|
کدخبر: 127213

شروط جدید برای قرعه کشی خودرو اعمال می شود؟

شروط ثبت نام خودرو این روزها مورد بحث بسیاری از کارشناسان این صنعت قرار گرفته است. موضوعی که بسیاری را دچار مشکل می کند.

اردیبهشت ماه امسال بود که برای سامان دادن به بازار خودرو وزارت صمت، شورای رقابت، کمیته خودرو و سازمان حمایت از مصرف کنندگان جلسه ای را برگزار کردند. در این جلسه نظرات مختلفی برای برقراری آرامش چه در حاشیه بازار و چه کارخانه داده شد که در نهایت طرح اجرایی شدن قرعه کشی برنده این کشمکش ها شد.

با وجود اینکه سال های گذشته نیز شاهد قرعه کشی برای خودرو بودیم، اما با توجه به اینکه در آن زمان ها این قرعه کشی شک و شبهه هایی داشت، این بار تصمیم گرفته شد که قرعه کشی متفاوت باشد و بر این اساس شروطی را نیز اعمال کردند.

در زمان اعلام قرعه کشی یکی از شروط این بود که افراد برای ثبت نام موظف هستند که ۱۰ درصد مبلغ خودرو ثبت نامی را در ابتدا واریز کنند و در صورتی که فرد در قرعه کشی برنده نشد، مبلغ واریزی پس از گذشت مدت زمانی به حساب شخص بازگردانده می شود.

اما این شرط در ابتدا اعمال نشد و پس از مذاکرات و کشمکش ها لغو شد. در اولین قرعه کشی شروطی که گذاشته شد بر این اساس بود که، با هر کدملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد. مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند. دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.

همچنین سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه، مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد. افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب شده داشته باشند. خریدار خودرو، به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست.

 چنانچه در راستی‌ آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی او توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.

هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه‌ ماه برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند. مشتریان باید در ثبت شماره شبا خود در سایت فروش دقت کنند، چراکه مسئولیت ورود شماره شبا به صورت اشتباه و در نهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت‌نام‌کننده است.

و در نهایت سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت خودروساز باقی خواهد ماند. این موارد جزو شروط اولیه برای برگزاری قرعه کشی خودرو بود اما این شروط پایان ماجرا نبود و هر چه که می گذشت شاهد تغییر در شروط ثبت نام بودیم.

در دومین مرحله از قرعه کشی یک شرط جدید به این قرعه کشی اضافه شد، آن هم اینکه برای متقاضی دارای پلاک فعال انتظامی (نصب برروی خودرو) برای خود یا هر یک از اعضای خانواده، امکان ثبت نام میسر نخواهد بود.

کسانی که فاقد گواهینامه رانندگی یا دارای پلاک انتظامی فعال برای خود یا هریک ازاعضای خانواده خود، باشند و در این طرح ثبت نام کنند، ضمن کان لم یکن تلقی شدن ثبت نام تا ۳ سال امکان ثبت نام در کلیه طرح‌های فروش آتی محصولات شرکت ایران خودرو را نخواهند داشت.

فعال شدن شرط پلاک فعال خانواده در قرعه کشی خودرو!

در این رابطه مجید باقری، قائم مقام گروه خودروسازی به شرایط فعلی ثبت نام خودرو و ایجاد تغییراتی در آن اشاره کرد و سپس اظهار کرد: در حال حاضر به خاطر شبهاتی که پیش از این برای ثبت نام خودرو ایجاد شده بود و همچنین می‌گفتند که عده‌ای برای ثبت نام خودرو از اینترنت پرسرعت استفاده کرده و حق دیگر افرادی که این نوع اینترنت را ندارند ضایع می‌شود یا حتی اشاره به این موضوع که بخش قابل توجهی از ثبت نام کنندگان خودرو واسطه گر‌ها هستند.

وی افزود: به همین منظور شرایط جدیدی برای ثبت نام خودرو اعمال کردیم و مکانیزمی برای قرعه کشی خودرو‌ها در نظر گرفته شد تا مصرف کنندگان واقعی بتوانند در طرح فروش خودروسازان شرکت کنند، به شرطی که دارای حداقل ۱۸ سال سن و گواهینامه معتبر باشند و همچنین طی ۴۸ ماه گذشته هیچ خودرویی از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا خریداری نکرده باشند.

باقری در ادامه صحبت‌های خود همچنین به محدودیت جدید برای ثبت نام خودرو اشاره کرد و در این خصوص افزود که در حال حاضر طرح جدیدی مطرح شده که از هر خانوار یک کد ملی می‌تواند اقدام به ثبت نام خودرو کند.

اما مجدد بعد از گذشت مدتی این طرح نیز لغو شد و شرط پلاک از شروط ثبت نام برداشته شد، اما در مقابل شرط ۱۰ درصد نیز اعمال شد، یعنی از این به بعد قرار است که هر فرد برای ثبت نام خودرو ۱۰ درصد از مبلغ خودرو را پرداخت کند.

تغییر شرایط ثبت نام خودرو در قرعه کشی

در این رابطه جعفر سرقینی سرپرست سابق وزارت صمت گفته بود: همه شرایط برای تحویل خودرو‌ها اعم از روش قرعه‌کشی برای توزیع خودرو و محدودیت‌ها برای ثبت‌نام در طرح‌های جدید فروش فوق‌العاده محصولات از مهرماه به بعد همچون روال سابق طرح‌های اجرا شده قبلی خواهد بود.

او بیان کرد: تنها یک شرط بر شروط قبلی اضافه شده است؛ اینکه متقاضیان ۱۰ درصد مبلغ خودرو را در زمان ثبت‌نام واریز کنند. این تصمیم برای این گرفته شده است که وقتی مبلغی از متقاضی برای ثبت ‌نام دریافت نشود، تعداد ثبت‌نام‌ها زیاد می‌شود و مردم می‌گویند " سنگ مفت، گنجشک مفت؛ فعلا ثبت ‌نام کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید".

سرقینی افزود: تفاوت دیگری هم که وجود خواهد داشت؛ این است که منتخبان بایستی ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از اعلام اسامی، مبلغ خودرو را تهیه و به حساب خودروساز واریز می‌کردند، اما اکنون این مهلت به ۱۲۰ ساعت (پنج روز) افزایش پیدا کرده است.

او در پاسخ به اینکه تکلیف ۱۰ درصد واریز شده برای مشتریان برنده نشده، چه خواهد شد و چه مدت طول خواهد کشید تا به حساب ثبت‌نام‌کننده باز گردد گفت: این ۱۰ درصد را ما از مردم دریافت نمی‌کنیم؛ این مبلغ از زمان ثبت ‌نام تا زمان اعلام منتخبان قرعه‌کشی در حساب واسط، در یک حساب بانکی به اسم فرد متقاضی خواهد ماند. در حقیقت این مبلغ در حساب فرد بلوکه شده و قابل برداشت نخواهد بود و وارد حساب خودروساز نخواهد شد.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: همچنان حداکثر زمان تعیین شده برای تحویل ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی مذکور یک تا سه ماه پس از ثبت‌نام قطعی متقاضیان خواهد بود. تعداد خودرو‌های قابل عرضه بیشتر شده و ماهانه به طور متوسط ۲۵ هزار دستگاه خودرو (طی دو مرحله که احتمالا هر دو هفته یکبار خواهد بود) از انواع تولیدات ایران‌خودرو و سایپا وارد سیستم فروش فوق‌العاده خواهد شد و منتخبان ظرف مدت یک تا سه ماه خودرو خود را تحویل خواهند گرفت.

حال با توجه به اینکه وزیر جدید برای این وزارت خانه معرفی شده است، باید منتظر ماند و دید که شروط جدیدی برای این قرعه کشی در نظر گرفته خواهد شد یا نه؟

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • احمد رضا خدارحیمی ارسالی در

    من فرزندی دارم سی ساله او دو سال پیش خود روی خرید واز آن استفاده می کند بدون اینک ه من به او کمکی کرده باشم ولی با من زندگ ی می کند آیا من که در طول عمر ۶۰ ساله ام که خود رو نداشته ام مرا از داشتن خودرو یا ثبت نام منع می کنید این بی انصافی اس ت

  • حمید ارسالی در

    این چند مرحله ثبت نام کردم ولی اسمم توی قرعه کشی در نمیاد و کسای ک مثل من ثبت نا م کردن اسم اونا هم در نمیاد
    من نفه میدم اسم کیا توی قرعه کشی در میاد

  • ابوالفَضل حجازی ارسالی در

    سلام این شرط وقانون که هریک از خانواده پ لاک فعالی داشته باشد شخص دیگ نمینواند ثب ت نام کند منصفانه نیست همر بنده چندین سا ل است که ماشین داردایشان برای خکدش درامد دارد وماشین خریداری کرده چه ریطی به منی دارد که تا حالا هیچ پلاکی به نامم نبکده واصلا ماشین نداشتم لطفا تجدید نظر کنید

ارسال نظر