|
کدخبر: 140930

طرح واردات خودرو به کجا رسید؟

طبق اعلام دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، هنوز طرح پیشنهادی واردات خودرو به این مناطق در دولت تعیین تکلیف نشده و امکان واردات بدون انتقال ارز نیز به دلیل ممنوعیت کلی اعمال شده در واردات خودرو وجود ندارد.

خودرو طرح واردات خودرو به کجا رسید؟

از پیش از دو سال پیش ثبت سفارش و واردات خودرو ممنوع شد که در اهم دلایل آن تغییر شرایط ارزی و محدودیت‌های موجود قرار داشت و گرچه طبق مقررات به غیر از کالاهای ممنوعه ما بقی کالاها امکان ورود به مناطق آزاد را داشتند، در نتیجه مصوبات مربوطه واردات خودرو به مناطق آزاد نیز ممنوع شد.

اما در سال گذشته طرحی به دولت ارائه شد که طی آن پیشنهاد شده بود به طور محدود خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار وارد شود مطرح بود که البته در آن زمان اعلام شد وزارت صمت و گمرک با این طرح موافق بودند.

طرح واردات خودرو به مناطق آزاد تعیین تکلیف نشد

مرتضی بانک - دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد - در رابطه با آخرین وضعیت طرح پیشنهادی به دولت برای واردات خودرو گفت که با توجه به فرسوده شدن خودروها و نیازی که وجود داشت، طرح واردات به صورت محدود به دولت ارائه شد ولی تعیین تکلیف و نظری اعلام نشده است؛ بنابراین این محدودیت همچنان برای مناطق آزاد وجود دارد.

نبود امکان واردات بدون انتقال ارز در ممنوعیت خودرو

اما از مدتی پیش با جهت تسهیل ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید، در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه‌ای صادر شد که در اهم آن رفع بخشی از موانع ارزی قرار داشت که در موارد امکان واردات بدون انتقال ارز وجود داشت. از سویی در مدت گذشته بحث هایی در رابطه با واردات خودرو بدون انتقال ارز مطرح شده است.

اینکه در این شرایط آیا امکان واردات خودرو بدون انتقال ارز در مناطق آزاد ممکن است فراهم شود یا خیر؛ موضوعی است که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد درباره آن گفت: تصمیم دولت و دستگاه‌های ذیربط فعلا این است که واردات خودرو ممنوع باشد و این مصوبه تسهیل ترخیص کالا برای ورود آن دسته کالاهای ضروری است که در این دسته بندی بخشی از گروه (۴) نیز از سهمیه بخش ارزی که صادر شده و به عبارتی واردت مقابل صادرت امکان ترخیص دارد.

وی یادآور شد: واردت بدون انتقال نیز با توجه به محدودیت کلی که برای واردات خودرو وجود دارد امکان‌پذیر نیست، مگر مجوزی در این رابطه صادر شود.

دلیل اصلی محدودیت‌های واردات خودرو همواره ارز و محدودیت‌های ارزی اعلام شده است و پیشنهادات مطرح شده در این زمینه بر تامین منابع از محلی غیر از ارز نیمایی تاکید داشته است، با این حال بانک مرکزی موافق واردات بدون انتقال ارز نیست و حتی در مصوبه اخیر برای تسهیل کالا نیز مخالفت خود را اعلام کرده است.

اخیرا با اعمال حقوق ورودی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰ در حالی گمانه زنی‌ها برای واردات خودرو صورت گرفت که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند "فعلا در مورد آزادسازی واردات خودرو تصمیم گیری نشده و این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست، بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در نظر گرفته شده است. در عین حال که برای واردات خودرو باید کشور در شرایط عادی قرار داشته باشد، در غیر این صورت بر سیاست پول و ارز اثرگذار خواهد بود. بنابراین واردات خودرو زمانی انجام می‌شود که آثار منفی آن به حداقل برسد که لازمه آن به ثبات رسیدن وضعیت ارزی است، آنگاه سازمان برنامه و بودجه نیز با این موضوع همراهی خواهد کرد".

منبع: ايسنا

ارسال نظر