|
کدخبر: 137467

قیمت قطعات یدکی برلیانس در بازار + جزییات

«برلیانس» از نشان‌های خودروسازی نسبتاً معتبر در چین است که چند سالی می‌شود پا به بازار کشور ما نیز گذاشته است.

از سال‌ها قبل، بارها صحبت از عرضه خودروهای برلیانس در ایران شده بود، اما سرانجام، این گروه خودروسازی «سایپا» بود که توانست توجه برلیانس را برای تولید خودرو در ایران، جلب کند. محصولات برلیانس تحت شبکه فروش سایپا و با برند «پارس خودرو» به بازار آمدند. این خودروها به دلیل کیفیت ساخت قابل قبول و چهره عامه پسند و امکانات رضایت بخش، مورد استقبال خریداران ایرانی واقع شدند. خرید خودروهای برلیانس در ایران، با توجه به پوشش دهی خدمات پس از فروش آنها توسط سایپا، از حاشیه امنیت بالایی برخوردار است. اما نکته‌ای که همواره پیرامون محصولات این برند چینی عنوان می‌شود، قیمت بالای قطعات یدکی آن هاست.

به گونه‌ای که بسیاری از مالکان و دوست‌داران برلیانس، تا قبل از آن که پای شان به تعمیرگاه باز نشده یا تصادف نکرده اند، از این موضوع آگاهی نداشتند! در برخی اقلام، قیمت قطعات برلیانس به راحتی با خودروهای وارداتی کره‌ای برابری می‌کند! این گرانی در قطعات تزیینی برلیانس ملموس تر است. البته نه به آن معنا که در بخش قطعات فنی، با قیمت هایی پایین سر و کار داریم! به هر حال، تصمیم گرفتیم در گزارش ویژه امروز، سری به بازار قطعات برلیانس‌های “H۳۳۰” و “H۳۲۰” بزنیم تا از نزدیک ببینیم که آیا شایعه‌های مربوط به گرانی قطعات این خودروها واقعیت دارند یا نه!

قطعات فنی

از کمک فنرهای برلیانس شروع می‌کنیم. کمک فنر عقب این خودروها که تماماً ساخت چین هستند، نزدیک به ۶۳۰ هزار تومان قیمت دارند. گردگیر کمک فنر عقب برلیانس نیز ۱۷۰ هزار تومان است. کمک فنرهای جلو در هر سمت چپ و راست، از ۷۲۰ تا ۷۸۰ هزار تومان قیمت داده می‌شوند. میل موج گیر برلیانس دیگر قطعه مهم در سیستم تعلیق این خودروست، کم تر از ۲۰۰ هزار تومان می‌ارزد. بوش طبق‌های کوچک و بزرگ برلیانس هم به ترتیب، ۶۰ و ۷۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند

. سیبک طبق جلو برلیانس در هر سمت ۲۲۰ هزار تومان ارزش دارد. سیبک بیرونی فرمان برلیانس هم به قیمت ۱۸۰ هزار تومانی فروخته می‌شود. طبق‌های جلو برلیانس برای هر طرف، بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان عرضه می‌گردند. فنر لول‌های جلوی برلیانس‌های سری ۳۰۰ به قیمت ۴۵۰ هزار تومان و همین فنر لول‌ها برای محور‌های عقب، اندکی ارزان تر در دسترس‌اند. قرقری (مفصل) فرمان برلیانس سری ۳۰۰ در حدود ۲۲۰ هزار تومان پیدا می‌شود. سگدست‌های جلوی برلیانس در هر سمت چپ و راست، در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سگدست‌های عقب در هر طرف، بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان عرضه می‌گردند. توپی چرخ‌های جلوی برلیانس‌های H۳۳۰ و H۳۲۰ هم ۸۳۰ هزار تومان به بالا فروخته می‌شوند. البته این قیمت فقط برای توپی در یک سمت است! سینی زیر موتور برلیانس سری ۳۰۰ هم به قیمت ۴۵۰ هزار تومان قابل نصب است.

قاب تسمه تایم برلیانس را بالاتر از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌گذارند. ترموستات برلیانس سری ۳۰۰ را تا ۲۲۰ هزار تومان هم می‌توان پیدا کرد. کمپرسور کولر برلیانس H۳۳۰ را با قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشند! کیسه هوای راننده در برلیانس سری ۳۰۰، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در سمت شاگرد، حدود ۳ میلیون تومان آب می‌خورند!

قفل زاپاس برلیانس‌ها شاید به ظاهر قطعه گرانی نباشد، اما در عمل، نزدیک به ۵۳۰ هزار تومان قیمت دارد! مجموعه مکانیزم قفل درهای جلوی برلیانس، به صورت جداگانه برای هر سمت فروخته می‌شود و قیمت آن در هر سمت بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است. همین مجموعه مکانیزم قفل درها برای درهای عقب هم وجود دارد و در هر سمت بین ۴۵۰ تا ۴۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. فیلتر هوای برلیانس‌های سری ۳۰۰ را در دو جنس مختلف می‌توان پیدا کرد. جنس کره‌ای بیش از ۹۰ هزار تومان و جنس چینی، کم تر از ۷۰ هزار تومان می‌ارزد. هواکش کامل برلیانس H۳۳۰ و H۳۲۰، از نوع وارداتی ساخت چین، بیش از ۶۵۰ هزار تومان ارزش دارد. البته اگر برلیانس شما دنده دستی باشد! در غیر این صورت، قیمت هواکش کامل به ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد! فیلتر روغن برلیانس سری ۳۰۰ چینی است و ۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

واترپمپ برلیانس از نوع وارداتی را به قیمت ۴۵۰ هزار تومان می‌فروشند. شمع موتور برلیانس از نوع ریدیوم ساخت چین، در یک دست کامل، ۳۷۰ هزار تومان قیمت خورده است. بهتر است مواظب سان روف اتومبیل خود باشید! چراکه پاور سان روف برلیانس سری ۳۰۰ نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان فی می‌خورد. کروزکنترل برلیانس سری ۳۰۰ هم به صورت فابریک، بیش از ۱ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که، مجموعه کلیدهای اینترفیس این خودرو، ۳۷۰ هزار تومان عرضه می‌گردند. رادیاتور آب برلیانس سری ۳۰۰ از نوع چینی، فراتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. شیشه بالابرهای جلوی این خودروها در هر طرف، نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته این قیمت، برای کیت کامل آن است. پمپ کلاچ برلیانس را بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشند. لنت ترمزهای عقب برلیانس سری ۳۰۰، اگر چینی باشند، ۴۲۰ هزار تومان بها دارند.

قطعات تزیینی

در بخش قطعات تزیینی، برخلاف قطعات فنی، تفاوت هایی میان برلیانس H۳۳۰ با H۳۲۰ وجود دارد، چراکه اساساً این دو خودرو در دو کلاس جدا از یکدیگر قرار می‌گیرند. جلوپنجره برلیانس H۳۳۰ در دو جنس درجه یک و درجه دو در بازار یافت می‌شود که هر دو جنس ساخت چین هستند و به ترتیب، ۷۴۰ و ۳۷۰ هزار تومان قیمت دارند. چراغ جلوی برلیانس H۳۲۰ در هر سمت، بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. در حالی که، چراغ‌های جلوی برلیانس H۳۳۰ هم در همین حدود می‌ارزند و گاه آنها را از ۱ میلیون و ۵۰۰ تا فراتر از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. چراغ‌های عقب برلیانس H۳۳۰ در هر سمت بر روی گلگیر، حدود ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند.

اما چراغ‌های عقب برلیانس H۳۲۰ را در هر سمت، از ۹۵۰ هزار تومان تا اندکی بیش از ۱ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد. شبرنگ‌های سپر عقب برلیانس H۳۲۰، در هر طرف ۲۰۰ هزار تومان می‌ارزند. جالب این جاست که چراغ راهنمای آینه‌های کناری برلیانس‌های H۳۳۰ و H۳۲۰، به تنهایی بیش از ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارند! چراغ مه شکن عقب برلیانس H۳۳۰ را تقریباً ۲۲۰ هزار تومان قیمت می‌دهند. چراغ‌های دنده عقب H۳۳۰ نیز که همچون چراغ مه شکن، بر روی سپر عقبش تعبیه شده اند، از قطعات کمیاب برلیانس هستند! اما معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

سپر جلوی برلیانس H۳۲۰ را فراتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. سپر عقب H۳۲۰ نیز به صورت خام، کم تر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فی می‌خورد. ناگفته نماند که این سپرها از نوع چینی وارداتی هستند، اما سپر جلوی H۳۳۰ را در نسخه ایرانی هم می‌توانید پیدا کنید که در نسخه رنگ شده، حدود ۱ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که، همین سپر از نوع وارداتی و خام، بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد. این اختلاف قیمت میان سپر جلوی دو مدل سدان و هاچ بک از یک محصول کمی گیج‌کننده و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. در نهایت، به سپر عقب H۳۳۰ می‌رسیم که از نوع وارداتی رنگ شده، بین ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان عرضه می‌گردد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها