‌زهرا ارسالی در

    از خدا بترسید با این ماشین های بی کیفیت تون انشاالله خدا ازتون سوال کن تا که دروغ و دغل بازی

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر پدرتان پارسال کوئیک ثبت نام کردم الان قیمتش کارخانه دو برابر شده یکسال باحقوق کارمندی شرکتی مگه میشه ماشین خرید لعنت برپدر شورای رقابت خودروساز انحصاری که خون مردم مثل خوناشام می خورید

  • سلطان فقط خدا ارسالی در

    بخدا که حقتون هست بی لیاقت ها نخرید چرا باید بخرید که اینجوری باهامون رفتار کنن

  • ناشناس ارسالی در

    به نظرمن مردم بجای خودرو احشام و چهارپا بخرند خیلی بهتره چون هم ارزونتره و هم ای نکه استفاده اش باعث کاهش آلودگی هواست ت ازه انحصاری هم نیست و در همه استانها و ش هرستانها هم موجود است ناگفته نماندبیشترش هم خودمون مقصریم وقتی برای هر چیز نامرغ وب صف های طولانی می بندیم ای حقمون است ک ه کف دستمون میذارن

  • اس ارسالی در

    مردم را مسخره کردند ،جمع کنید بساط دلالی تان را ، خودروهای بی کیفیت شما خارج از ا یران ده دلار هم ارزش نداره ، بی شرفی است اینکارهای شما

  • ی پسر نا امید ارسالی در

    لعنت ب اون بی شرف بی همه چیزی داره با گرون کردن این لگنا خون مردمو میکنه تو شیشه ی جوون ایرانی چند سال باید کار کنه تا بتونه ی دونه از این اشغالا بگیره

  • ناشناس ارسالی در

    ایشالله خدانابودشون کنه وریششونوبکنه

  • میثم ارسالی در

    زرپ

  • میثم ارسالی در

    چی بگم حالم بهم خورد

  • علی ارسالی در

    خدا لعننتون کنه گناه ما حواله دارا چیه .با بدبختی میخواسیم ماشین بخریم ولی همش گرون مبکنید ازکجا بیاریم خدا ازتون نگذره حسرت ماشین برای خانواده و بچهامون حروم کردید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها